21. závod sezóny Formule 1 2021 se pojede na okruhu Jeddah Corniche Circuit.
Toto Wolff hovoří o GP Saúdské Arábie
Dva závody do konce a dva šampionáty, o kterých se teprve rozhodne. Všichni máme radost, že v závěru sezóny můžeme stále bojovat, je to výsada a důkaz naší odolnosti, ohlédneme-li se kde jsme byli na začátku léta. Oba tituly jsou otevřené a naše poslání je jasné. Naposledy jsme viděli bezchybnou jízdu Lewise v Kataru, kdy měl závod pod kontrolou od začátku do konce, a silný postup Valtteri Bottase, než ho nešťastné defekty vyřadily ze závodu.
Vůz si v poslední době vedl dobře a je pravděpodobně na nejlepším místě, s piloty, kteří mají dostatek sebevědomí, aby ho dotlačili až na limit. To je povzbuzující pro závěrečné závody a dává nám to silný impuls k postupu.
Jeddah je další zcela nová výzva, zcela nová trať, se kterou se musíte vypořádat, a spousta bylo odvedeno mnoho práce v zákulisí, a bude velmi důležité, abychom až se v pátek rozjedeme, získali během úvodních relací co nejvíce informací.
Je to rychlý městský okruh s dlouhými rovinkami a několika vysokorychlostními zatáčkami, lemovaný bariérami, což představuje vysoký risk i zisk. Jsme motivovanější než kdy jindy a všichni se těšíme na debutovou Velkou cenu v Saúdské Arábii.
Před několika dny jsme ztratili sira Franka Williamse. Tento víkend bude v našich myslích pokusíme se podat co nejlepší výkon hodný jeho závodního ducha.
Velká cena Saúdské Arábie
- Dějištěm Velké ceny Saúdské Arábie je dočasný městský okruh nacházející se na Corniche – oblasti nábřeží v Džiddě u Rudého moře.
- Umístění na nábřeží představuje podobné výzvy jako Abu Dhabi, na trať se přifoukává písek a mění se vítr přes den a večer.
- Okruh Jeddah Corniche Circuit má nejvíce zatáček ze všech tratí v kalendáři F1: 27 – 16 levotočivých a 11 pravotočivých. Vzhledem k počtu zatáček je pro tým i piloty náročné naučit se trať a dostat se do tempa.
- Trať je po Bahrajnu, Rakousku a Mexiku jednou z pouhých čtyř v aktuálním kalendáři závodů, která obsahuje tři samostatné DRS zóny. Ty se nacházejí na hlavní rovince, mezi zatáčkami 18-21 a zatáčkami 25-27.
- S délkou 6,174 km je dějiště Velké ceny Saúdské Arábie druhým nejdelším okruhem v kalendáři F1, za Spa-Francorchamps (7,004 km). Vzhledem k dlouhé délce trati je energetický management velmi obtížný, což klade větší důraz na výkon MGU-H a hybridních systémů.
- Povaha městské tratí v Jeddahu znamená, že je zde vyšší riziko safety caru, přičemž v případě incidentu trvá odklizení déle a rychlé zatáčky mohou způsobit větší nehody. Dlouhá trať v kombinaci s městským okruhem také představuje větší potenciál pro chyby.
- Jeddah je považován „nejrychlejší městský okruh na světě“ s očekávanou průměrnou rychlostí kolem 250 km/h. Baku se k tomu přibližuje, ale průměrné rychlosti Jeddahu napomáhá několik jeho zatáček, které jsou vedeny po rovině nebo v zónách DRS.
- Piloti pojedou na dlouhých rovinkách třikrát rychlostí přes 310 km/h a díky třem zónám DRS očekáváme, že Jeddah bude soupeřit se Spa a Monzou s nejvyšším procentem času ujetého na plný plyn.
- 79 % vzdálenosti kola se pojede na plný plyn.
- Zatáčka 13 je nakloněný roh s 12% sklonem. Nakloněné zatáčky otevírají více potenciálních linií v zatáčce, což bude zajímavou výzvou a také pomůže pilotům získat dynamiku do další rovinaté sekce.
- Podobně jako v Baku a Silverstone se předpokládá, že uspořádání trati v Jeddahu bude více zaměřeno na úroveň křídel s nižším odporem a nižším přítlakem.
- Zatáčka 2 je považována za nejpomalejší zatáčkou na trati, pojede se rychlostí pouhých 90 km/h. Nejrychlejší bude zatáčka 26, která se nachází na zadní rovince v konečné zóně DRS, kde piloti dosáhnou rychlosti kolem 310 km/h.
- Dá se předpokládat, že nově položený povrch trati bude velmi hladký a bude mít vysokou přilnavost, takže problémy s přehříváním pneumatik budou menší a úroveň degradace pneumatik by měla být nízká.
- Protože se však jedná o nový povrch, nelze vyloučit, že může nastat podobná situace jako v Turecku v roce 2020, kdy byl nový povrch mastný a kluzký, zejména za deště (což je v Saúdské Arábii málo pravděpodobné).
- Díky novému a „zelenému“ povrchu trati, který nebyl řádně pogumován, bude vývoj trati během víkendu velký. Znamená to však také, že vyjetí z trati bude potrestáno pískem a nedostatkem gumy.
- Velká cena Saúdské Arábie je noční závod, takže kromě osvětlení budov a mostů bude trať bude osvětlovat přes 600 světelných sloupů.
Zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team