Velká cena Las Vegas vyhlídky týmu Scuderia Ferrari HP

Jedna z nejvyrovnanějších sezón od začátku hybridní éry Formule 1 v roce 2014 se chýlí ke konci. Závěrečný trojitý závod šampionátu, který dosud viděl sedm různých vítězů ze čtyř různých týmů, začíná Velkou cenou Las Vegas. Pouhých 49 bodů dělí první čtyři týmy v Poháru konstruktérů, tým z Maranella je druhý, 36 bodů za McLarenem, se 147 body stále k mání.

Okruh

Stadion v Las Vegas debutoval v loňském roce, 42 let po předchozím vystoupení Formule 1 v Nevadě, na poněkud nevýrazné trati vytyčené na parkovišti Caesars Palace. Trať Las Vegas Strip nemůže být odlišnější, protože je velmi rychlá a velkolepá. Ve skutečnosti je jeho výjimečnou charakteristikou rychlost s průměrnou rychlostí kolem 240 km/h, spojenou s některými techničtějšími úseky. Kolo začíná krátkým zrychlením do 1. zatáčky, úzkou levotočivou vlásenkou, která může nabídnout zásadní příležitost k předjíždění, po níž následuje úzký a klikatý úsek. Poté vozy sjedou po jedné ze dvou velmi dlouhých rovinek a poté prudce zabrzdí do 5. zatáčky, po které následuje pomalá šikana v 7. zatáčce, která vede k další levotočivé vlásence, po které je to všechno o odvaze a rychlosti. Vozy se řítí téměř naplno do zatáčky 10 a poté přichází ostrá levotočivá zatáčka 12, která vede na 1,9 km dlouhý sjezd z „The Strip“. Sešlápněte pedál na kov, vozy dosáhnou rychlosti přes 350 km/h, než šlápnou na brzdy, aby se vypořádaly s esy v zatáčkách 14, 15 a 16 a poté v závěrečné mírně zakřivené jízdě k cílové čáře. Uběhnutí 6 201 kilometrů trvá něco málo přes minutu a půl.

Počasí a strategie.

V tomto ročním období je Mohavská poušť chladným místem, zejména v noci. S průměrnou okolní teplotou 15 °C budou podmínky velmi podobné těm při zimních testech, a proto by pneumatiky a brzdy mohly mít potíže s dosažením správných provozních teplot, což by mohlo vést k neočekávaným scénářům v kvalifikaci a závodě. Studený povrch trati vystavuje pneumatiky značnému namáhání, což má významný vliv na závodní strategii. V roce 2023 většina týmů zvolila jeden pit stop, přičemž zhruba v polovině závodu přezula na středně tvrdé pneumatiky. Za podobných podmínek v letošním roce lze očekávat více téhož. Tvrdé brzdné body a mnoho příležitostí k předjíždění rozesetých po trati znamenají, že je třeba vždy očekávat neočekávané a s tím i výjezd safety caru. Jezdci a stratégové budou muset být ve střehu, aby vybrali nejlepší okamžik pro zastávky v boxech.

Program.

Ze tří Grand Prix konaných ve Spojených státech je Las Vegas jediným nočním závodem, který se jede podle velmi neobvyklého časového plánu. Akce na trati začíná ve čtvrtek, kdy se první volný trénink odehraje v 18:30 místního času (pátek 3:30 SEČ), po němž bude následovat druhá hodina ve 22:00 (7:00 SEČ). Třetí volný trénink začíná v pátek v 18:30 (sobota, 03:30 SEČ), po kterém následuje kvalifikace ve 22:00 (07:00 SEČ), což je stejný čas startu jako závod na 50 kol a 309,958 km v sobotu (neděle v 7:00 SEČ).

Fred Vasseur, šéf týmu, Scuderia Ferrari HP

„Přišel čas na závěrečné trojzápasové zúčtování, které rozhodne o výsledku této velmi nabité sezóny. Poslední tři Grand Prix zahrnují závodění v noci v pouštních lokalitách: začínáme v Las Vegas, na velmi rychlém pouličním okruhu s několika zatáčkami, z nichž některé jsou 90stupňové. Stále však existuje spousta zajímavých proměnných, počínaje teplotou, která v noci výrazně klesá. To znamená, že dostat pneumatiky do správného provozního okna pro kvalifikaci a závod bude obzvláště důležité. Je to teprve podruhé, co na tomto místě závodíme a můžeme očekávat skvělou show, ještě lepší než v minulé sezóně, která již jasně vrhla světlo na formuli 1. Pokud jde o nás, máme v úmyslu bojovat na čele, stejně jako v loňském roce: víme, že máme potenciál odjet se silným výsledkem, pokud se ujistíme, že jsme na vrcholu naší hry až do nejmenšího detailu. V továrně jsme se dobře připravili a Charles, Carlos a celý tým si mohli užít velmi krátkou přestávku, připraveni znovu vyrazit, odhodlanější než kdy jindy. Věříme si a víme, co musíme udělat, abychom udrželi boj o titul v Poháru konstruktérů.“

