Češi jsou národ superfanoušků. Fandit chodí čtvrtina z nás a jsme nejlepší na světě, říká průzkum KB

O tom, že Češi umí fandit jako nikdo jiný, není pochyb. Tři čtvrtiny z nás někomu fandí, ať již sportovci, týmu nebo třeba soutěžícím v televizích kláních. Pětina chodí osobně povzbuzovat své favority alespoň jednou za měsíc, 23 % pak několikrát do roka. Na tribunu nebo před televizi usedají především kvůli zábavě (70 %). Zároveň jsou však přesvědčeni, že svojí podporou přispívají k lepším výkonům sportovců. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu Komerční banky, banky českého hokeje.

Co Čech, to fanoušek

Bez nadsázky se dá říct, že fanouškovství mají Češi v krvi. Tři čtvrtiny z nás totiž někomu aktivně fandí, ať už konkrétnímu sportovci, národnímu týmu nebo svému favoritovi v televizních soutěžích.

Velké podpoře se dle tuzemských fanoušků těší národní týmy ve fotbale (71 %), biatlonu (52 %) nebo tenise (21 %). Suverénně nejvýš se ale umístil hokej (90 %). Právě počínání ledových virtuosů získalo zároveň i první příčku v žebříčku sportů, které Češi nejraději sledují. Na nadcházející Mistrovství světa v Praze si čas plánuje vyhradit dokonce 63 % Čechů.

„Fandění má ve sportu nezastupitelnou roli. Potvrdit to může nejznámější světový fanoušek Cameron Hughes, který už 30 let rozpaluje davy na sportovních akcích po celém světě a který je i tváří jarní kampaně Komerční banky. Pro Čechy navíc fandění nikdy nekončí za branami stadionu. Pro svůj tým dýchají, ať už jsou zrovna doma, v baru s přáteli nebo u online přenosu na dovolené. Pro všechny hokejové fanoušky jsme proto připravili dárek v podobě limitované platební karty s hokejovým motivem, se kterou už nikdo nezaváhá, pro koho bije jejich srdce.“

Hana Kovářová, výkonná ředitelka pro Brand strategii a komunikaci Komerční banky

Zábava i nezbytná součást vítězství

Průzkum Komerční banky se zabýval i tím, co nás na tribuny, do barů a před televizní obrazovky žene v takových počtech. Pro 70 % respondentů je fandění především zábava. Vyřvat si hlasivky často chodí početné skupiny přátel nebo celé rodiny, a podpora oblíbeného týmu tak hraje i důležitou roli v udržování vztahů.

Motivace ale zdaleka není pouze sobecká. Podpora přímo na sportovišti může podle 9 z 10 Čechů zlepšit výkon podporovaného sportovce nebo týmu. Skálopevně je o tom přesvědčen každý druhý Čech, přičemž rozhodné přesvědčení více rezonuje u žen (53 %) než u mužů (46 %).  

Fandíme navíc všude, kde se dá. Svůj oblíbený tým nebo sportovce nejraději podporujeme z domova (52 %), na stadionu (31 %) nebo v hospodě (12 %). Skoro čtvrtina (23 %) pak navštěvuje sportovní události alespoň několikrát do roka. Pětina tak činí minimálně jednou za měsíc.

Čeští fanoušci na bedně

Při hodnocení napříč národy jde skromnost stranou. O vysoké kvalitě českých fanoušků jsou přesvědčeny téměř dvě třetiny dotazovaných (63 %). Kdyby se navíc za fandění rozdávaly medaile, Češi by si sami nadělili zlato. V mezinárodním žebříčku za námi (44 %) s velkým odskokem skončili Angličané/Britové (15 %), Italové (14 %) a Brazilci (14 %). Zajímavé je, že zatímco muži dávají na druhé a třetí místo Angličany/Brity a Brazilce, u žen získávají stříbro a bronz Američané a Slováci.

Fanoušky si zaslouží každý

Kontinuální podpora okolí nepomáhá jenom sportovcům, ale i běžným smrtelníkům. Shodují se na tom téměř tři pětiny dotázaných. V běžném životě někomu fandí téměř dvě třetiny Čechů, a to nejčastěji dětem (68 %), partnerovi/partnerce (56 %) či přátelům (51 %). Necelá polovina pak dokonce sama podala lepší výkon, jen díky tomu, že při nich někdo aktivně stál.

Rozdíly ovšem panují v tom, při jakých aktivitách jsou osobní fanoušci žádoucí. Nejvíce bychom ocenili povzbuzování při zlepšování kondice a péči o zdraví (40 %) nebo při práci a studiu (38 %). O podporu naopak příliš nestojíme při hledání nové lásky (7 %). 

„Podporu svého okolí si zaslouží každý, zejména pokud zkouší něco nového nebo když mu obezřetnost nedovolí vykročit ze svojí komfortní zóny. Podobně jako vy stojíte při svých nejbližších, stojí Komerční banka při vás. Všem novým klientům, kteří se rozhodnou jít moderním bankovním službám naproti, nabízí KB bonus 2 000 Kč za založení účtu,“ dodává Hana Kovářová.