Známá hudební skupina Tata Bojs se ohlíží za 30 lety své existence

Výstava rozmístěná v Centru DOX na ploše více než 500 m2 jedinečným způsobem propojuje hudební tvorbu skupiny Tata Bojs s neméně významnou rovinou vizuální. Tu představuje především dílo jednoho ze zakladatelů skupiny, vizuálního umělce Milana Caise, který také stojí za konceptem výstavy. Projekt, který by v takovém rozsahu a tak specifickou formou sbližoval hudební a výtvarný žánr, přitom nemá v českém kontextu obdoby. Součástí doprovodného programu výstavy budou i tři koncerty Tata Bojs, které proběhnou v multifunkčním sále DOX+.

Speciálně pro výstavu vznikla řada nových děl reflektujících historii kapely současným pohledem. Podle autora většiny z nich, vizuálního umělce a hudebníka Milana Caise, je však neméně důležité, jak probíhala jejich instalace v prostorách Centra DOX:

„DOX je svým architektonickým pojetím velmi specifický galerijní prostor. Má spoustu zákoutí a nutí člověka vymýšlet instalaci takzvaně ‚na míru‘. Všechno jsem měl dopředu poměrně důkladně rozmyšlené, ale finální podoba výstavy se v průběhu instalace stále lehce proměňovala. Prostory DOXu jsou inspirativní a já myslím, že se nám podařilo dát dohromady hodně pestrou a košatou expozici, která dá lidem možnost na chvíli vniknout do vizuálně-hudebního světa Tata Bojs.“

Moji největší kamarádi I, 2008, tisk a akryl na platně, 87 x 220 Foto Salim Issa

Základní myšlenkou celé expozice je nahlížení minulosti optikou současnosti. Fungování skupiny od jejího vzniku na konci 80. let až po současnost je v rámci výstavy rekonstruováno jazykem současného vizuálního umění. Výstava je rozdělena do deseti kapitol, které vždy reflektují určité časové období. Minulé okamžiky jsou vtělené do nově vytvořených soch, multimediálních objektů a instalací.

Milan Cais k tomu dodává: „Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemnej bonus.“

Každému z devíti alb, které skupina vydala v letech 1988-2018, je věnován samostatný prostor. Vystavená díla vždy představují symbolický průnik základní vizuální myšlenky alba, jeho konceptu, okolnosti vzniku, a nebo se třeba jen tematicky a časově zařazují do období, ve kterém jednotlivá alba vznikala. Například jejich koncepčně a výtvarně zřejmě nejucelenější projekt Nanoalbum, Nanobook a Nanotour je v DOXu široce představen od originálních Caisových kreseb a 3D vizualizací, přes působivou zvukovou instalaci, až po nově vzniklé velkoformátové obrazy a skleněné plastiky. Ty byly podle návrhů Milana Caise vytvořeny sklářským mistrem Martinem Janeckým a ztvárňují podobu všech hlavních postav příběhu.

Kazety, 2009 – 2010, kombinovaná technika, 350 x 100 x 130 Foto Salim Issa

Autentickou atmosféru jednotlivých etap tvorby Tata Bojs výstavě dodávají dobové materiály – fotografie, obaly alb či záznamy z koncertů – i pečlivě provedené rekonstrukce prostor a prostředí, ve kterých hudebníci tvořili. „Chtěli jsme dát lidem možnost zažít si na vlastní kůži stísněný prostor naší první zkušebny, a tak jsme zrekonstruovali prostor suterénu na Hanspaulce se všemi detaily podle dobových fotek,“ doplňuje Milan Cais.

Své místo v expozici zaujímá i unikátní série takzvaných pokoncertních autoportrétů baskytaristy a spoluzakladatele Tata Bojs – Mardoši, kterou započal v roce 1999. Od té doby vzniklo více než pět set autentických snímků kapely s diváky, k čemuž autor dodává: „Tyto kapelové autoportréty jsem začal spontánně dělat v roce 1999 a spontánně jsem s tím dodnes nepřestal. Naopak, zpočátku jen občas cvaknutý snímek je dnes již nevyhnutelný rituál závěru snad všech našich koncertů. Na fotkách málokdy vypadáme vyloženě dobře; jsme zpocení, unavení, flekatí a pitvoříme se, ale je tam to hlavní – emoce a atmosféra. Občas jsou fotky i zaostřené. A nejsou to selfíčka, protože ta v roce 1999 ještě neexistovala!“

Pro výstavu vznikla i interaktivní instalace skutečného nahrávacího studia, ve kterém si diváci mohou vyzkoušet, jaké to je za mixážním pultem, a zhruba u deseti skladeb na chvíli změnit poměry nástrojů. Zkrátka si písničku přemíchat po svém. Dalším zajímavým zpestřením je pro návštěvníky vstup do virtuální reality, kde mohou být v odlišných prostředích a časových pásmech přítomni živému provedení jedné písně ve čtyřech různých etapách hudebního zrání kapely. „Co není možné v realitě naší, je možné v té virtuální. V jednom prostředí nám diváci vidí do talíře, a to doslova, v dalším jsou s námi v koupelně,“ smějí se Tata Bojs.

Tata Bojs press centrum

Jistým přínosem expozici a kreativním poradním hlasem byl i herec, scenárista a moderátor Ondřej Cihlář známý z divadla Vosto5, který po poctivém poslechu všech CD Tata Bojs přišel s prvotními nápady k několika instalacím.

U příležitosti oslav třicátého výročí skupiny, vyjde na začátku roku 2019 zhruba třísetstránková kniha s příhodným názvem TATALOG, ve které už budou plně obsažena i díla z expozice. Kapela se domluvila na vydání s nakladatelstvím Bigg Boss. Grafické stránky se ujal Marek Pistora a renomované studio Najbrt. Kniha vyjde v omezeném nákladu 1500 kusů a Tata Bojs ji pokřtí na akustických koncertech v rámci doprovodného programu k výstavě.

V Čechách zná skupinu Tata Bojs snad každý: na konci 80. let začínali jako školáci z Hanspaulky, kteří nešetřili originalitou a humorem a velmi rychle si získali oblibu u širokého publika. V roce 2000 podepsali smlouvu u společnosti Warner Music a dnes vydávají pod hlavičkou legendární české značky Supraphon. Během své existence získali devětkrát cenu APH Anděl a řadu dalších ocenění včetně zlatých desek za prodej alb Ležatá osmička a A/B. U příležitosti výstavy vydá Supraphon poprvé na vinylu remasterované Nanoalbum jako 2LP. Hudební tvorba Tata Bojs je úzce propojená s dalšími uměleckými žánry: výtvarným, literárním, filmovým, ale překvapivě i s baletem. Ty se skupina postupně pokusí představit i v rámci bohatého doprovodného programu k výstavě.

Tata Bojs Foto Salim Issa

Koncept výstavy: MgA. Milan Cais

Milan Cais (1974) je český vizuální umělec a hudebník. V roce 1988 spoluzaložil se svým kamarádem z dětství Mardošou skupinu Tata Bojs. Skládá pro ni hudbu a texty, zpívá, hraje na bicí a vytváří vizualitu. Vystudoval střední odbornou výtvarnou školu Václava Hollara a Akademii výtvarných umění v Praze.

Doprovodný program k výstavě:

10.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)

11.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)

12.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)

13.12. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy

17.01. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy

20.01. v 17:00 a ve 20:00 TATA BOJS + DEKKADANCERS – NANOPICTURE

(Nanoalbum live a balet)

27.01. ve 20:00 TATA BOJS akusticky + křest knihy TATALOG

28.01. ve 20:00 TATA BOJS akusticky + křest knihy TATALOG

07.02. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy

23.02. ve 20:00 TATA BOJS a kamakamakamarádi (koncert TB a spřátelených kapel)

24.02. ve 20:00 TATA BOJS a kamakamakamarádi (koncert TB a spřátelených kapel)

03.03. v 16:00 komentovaná prohlídka výstavy

Vstupenky na koncerty lze zakoupit na stránkách Ticketstream.

Výstava bude v Centru DOX k vidění od 30. 11. 2018 do 4. 3. 2019.