Statistiky Ferrari

  • Účast v GP: 1095
  • Sezóny v F1: 75
  • Debut v Monaku :1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Vítězství :248 (22.65%)
  • Pole position: 253 (23,10 %)
  • Nejrychlejší kola: 263 (24.02%)
  • Stupně vítězů: 825 (25,11 %)

Velká cena Ferrari Stats se konala ve Spojených státech  

  • Účast v GP: 65
  • Debut: 1952 Indianapolis 500 Miles (A. Ascari v.v.)
  • Vítězství :14 (21.54%)
  • Pole position: 18 (27,69 %)
  • Nejrychlejší kola 16 (24,61 %)
  • Stupně vítězů: 46 (23,59 %)

Scuderia Ferrari a Puma uvádějí v Las Vegas kolekci Desert Sun 

Na oslavu Velké ceny Las Vegas Scuderia Ferrari HP a její prémiový partner Puma s potěšením představují exkluzivní limitovanou edici Desert Sun Collection, která je dokonalým spojením motoristického sportu a stylu inspirovaného atmosférou Las Vegas a divokou krásou prostředí Mohavské pouště.

Kolekce Desert Sun zahrnuje ležérní oblečení a doplňky a řadu replik Scuderia Ferrari HP s věrnou reprodukcí týmového dresu, který nosili Charles Leclerc a Carlos Sainz v paddocku. Replika řady pro Las Vegas 2024 zahrnuje tričko, mikinu s kapucí, ikonickou kšiltovku a boty Speedcat PRO. Díky pomalému praní a vybledlému efektu získávají oděvy svůj vlastní vzhled, jako by byly tvarovány přírodními prvky pouště, zatímco obnošené detaily dodávají zabydlený a cool vzhled. Nezapomenutelný víkend, kdy se na bulváru Las Vegas Strip slaví druhá Velká cena Formule 1, se budou závodní kombinézy Charlese a Carlose nést ve stejném duchu.

Kolekce Desert Sun Lifestyle Collection zahrnuje oděvy, obuv a pokrývky hlavy, přičemž mikiny s kapucí, trička a šortky jsou k dispozici v červené, bílé a černé barvě. Fanoušky Charlese a Carlose přitahují svetry s klasickým výstřihem s jejich závodními čísly 16 a 55. Kolekce obsahuje také čtyři exkluzivní trička s grafickým motivem Las Vegas.

Na přední straně obuvi představuje kolekce Lifestyle Ferrari Suede XL v červené a černé barvě a také Ferrari GC Special. Pokud jde o pokrývky hlavy, existují dva klobouky v černé a bílé. Veškeré oblečení a doplňky jsou k dostání v prodejnách Puma a Ferrari.

TŘI OTÁZKY PRO… ERIK VAN DER VEEN, VEDOUCÍ INŽENÝR, SIMULÁTORU JÍZDY

Můžete nám říct o výzvách, které trať v Las Vegas představuje, a to jak z hlediska rozvržení (dlouhé rovinky, nízký přítlak, brzdy), tak z hlediska jejího umístění?

Las Vegas je jednou z těch tratí, které se mohou zdát snadné jen při pohledu na rozložení, zatímco ve skutečnosti je to velmi obtížné z různých důvodů. K dispozici je pouze pět sekvencí zatáček, ale všechny jsou nízkorychlostní s velkými brzdnými zónami a navíc jsou některé zatáčky slepé. Velké brzdné zóny musí být načasovány k dokonalosti i při jízdě rychlostí přes 340 km/h, což vyžaduje vůz s vysokým přítlakem, který dodá vozu jistotu zpomalit a poté tyto zatáčky projet a vyjet z nich co nejrychleji. Na druhou stranu, jakmile vyjedete z těchto zatáček, jsou zde dlouhé rovinky, které vyžadují nízký odpor vzduchu, a tedy nastavení nízkého přítlaku. Na konci těchto rovinek jsou opět tyto velké brzdné zóny, ale v tomto okamžiku se brzdy a pneumatiky ochladily poté, co je po celou dobu nepoužívaly – což přidává další úroveň obtížnosti, kterou musí piloti zvládnout. To vše v městském okruhu, kde jsou zdi velmi blízko a nenechávají žádný prostor pro chyby. Las Vegas je v poušti a akce se koná v noci. To znamená, že teploty velmi rychle klesají, někdy dokonce pod 10 stupňů Celsia, což ztěžuje dostat pneumatiky do správného okna pro jedno tlačné kolo a stejně tak je obtížné udržet je v okně pro dlouhé jízdy. To je o to obtížnější vzhledem k dlouhým rovinkám, které umožňují rychlé ochlazení pneumatik, což vytváří velké výzvy pro jezdce a týmy, které nejsou k vidění na žádném jiném okruhu.

V loňském roce jste měli v simulátoru k dispozici jen velmi málo dat, přesto to byl jediný dostupný nástroj, který jezdcům a týmu pomohl připravit se na tento nový okruh. Nyní, když máte k dispozici skutečná data o trati, jakou roli hraje tento nástroj ve vašem přístupu k tomuto závodu?

