Velká cena Spojených států – tři piloti Scuderie Ferrari  na trati

Mistrovství světa Formule 1 se nyní přesouvá z Dálného východu do Ameriky, na víkendovou Velkou cenu Spojených států na okruhu Austin’s Circuit Of The Americas. Pro tento 19. závod sezóny bude mít Scuderia Ferrari v Texasu tři piloty; Carlos Sainz, Charles Leclerc a Robert Shwartzman, druhý jmenovaný řídil monacký vůz v prvním pátečním volném tréninku. Nové pravidlo zavedené v této sezóně znamená, že každý tým musí ve volném tréninku alespoň jednou vyměnit každého ze svých pilotů, a to mladým jezdcem, který se předtím nezúčastnil více než dvou Velkých cen. Robert Shwartzman postoupil přes Ferrari Driver Academy a v této sezóně je testovacím jezdcem Scuderie. Pro Izraelského pilota to bude premiéra v oficiálním session F1 a také poprvé za volantem F1-75 se sportovním číslem 39. Naposledy startovala Scuderia se třemi jezdci při Velké ceně Itálie v roce 1976. Byl to jiný scénář, protože se do něj zapojily také tři vozy, přičemž Carlos Reutemann se při svém debutu v týmu skutečně zúčastnil závodu spolu s Niki Laudou a Clayem Regazzonim.

Zdá se povědomá

Circuit of the Americas je mezi jezdci oblíbený díky mixu dlouhých rovinek a náročných zatáček, které jsou skvělou zábavou při jízdě ve voze Formule 1. Úsek mezi zatáčkami 3 a 6 je inspirován rychlým sledem změn směru přes komplex Magotts-Becketts v Silverstone nebo dokonce Suzuka Esses, kde vozy jedou rychlostí přes 210 km/h. Část mezi zatáčkami 12 a 15 připomíná Hockenheim’s Motodrom a je zde i rovinka dlouhá přes kilometr. Od startovní čáry do první zatáčky je velmi strmé stoupání s 11% gradientem, což je levá vlásenka s vrcholem na samém vrcholu stoupání, kterou lze z kokpitu těžko posoudit. Pak následuje série rychlých zatáček až do slepé zatáčky 10 a pak vlásenka na 11. Trať je na některých místech velmi široká a umožňuje různé dráhy. Jsou zde dvě DRS  zóny: jedna na hlavní rovince, druhá mezi zatáčkami 11 a 12.

Nastavení

Navzdory skutečnosti, že COTA má několik rychlých sekcí, pokud jde o nastavení vozu, inženýři nasměrují jezdce k středně vysokému přítlaku pro maximální aerodynamickou účinnost v pomalejších úsecích, než aby dosáhli dobré nejvyšší rychlost na rovinkách. V Austinu potřebujete auto, které přesně zatáčí a je šetrné k pneumatikám a také je potřeba hlídat spotřebu paliva.

Program

Vozy vyjedou na trať v pátek ve 14 (21 CET) na první hodinu volného tréninku a poté znovu v 17 (24 CET) na druhý trénink, který trvá dalších 30 minut, aby bylo možné otestovat pneumatiky Pirelli. 2023. Poslední volný trénink se koná v sobotu ve 14 (21 CET) v rámci přípravy na kvalifikaci v 17 (24 CET). Závod začíná v neděli ve 14 (21 CET).

Tři otázky pro…

ROBERTA SHWARTZMANA, ZKUŠEBNÍHO PILOTA

Můžete nám říci o počátku vaší vášně pro motorsport? Odkud pochází a jak jste se dostal k Ferrari?

„Byl jsem fanouškem závodění a aut obecně od velmi raného dětství. Když si můj otec uvědomil, jak moc mne to baví, nechal mě ve čtyřech letech zkusit motokáru. Byla to láska na první pohled. Poté jsem se začal účastnit soutěží, když mi bylo šest, a přestěhoval jsem se do Itálie, která je domovem nejvýznamnějších světových motokárových soutěží. Od devíti let jsem tam v podstatě vyrůstal a chodil do školy, abych mohl pokračovat v závodění. Na konci roku 2017 mě kontaktovalo Ferrari a v roce 2018 jsem vstoupil do Ferrari Driver Academy. V rámci programu pro mladé jezdce v Maranellu jsem závodil ve Formuli 3 a Formuli 2 a na konci loňského roku jsem byl jmenován testovacím pilotem pro Scuderii.“

Poprvé za 46 let pojedou za Scuderii o závodním víkendu tři piloti. Jakou práci máte letos za sebou? Jaký je to pocit, jet úplně poprvé v oficiální session F1?

