Taneční psychologické drama na motivy pohádky Boženy Němcové a bratří Grimmů – SEDMERO KRKAVCŮ

Premiéra poutavého celovečerního baletu měla diváky ohromit při plánované premiéře již na začátku dubna 2020. Situace se jako mávnutím kouzelných křídel ze dne na den proměnila a kouzelná pohádka se zahalila na dobu neurčitou pod roušku tajemství. Na svoji premiéru si tak inscenace SEDMERO KRKAVCŮ musela počkat a přilétá do Šaldova divadla na křídlech lásky a dobrodružství až dnes 4. září 2020.

V hlavní roli Bohdanky se představí talentovaná tanečnice z Madridu Nuria Cazorla García a roli krále ztvární australský tanečník Rory Ferguson, jenž opakovaně v minulých letech získal libereckou cenu Thálie a na nejvyšší ocenění prestižní divadelní cenu Thálie byl nominován v roce 2018 za roli Pavla Maliny z představení Petrolejové lampy. Do tanečně, herecky i pěvecky rozmanitých postav vybral režisér členy libereckého baletního souboru divadla, herce divadla a externí spolupracovníky. V díle se objeví zhudebnělý text skladatele – textaře Jana Matáska, který vhodně doplní a podpoří originální příběh. Nahrávku pěvecky interpretují chlapci ze speciálně sestaveného sboru jen k této příležitosti.

 

První premiéra tanečního příběhu se uskuteční 4. září 2020, druhá premiéra 6. září 2020 a následující repríza pak 17. 9. 2020 

Tvůrci nového baletu, režisér a choreograf Richard Ševčík a hudební skladatel a textař Jan Matásek nejsou libereckému publiku neznámí. Na podzim roku 2018 s baletním souborem Divadla F. X. Šaldy spolupracovali na představení Vánoční koleda, které se těší veliké oblibě. Nyní se vrátili, aby pomocí kouzelné hudby, originální choreografie, scény, individuality interpretů a fantazie, nechali ožít zdánlivě primitivní pohádkový příběh, vycházející především z předlohy české spisovatelky Boženy Němcové a také německých autorů tvorby pro děti bratří Grimmů. Pro přiblížení tanečního příběhu mladším divákům použije režisér nekonvenční styl legendárního amerického filmového režiséra, scénáristy, básníka a spisovatele Tima Burtona.

 

Hrdinkou příběhu je mladá dívka Bohdanka, která na sebe bere těžký úkol. Pokusí se zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně v návalu vzteku před lety uvrhla jejich matka. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Sama bez pomoci musí ušít sedm košil z vlastnoručně natrhaných kopřiv. A jak to v pohádkách bývá, na cestě potká krále, který se do ní zamiluje.

 

Režisér Richard Ševčík známí příběh slavných spisovatelů upravil do nadčasové podoby a některé motivy, které rozehrává, jsou v současnosti aktuálnější než kdy jindy. Je to pohádka, která bere vážně svou archetypální a iniciační povahu, a mnohé její scény jsou opravdu napínavé a dramatické. Přitom ale nabízí také spoustu odlehčených momentů, aniž by přitom interprety tlačil do nějakých karikaturních nebo stereotypních poloh.

V novém baletu najdete vše, co tam má být. Povedenou dramatickou linku, charakterově výrazné i zlé postavy, ale i lásku a silné poselství.

 

RICHARD ŠEVČÍK studoval taneční konzervatoř Evy Jaczovej v Bratislavě. Po absolutoriu v r. 2005 nastoupil angažmá v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde působí jako sólista dodnes. Je držitelem řady ocenění z mezinárodních baletních soutěží v Brně i v zahraničí. Cenu Thálie, nejvyšší ocenění, které může umělec získat, dostal v roce 2004 za titulní roli v baletu Spartakus.  Je žádaným choreografem, kterého tvůrčí práce fascinuje už od dob studií. Velký prostor pro jeho choreografické počiny mu vyčlenila domovská scéna divadla v Plzni. Zde byl jeho prvním celovečerním baletem Sen noci svatojánské, následoval Obraz Doriana Graye, Oliver Twist a v této divadelní sezóně originální choreografie ke Kytici. Richarda Ševčíka zkrátka oslovují silné příběhy. I proto si vybral po dohodě s vedením libereckého baletu v roce 2018 k uvedení dojemnou povídku známého anglického spisovatele Charlse Dickense Vánoční koleda.

 

JAN MATÁSEK je nejen hudební skladatel, ale i pozounista a herec. Hře na trombon se učil v Pardubicích, skladbu studoval na konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. S jeho tvorbou se můžeme setkat nejen v divadle, ale také v televizi.  Je autorem hudby k inscenacím mateřského divadla Minor, Divadla Komedie, Reduta, Viola, Naivního divadla v Liberci a královohradeckého divadla Drak. Právě v tomto divadle působil jeho slavný otec scénárista Petr Matásek a Jan zde poznával divadelní svět plný tajemných příběhů a hudby. Spolupracoval s celou řadou skvělých režisérů, Arnoštem Goldflamem, Davidem Drábkem, Jiřím Adámkem, Braňo Holičkem či Rostislavem Novákem ml.  Své zkušenosti z oblasti hudby a hlasu předává studentům Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. V roce 2018 zkomponoval své první celovečerní dílo Vánoční koleda, které mu otevřelo nové dveře a zaválo ho do kouzelného světa baletu.