
Vánoční cukroví představuje mnohem víc než jen sladkost na náš stůl. Slouží k budování a utužování vztahů, souvisí s ním zvyky a rituály, které spojují lidi nejen v rodině, ale i mezi přáteli a komunitou. Tento jedinečný aspekt pečení odhalil průzkum značky Vitana.
Rituály
Podle průzkumu* jsou s cukrovím spojené každoroční rituály. 69 % domácností při pečení buď poslouchá vánoční písně, sleduje oblíbené filmy nebo má na stole sklenku něčeho dobrého. Hudba je asi nejdůležitější – vánoční koledy provází pečením až třetinu domácností. Pečení cukroví se tak stává nejen úkolem, ale i malou vánoční oslavou ještě před Štědrým dnem.
Domácí cukroví
Domácí příprava cukroví je však také o setkávání a sdílení, 36 % dotazovaných v průzkumu uvedlo, že má pečení vánočního cukroví spojené se setkáváním s ostatními – především s rodinou,
ale také s přáteli. Nejčastěji takto společně pečou lidé ve věku 27–35 let, a to 14 %. Nejde o správné vykrajování perníčků nebo nalepování mandlí. Společné pečení představuje čas, který věnujeme těm, které máme rádi.
Cukroví také využíváme, abychom potěšili jiné. Až třetina respondentů peče pro širší rodinu, 20 % pro přátele či kolegy. Cukroví hraje důležitou roli i při vánočních návštěvách – 64 % z nás nosí vlastní cukroví jako pozornost pro hostitele. Vánoční cukroví se stává symbolem, který zpříjemňuje setkání a může být třeba tématem konverzace či dokonce přátelské soutěživosti.
Překvapivě oblíbené je v českých domácnostech také sdílení receptů. 71 % dotázaných se rádo podělí o své osvědčené recepty s ostatními, ať už s rodinou, přáteli, nebo dokonce na sociálních sítích. Pouze 29 % lidí je považuje za své „rodinné tajemství“, které s dalšími lidmi mimo rodinu nesdílí.
Tradice a také inovace
Mimochodem, téměř třetina dotázaných v této souvislosti uvedla, že se v jejich rodinách po generace udržují speciální recepty, třeba i s originálními názvy jako Slečinky, Tutovka, Babiččiny tlapičky, Masarykovo cukroví, Sádláky nebo Bombarďák. Za každým názvem se tak možná skrývá veselá historka nebo nostalgický příběh. Zajímavé je, že se tyto originální recepty nejvíce koncentrují
v Karlovarském kraji – tradiční recept zde má 39 % domácností.
I když tradice hraje klíčovou roli, Češi se nebojí také vyzkoušet něco nového. 41 % dotázaných experimentuje s novými recepty a 1 % dokonce na Vánoce peče pouze novinky. „Pro zachování tradičních receptů je třeba mít osvědčené suroviny, jako například klasické perníkové koření, skořici badyán, citronovou kůru, které již po mnoho let naleznete pod značkou Vitana. Vnímáme ale také moderní trendy, a proto vedle klasických surovin našich babiček pravidelně přicházíme i s něčím netradičním. Posledním příkladem může být směs koření na sušenky Spekulatius,” vysvětluje Michaela Plecitá, marketingová manažerka značky Vitana.
Baví nás péct?
Určitě ano, ale není to tak jednoduché. Pečení vánočního cukroví je pro 73 % žen klíčovou součástí svátků. Dalších 21 % ale říká, že by jeden rok bez pečení byl jistou úlevou. To je možná inspirace pro mužskou část domácnosti. Pro řadu žen by pečení určitě získalo na kráse, kdyby se do něj zapojili i ostatní členové rodinného kruhu. Stále totiž existuje mnoho domácností, kde muži s pečením nepomáhají. Přitom je pečení cukroví ideální příležitostí vytvořit příjemnou rodinnou atmosféru.
Na druhou stranu je tu 49 % domácností, kde se muži do pečení zapojují skutečně aktivně. Ve 35 % rodin mají na starosti konkrétní druh cukroví a ve 26 % rodin dokonce pečou druhů více, přičemž se podle odpovědí žen nejčastěji jedná o jejich partnery/manžele. Ti jsou v přípravách největšími pomocníky. Synové, tátové nebo dědečkové pomáhají častěji okrajově, možná až symbolicky.
A jaké cukroví vychází z mužských rukou? Na prvním místě jsou to vosí hnízda. Ta se vlastně nepečou a rumová příchuť jim dává „chlapský nádech“. Na druhém místě obliby jsou u mužů vanilkové rohlíčky. V každém případě, pečení není čistě ženskou doménou a je aktivitou, která stmeluje rodiny, přátele a třeba i kolegy z práce.
Orkla Foods Česko a Slovensko a.s.
Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko zaměstnává více než 2000 pracovníků a je druhým největším výrobcem balených potravin v Česku. Mezi její nejznámější značky patří Vitana, Májka, Hamé, Simply Fresh, Znojmia, Otma nebo Masox.
O výzkumu
* Průzkum pro značku Vitana byl realizován v listopadu 2024 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 500 respondentů ve věku 18–65 let.