„Rok 2022 byl pro mě úplně jiný, protože bylo plánováno, že nebudu závodit v žádném mistrovství. Místo toho pracuji na plný úvazek pro Scuderii, hodně pracuji na simulátoru a jsem velmi rád, že jsem mohl být letos součástí  týmového úsilí. Zkušenosti, které jsem letos získal, mě hodně naučily a pomohly mi stát se závodním jezdcem. Debutovat v oficiálním session F1 se Scuderií Ferrari je především velká čest a to že jsem prvním jezdcem, který měl tuto příležitost po tolika letech, činí moji páteční účast vyjímečnou. Samozřejmě je to vzrušující a mám zároveň radost, že budu poprvé řídit auto uvidím, jak je práce, kterou děláme na simulátoru blízká realitě.“

Jaký máte dojem z trati COTA a jak jste se připravovali na okruh, který jste vlastně nikdy nejel?

„Trať COTA je velmi zajímavá a docela náročná. Nikdy jsem na této trati nejel, takže to budu poprvé. Hlavně jsem se na to připravil na simulátoru a opravdu se těším, až na něm pojedu doopravdy.“

Robert Shwartzman

Národnost: Izrael

Narozen 16.9.1999 v Tel Avivu (Izrael)

 

 

Statistiky Ferrari

  • Účast v GP : 1048
  • Sezóny v F1 73
  • Debut v Monaku 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi ret.)
  • Vítězství 242 (23,09 %)
  • Pole position 241 (23,00 %)
  • Nejrychlejší kola 259 (24,71 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů 795 (25,29 %)

Ferrari Statistky Grand Prix ve Spojených státech Soutěž GP 59

Debut 1952 Indianapolis 500 mil (A. Ascari v r.)

Vítězství 13 (22,03 %)

Pole position 14 (23,73 %)

Nejrychlejší kola 16 (27,12 %)

Celkový počet umístění na stupních vítězů 38 (21,47 %)

 

GP Spojených států: fakta a čísla

 

1.Počet živočišných druhů pocházejících z Austinu. Eurycea Sosorum, běžněji známá jako salamandr Barton Springs, je obojživelník, kterému hrozí vyhynutí. Tato zvířata dorůstají délky přibližně 6,4 centimetrů (méně než průměrný mlok) se skvrnitým zbarvením od tmavě fialové po jasně žlutou.

10 Počet kol mistrovství světa Formule 1 konaných v Texasu, devět na okruhu Circuit of the Americas a jedno na okruhu v Dallasu v roce 1984. Dva další státy hostily Grand Prix na dvou různých místech: Florida, (jedno na Sebring, jeden v Miami) a Kalifornie (Long Beach 8 a Riverside 1). Další státy, které byly domovem závodů Mistrovství světa, jsou stát New York s 20 závody ve Watkins Glen, Indiana (19 závodů v Indianapolis na oválu nebo na silnici), Michigan (sedm v Detroitu), Arizona (tři ve Phoenixu). a Nevada (dva v Las Vegas).

36 Počet milionů fanoušků Formule 1 ve Spojených státech (na základě studie Liberty Media), číslo, které se v posledních letech drasticky zvýšilo. Američtí fanoušci mají průměrný věk mezi 16 a 24, což je mladší než celkový průměr 37 a 40 % fanouškovské základny tvoří ženy.

300 Průměrný počet dnů slunečního svitu za rok v Austinu, vyšší než v kterékoli jiné části Texasu. Průměrné teploty se pohybují od 5 stupňů v zimě do 35 v létě, s širokým rozmezím v průběhu dne. V roce 2019 při závodu ve čtvrtek stoupla z minima 3 stupňů na maximum 24.

1285 Počet rozhlasových stanic v Texasu. Austin hlásá, že je hlavním městem živé hudby, někdy obsahuje 100 koncertů ve stejnou noc. Není proto překvapením, že rozhlasové stanice jsou ve státě extrémně populární

U Ferrari před 75 lety

První závodní sezóna Ferrari skončil závodem v Turíně 12. října, který vyhrál Raymond Sommer. Enzo Ferrari začíná pracovat na programu pro rok 1948, rok, který přinesl další vavříny značce Vzpínajícího se koně. Kromě jiných akcí bude debutovat na mezinárodní scéně, ačkoli prvním závodem v kalendáři týmu je Targa Florio na Sicílii. Vývoj začíná na 166, které se stane jedním z nejúspěšnějších Ferrari všech dob.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari