Balet Národního divadla uvádí díla tří choreografů v představení s názvem bpm

Bpm = beats per minute neboli počet tepů za minutu svým názvem připomíná lékařský termín vyjadřující srdeční frekvenci, může být však také spojením mezi jevištěm a hledištěm. Tanečníkovi po náročném tanečním výkonu stoupá počet tepů za minutu stejně tak jako divákovi u něhož zážitek z takového vystoupení vzbuzuje emoce.

Eyal Dadon : ARTZA

Výkřik artza v hebrejštině znamená zhruba totéž, co český povel lehni, který se používá výcviku psů. Autor se obrací k vnitřnímu zvířeti, které si každý neseme v sobě a neustále krotíme ve snaze nalézt rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti. Snahou bylo tanečníky odpoutat od zažitého a zároveň je spojit taneční technikou. „Artza“ říkáme našemu vnitřnímu hlasu, tomu zvířeti, které se ukrývá v nás s cílem nalezení rozumné rovnováhy přizpůsobení se zavedeným pravidlům společnosti.

bpm – Artza

Eyal Dadon uvedl, že pro něho byla spolupráce s Baletem Národního divadla obohacující zkušeností – Je to poprvé, kdy měl možnost pracovat v České republice. Tanečníky Baletu Národního divadla považuje za velmi nadané a talentované schopné zatančit velmi mnoho rozdílných tanečních stylů a jeho jako choreografa potěšilo, že se mohl podílet na vytvoření a sdílení díla v této formě.  

Změnila se nějakým způsobem představa, která vznikla před cestou v letadle? Eyal měl ve studiu určitou představu, ale je otevřený myšlenkám a nápadům v závislosti na lidech, se kterými pracuje je pro něho velmi důležité, že se tanečníci stávají součástí jeho kompozice. Nemá rád rozpracování choreografie do každého detailu, kdy by každému říkal, co přesně má dělat. Raději sdílí svoje představy a sleduje, zda tanečníky takový výraz baví . Proto některé myšlenky a představy byly změněny , ale to není tak důležité, protože  na každý nápad navazuje další a další a myšlenky a nápady se potom rozrostou jako košatý strom. Je to výsledek spolupráce.

Jak pracuje Eyal Dadon s hudbou? Hudbu skládá podle toho, co se děje na tanečním sále. Hudba se neustále mění,  některé  části se zrychlují, jiné se zpomalují, některé jsou stále pomalé, některé stále rychlé. Takže to opět záleží na lidech, skládá hudbu ke svým dílům, obvykle vytvoří doma velkou část hudby a  potom se ptá své partnerky, jaký má názor a ona mu dává zpětnou vazbu, určitý pohled z vnější perspektivy. Někdy je to proces, kdy se ponoří do detailů  ze kterých pak vyplyne celý obraz a chce znát názor člověka, ke kterému má důvěru. V případě tohoto představení nebylo záměrem, aby začalo velmi dynamickou hudbou, ale  cítil to jako rychlý tlukot srdce a potom přichází zklidnění.

Yemi A.D. Bohemian Gravity

Inscenace Bohemian Gravity chce zapůsobit na emoce diváků. Chlapec prochází několika životními fázemi, během nichž svobodu ztrácí a znovu získává. Podařilo se Yemimu najít svobodu a inspirovat sebou ostatní? Domnívá se, že je rozdíl, jak představení vnímal a cítil on a jaké signály byly vysílány k divákům, protože každý z nás prožíváme jiný příběh. On se inspiroval osobním prožitkem a jeho hledáním svobody během své životní cesty a uvědomuje si, že jakmile člověk začne pravidelně pracovat a spadne do určité rutiny, přestane vnímat, že se přitom jisté části svobody vzdal.

Spolupráce s Baletem Národního divadla pro něho byla velmi přínosná lekce. V době určitého diskomfortu, kdy všechno nefungovalo hned tak, jak si původně představoval, vznikl vzácný vztah mezi ním a tanečníky, protože se museli navzájem podpořit a zde docházelo k vzájemnému obohacování. Ocenil také podporu Tomáše „Tommyho“ Pražáka, který měl na starosti akrobatickou průpravu tanečníků. Hudbu k představení  vytvořil NobodyListen a kostýmy módní návrhářka Liběna Rochová.

Scénografie byla dílem Elišky Sky. Přiblížila, že zvolila světelný kruh, který pro ni představuje symbol jednoty a zároveň i symbol kolektivu i vyčlenění z kolektivu, což bylo příhodné k tématu najít si sebevědomí a sílu čelit ostatním a najít si tak vlastní svobodu.

 

 

Eliška Sky

bpm- Bohemian Gravity

Sharon Eyal: Bill

Z tohoto představení vnímáme dravost a citlivost. Snahou autorky bylo vyjádřit zde preciznost a chaotičnost současně. U postav nejprve hledá kdo jsou a pohybem vyjadřuje čím jsou.  

bpm- Bill

 

Přijďte sami vyzkoušet, jaké emoce budete v průběhu vystoupení cítit a jaký bude váš bpm.

Nejbližší termíny představení:

1.premiéra: 31. března 2022

2.premiéra: 1. dubna 2022

 

Fotografie z představení: Serghei Gherciu a Martin Divíšek

Více informací naleznete ZDE

 

Balet Národního divadla uvádí triptych bpm