Náporu hovorů čelí Pražská linka důvěry. V současné době vyřizuje mnohem více hovorů, než v době před krizí. Většina se týká témat souvisejících s koronavirem.
Pražská linka důvěry
Statistiky za březen 2020:
- 1 870 kontaktů, z toho relevantních zhruba 1 100. O měsíc dříve to bylo 821
- doba trvání hovorů od 5 do 60 minut, průměrná délka je cca 15 minut.
Velký nárůst zaznamenala linka důvěry v seniorské kategorii.
„Právě seniorské linky teď jsou přetížené. Za normálních okolností máme asi 5 – 6 % klientů v důchodovém věku, nyní je to mnohem více. Často volají i psychiatričtí pacienti, kterým se zhoršuje psychický stav, zejména úzkosti či panické ataky, a to v souvislosti s obavami ze současné situace. Jejich psychiatr či psycholog přitom často není k dispozici. Někteří specialisté totiž své ordinace zavřeli a neposkytují rady ani po telefonu, případně je velmi náročné se jim dovolat. Další početnou skupinou volajících jsou lidé se zdravotními problémy, jejichž doktor přestal ordinovat. Někdy jsou i naštvaní, že se nemohou dostat na úřad či k lékaři a nemohou si vyřídit nejrůznější záležitosti. Někteří také nutně potřebují svůj lék a nemohou sehnat lékaře, který by jim napsal recept, případně se bojí odkládání řešení jejich zdravotních problémů. S tím jim ale bohužel v mnoha případech nemůžeme příliš pomoci,“ říká Gryga Medřická, vedoucí PLD.
Mnozí lidé mají také konkrétní dotazy k vládním omezením, kterým ne vždy rozumí a nevědí, co mohou či naopak nesmějí, kde dostanou informace a kde mohou žádat o pomoc. Mnohdy se cítí ohroženi, pokud někdo nařízení nedodržuje, mají strach o zdraví své či svých blízkých, chtějí být otestováni apod.. Celkově často pociťují tíseň ze špatných zpráv a obavu z budoucnosti. Novinkou jsou pak ti, kteří jsou doma v karanténě.
„Uzavřené prostředí může vést k ponorce a vyostření mezilidských vztahů, může docházet i k domácímu násilí. Problémem bývá také střídavá péče. Tyto případy se ale teprve rozjíždí,“ dodává vedoucí Pražské linky důvěry.
Někteří lidé snášejí velmi těžce izolaci, osamocenost a odříznutí od světa, od svých blízkých i běžných aktivit. Často vyhledávají pomoc po telefonu i lidé, kteří nyní řeší existenční problémy.
Kontakt: 222580697 NON-STOP, linka.duvery@csspraha.cz, www.chat-pomoc.cz
Intervenční centrum
Intervenční centrum, které řeší problematiku domácího násilí, poskytuje v současné době z důvodu bezpečnosti a ochrany zdraví klientů i pracovníků IC, své služby prostřednictvím stále emailové, telefonické a Skype komunikace. Omezené jsou v době karantény, resp. Nouzového stavu pouze osobní konzultace. Prioritně řeší případy vykázání a nízkoprahové kontakty, ve větší míře klienti využívají zejména psychologickou podporu v tomto náročném období.
V obdobném režimu poskytují služby psychologové v rámci programu VIOLA.
Statistiky za březen 2020 :
- celkový počet vykázání celkem: 18
- počet kontaktů a intervencí s ohroženými osobami DN: 660
- současný počet klientů v IC je 145 osob, z toho 102 žen, 14 mužů a 29 dětí.
Kontakt: Intervenční centrum – 281911883