Pokud porovnáme to, co jsme věděli loni, s tím, co víme letos, obrázek se opravdu úplně změnil. Tam, kde loni byl model trati použitý na simulátoru založen na výkresech, letos máme plné zobrazení trati, asfaltu a jejího okolí. Navíc, když vezmeme v úvahu, že máme také všechna data z loňského ročníku, máme mnohem přesnější předpověď toho, co očekáváme, že se stane letos při GP Las Vegas. To znamená, že inženýři a vývojoví jezdci, ale také Carlos a Charles samotní mají mnohem lepší příležitost připravit se na víkend, seznámit se s tratí a nastavením vozu. Stejně jako v každém závodě byli Charles a Carlos předem na simulátoru, pracovali na optimalizaci své jízdy a nastavení vozu, abychom se ujistili, že máme co nejlepší startovní bod, a také byli připraveni pro případ, že by se podmínky lišily od toho, co očekáváme. To je přesně důvod, proč je simulátor extrémně výkonným nástrojem a přípravné jízdy jsou mimořádně cenné, protože umožňují pilotům optimalizovat svůj styl jízdy pro konkrétní trať.

Na trati s tolika ostrými zatáčkami, jakou práci děláte s třetím jezdcem na simulátoru během dne se dvěma volnými tréninky?

Přístup se nijak neliší od přístupu na jakékoli jiné akci, i když je trať jediná svého druhu. Vývojový jezdec v simulátoru byl již během příprav na víkend informován o tom, jak důležité je optimalizovat každou zatáčku, vzhledem k tomu, že je zde tak málo sekvencí zatáček, kde mohou jezdci něco změnit. Pro jezdce na trati je rozhodující mít auto, které jim umožní mít jistotu tlačit na auto na limit, aniž by ho přejeli, protože zatáčky jsou ostré a slepé. Jezdec na simulátoru se tedy v těchto zatáčkách hodně soustředí na vyvážení a styl jízdy, někdy dokonce překročí limit a narazí do stěn – naštěstí na simulátoru není poškození skutečné (snad kromě zpětného rázu, který jezdec simulátoru ucítí od podvozku, aby mu dal najevo, že do něčeho narazil!). Během typického tréninku, kde podporujeme tým na trati, používáme kola zajetá během volných tréninků a reprodukujeme přesně stejné podmínky, nastavení vozu a jízdu na simulátoru. To nám umožňuje identifikovat silné a slabé stránky vozu a můžeme se je pokusit vylepšit, abychom poskytli zpětnou vazbu týmu na trati, který pak může vůz odpovídajícím způsobem upravit. Tato sezení také používáme k prozkoumání toho, co můžeme očekávat v případě, že se počasí během víkendu změní – například teploty, směr a intenzita větru se mohou den ode dne lišit nebo se mohou změnit i během jednoho sezení. Reprodukcí těchto povětrnostních podmínek v simulátoru můžeme řidičům říci, co mohou očekávat, abychom jim umožnili vytěžit z vozu maximum ještě předtím, než vyjedou na trať.

 

Profil

Erik van der Veen

Státní příslušnost: nizozemská

Narozen 3.10.1987 , v Bredě (Nizozemí)

 

Fakta a čísla: Velká cena Las Vegas             

 

150.

Přibližný počet koncertů, které se každý den konají v Las Vegas. Patří mezi ně vystoupení umělců kalibru Lady Gaga, Bruno Mars a Adele, kteří mají ve městě své domovy. V minulosti hráli v Las Vegas umělci jako Celine Dion, Tom Jones a Elton Jones, kde odehráli až 50 koncertů ročně. 

168.

Výška kola High Roller v metrech nad bulvárem Strip, který byl otevřen 31. března 2014. V té době to bylo nejvyšší kolo na světě, ale dnes tato čest patří 250 metrů vysokému Ain Dubai, postavenému ve stejnojmenném emirátu v roce 2021.        

200.

Počet neonových nápisů v Neon Boneyard, známém také jako Museum of Neon, jedné z nejpodivnějších atrakcí v Las Vegas. Byla založena v roce 1996, severně od Stripu a rozkládá se na ploše 10 000 metrů čtverečních. Neon Boneyard je domovem některých z nejznámějších neonových nápisů z města, které vyprávějí příběh žánru od poloviny 20. století do současnosti. Mnoho nápisů pochází ze starých kasin, hotelů a podniků, které zavřely své dveře nebo změnily název. Muzeum znamení nejen shromažďuje, ale také jim vrací jejich bývalou slávu.    

4 500.

Procentuální nárůst populace Las Vegas za posledních zhruba šedesát let. Město bylo založeno v roce 1905 a v roce 1960 mělo pouhých 50 000 obyvatel, zatímco dnes se rozrostlo na 2,3 milionu.             

27 200.

 Kilogramy měkkýšů, které jsou každý den snědeny v Las Vegas. Je to zdaleka nejoblíbenější jídlo ve městě a jeho množství je větší než množství konzumované v celém zbytku Spojených států.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari HP

 

Formule 1 – HEINEKEN SILVER LAS VEGAS GRAND PRIX 22.-24.11.2024