Má váš vůz pneumatiky, které jsou pro něj těmi pravými, a jsou zároveň v dobré kondici?

Bez pneumatik by byl náš automobil nepojízdný. I v případě, že máme nesprávné nebo kvůli stáří či opotřebení nevhodné pneu, může být pro nás jízda v takovém voze nebezpečná. Právě  pneumatiky automobilům zajišťují to, aby se bezpečně držela na silnici, mají podíl na akceleraci i brzdění, umí vytvořit potřebnou přilnavost i absorbovat vibrace. To, jaké si vyberete pneumatiky, ovlivňuje ovladatelnost vozidla, pohodlí při jízdě i bezpečnost, brzdnou dráhu, spotřebu pohonných hmot a dalších vlastností, které se vážou k výkonu vozu.

Typy pneumatik, z nichž volíte dle typu vozidla

Tak, jako se dělí mnoho věcí, i pneumatiky můžeme rozdělit do mnoha kategorií podle toho, pro jaký automobil či jiný stroj jsou určeny. Jde o pneumatiky pro osobní vozy, pro lehká užitková vozidla, pro autobusy, pro závodní vozy, také pro zemědělské stroje, OTR pneumatiky, pneu pro nákladní vozy, pro motocykly a letecké pneumatiky.

Pneumatiky dle různých sezón

Další rozdělení se týče sezón, na které jsou pneumatiky určeny. Určitě znáte letní, zimní a celoroční typy. Je jasné, které na jaké období jsou, ale proč je přezouvat a dodržovat jejich použití v dané roční době? Jejich složení se liší, mají různou přilnavost, různě reagují na chlad nebo vysoké teploty. Letní pneu se hodí pro suchou vozovku, kdy má nejvyšší přilnavost. Vlhkost snižuje její výkonnost. Je nutné kontrolovat ji a udržovat ve skvělém stavu, aby byla jízda bezpečná. Opotřebením ztrácí účinnost, ale také se může stát nebezpečnou.

Zimní pneu jsou v zimě povinné. Jejich montáž je doporučena od listopadu do března a i jindy, pokud se teploty drží do 10 °C. Pokud jsou vzorky opotřebované a dezén je menší než 3 mm, je dobré pneu vyměnit, aby neztrácela na kvalitě přilnavosti.

Celoroční pneumatiky můžete mít na voze po celý rok. Jde o kompromis, který je použitelný, nicméně je dobré vědět, že nejsou tak účinná, jako její letní verze na suché silnici nebo zimní verze na cestě pokryté sněhem.

Podle čeho vybrat správnou pneumatiku a nač dát pozor?

 Jestliže se chystáte koupit nové pneumatiky, vždy nahlédněte pro jistotu do technického průkazu, v němž je přesně uvedeno, jaký typ je správný. Je lepší nespoléhat na čísla uvedená na pneumatikách, které aktuálně používáte. Může se stát, že jste omylem koupili jiné, nebo pokud je vůz kupovaný ojetý a jdete poprvé měnit pneumatiky, nikdy nevíte, zda předchozí majitel koupil správně… Sledujte na pneumatikách a v technickém průkazu také rychlostní index. Jestli obujete pneumatiku s nižším rychlostním indexem, mohlo by dojít při vyšších rychlostech k jejímu deformování. Když koupíte pneu s vysokým rychlostním indexem, hrozí vám mírně horší
jízdní vlastnosti při pomalé jízdě na povrchu s nerovnostmi.

 Zvažujete, že se poohlédnete po pneu v bazarech?

Vězte, že životnost pneumatiky při správném skladování činí 5 let, pak už je pneu nevhodná z důvodu únavy materiálu. Pokud je skladována špatně, je životnost značně nižší, i jen 2 roky. Bez toho aniž byste věděli, jak byla ta v bazaru skladována, je zde velká možnost, že koupíte typy s poškozenou vnitřní stranou pneumatiky, což
znamená, že jejich spolehlivost je na zvážení. I výška dezénu je důležitá. Už při výšce 4 mm je brzdná dráha dvojnásobná v porovnání s novými pneumatikami. Pokud chcete jezdit bezpečně, je dobré nečekat na zákonem danou hranici 1,6 mm výšky vzorku a měnit ji dříve.

 Někdy bohužel neodpovídají realitě štítky na pneumatikách, které jsou povinné od roku 2012 na všech typech prodávaných v EU. Je dobré proto sledovat výsledky nezávislých testů.  Nikdy nevybírejte pneumatiky dle ceny. Nových, ani použitých.

Výměna pneumatik je jednoduchá

V servisech je často plno a čekací lhůty dlouhé. Zkuste si vyměnit pneumatiky sami a naučte se to tak jednou provždy. Budete potřebovat automobilový zvedák, křížový klíč, momentový klíč, drátěný kartáč, křídovou tužku a rukavice.

Začnete zařazením prvního rychlostního stupně a zatažením ruční brzdy. Pak uvolníte šrouby na kole a umístíte automobilový zvedák do místa označeného na vozidle. Zvednete jej tak, aby se nedotýkalo země. Křížovým klíčem uvolněte šrouby a odeberte je. Kolo sejměte a označte (PZ, LZ, PP, LP). Kartáčem odstraňte korozi a nečistoty a nasaďte nové kolo. Namontujte šrouby a utáhněte křížovým klíčem jen lehce. Spusťte vůz níž tak, aby se kola dotkla jemně země, neotáčela se však. Momentovým klíčem dotáhněte šrouby kol na stanovený točivý moment. Utahujte šrouby vždy křížem. Pak vůz zcela spusťte a odstraňte zvedák.
Opakujte postupně u všech kol.

Zdroj informací:

https://www.autodoc.cz/pneumatiky
https://www.barum.cz/osobni/rada-odborn%C3%ADka/samostatne/vymena-pneumatik

Titulní ilustrační foto