Na rychlých rovinkách v ázerbajdžánské metropoli Baku obují monoposty F1 ty nejměkčí pneumatiky

Další zastávkou Formule 1 bude opět městský okruh. Z tradičního, historií prodchnutého Monaka se týmy přesunou na jeden z nejmladších okruhů F1 v Baku, hlavním městě Ázerbajdžánu. Tato trať na břehu Kaspického moře byla až do otevření okruhu v Džeddě nejrychlejší v celém kalendáři a Valtteri Bottas na voze Williams tu dodnes drží neoficiální rekord Formule 1, 378 km/h. Pirelli sem, stejně jako na minulou VC Monaka, přiveze ty nejměkčí pneumatiky v nabídce.

 

 V ulicích překotně se rozvíjející ázerbajdžánské metropole Baku na březích Kaspického moře se jezdí jeden z nejrychlejších závodů F1. Velká cena Ázerbajdžánu je typická svými dlouhými rovinkami, kde monoposty dosahují dechberoucích rychlostí – hned na prvním zdejším závodě v roce 2016 tu Valtteri Bottas dosáhl rychlosti 378 km/h, dodnes neoficiálního rychlostního rekordu Formule 1.

 

Dlouhé rovinky se tu střídají s extrémně úzkými a technickými sekcemi, zvláště kolem slavné zatáčky číslo 9 v historickém centru města.

Týmy tak namísto nastavení s vysokým přítlakem, které je typické pro Monako, volí pro okruh v Baku přítlak nízký nebo střední, aby tak vyvážily potřebu gripu v ostrých zatáčkách s aerodynamikou ve vysokých rychlostech, která umožňuje předjíždění na rovinkách. Počasí tu bývá podle očekávání horké, teploty trati často přesahují 50 stupňů. Ve stísněných úsecích mezi budovami se však střídá teplo a stín, což znamená i velmi proměnlivé teploty trati.

 

Pirelli, výhradní dodavatel pneumatik pro závody F1, sem i tentokrát přiveze nejměkčí pneumatiky v nabídce – tvrdé pneumatik P Zero White budou používat směs C3, střední P Zero Yellow budou C4 a měkké P Zero Red využijí směs C5.

To je stejná volba jako na minulém závodě v Monaku i jako na loňské VC Baku. Směsi a konstrukce pneumatik jsou však pro rok 2022 samozřejmě zcela nové, včetně nového rozměru 18 palců.

FORMULA 1 – Azerbaijan Grand Prix 10. – 12.6. 2022

Minulý rok byla vítěznou strategií jediná zastávka v boxech (i když závod byl ke konci přerušen červenou vlajkou, což mohlo strategii ovlivnit).

Většina týmů začínala na měkkých pneumatikách a přecházela na tvrdé, přičemž na poslední tříkolový sprint do cíle po přerušení závodu vozy obuly opět měkké pneumatiky. Loni ale ještě platilo pravidlo, že se na startu musí používat stejná pneumatika jako v nejrychlejším kole Q2, takže tentokrát může být strategie odlišná.

 

„Než byl otevřen okruh v Džeddě, bylo Bakku nejrychlejší tratí roku. Přesto jsou zdejší nároky na vozy relativně nízké. Díky nízké úrovni tření a omezenému bočnímu přetížení neklade žádná zatáčka na pneumatiky velké energetické nároky – můžeme tak použít stejné pneumatiky jako v Monaku. Nicméně vysoké rychlosti na ázerbajdžánském okruhu přeci jen kladou na pneumatiky určité nároky. Hlavní otázkou je tu trakce, pro všechny týmy je velkou výzvou najít správnou rovnováhu mezi přední a zadní nápravou. Kvůli přilnavosti totiž potřebujete dostatečně zahřáté přední pneumatiky, ale dlouhé rovinky je ochlazují. Zároveň nesmíte příliš zahřát zadní pneumatiky, které by se jinak mohli v technických pasážích přehřívat. V Baku jsou navíc velmi kolísavé teploty trati, což tento okruh dělá poměrně specifickým s některými technickými výzvami, které jsou pro všechny stejné,“ dodal Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.