Slavná číslice osmičky. Okruh, jediný v kalendáři s osmičkou, je jedním z nejoblíbenějších u jezdců, se svými klasickými zatáčkami a nadšením japonských fanoušků, kteří zaplňují tribuny, ukazují velkou podporu všem jezdcům, i když o něco více povzbuzují místního hrdinu Yuki Tsunodu. Trať stoupá a klesá a představuje směs rychlých zatáček a pomalejších úseků, jako je záludná závěrečná šikana. V zatáčkách Formule 1 jsou vysoce hodnoceny jízdy esíčky v prvním sektoru, Spoon Curve, půlkruhová klopená zatáčka s konstantním poloměrem a legendární 130R, obávaná vysokorychlostní zatáčka.
Střední přítlak, motor a vysoké opotřebení pneumatik.
Aerodynamická úroveň přítlaku je střední až nízká a důležitou oblastí je správa pneumatik, protože guma je namáhána z mnoha rychlých zatáček. K dispozici jsou čtyři silné brzdné body a uspořádání je také náročné na pohonnou jednotku, zejména na složku spalovacího motoru, která běží v maximálních otáčkách přibližně 70% kola.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
„Se Singapurem za námi jsme se okamžitě zaměřili na Velkou cenu Japonska, jeden z nejzajímavějších závodů v kalendáři pro týmy a jezdce. Trať Suzuky je úplně jiná než Monza a Marina Bay a dá nám příležitost vidět, jak si SF-23 vede ve vysokorychlostních zatáčkách se středně nízkým aerodynamickým nastavením. Tento víkend budeme řešit stejným přístupem, který jsme zvolili v posledních několika závodech, kde jsme dosáhli dalšího pokroku, pokud jde o to, jak fungujeme na trati. Očekáváme, že si domů opět přivezeme spoustu bodů, protože budeme pokračovat v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů.“
Ferrari – statistiky
- Účast v GP: 1067
- Sezony v F1: 74
- Debut: Monako 1950 (A. Ascari 2. místo; R. Sommer 4. místo; L. Villoresi ret.)
- Vítězství: 243 (22,77%)
- Pole position 246 (23,05 %)
- Nejrychlejší kola v závodě: 259 (24,27 %)
- Umístění na stupních vítězů celkem: 802 (25,08 %)
Ferrari Statistiky GP Japonska
- Účast v GP: 36
- Debut: 1976 (C. Regazzoni 5. místo; N. Lauda ret.)
- Vítězství: 7 (19.44%)
- Pole position: 10 (27,78%)
- Nejrychlejší kola závodu: 7 (19,44 %)
- Umístění na stupních vítězů celkem: 24 (22,22 %)
Tři otázky pro…
ANDREA LANDI, VEDOUCÍ ODDĚLENÍ DYNAMIKY VOZIDEL
Suzuka je oblíbená trať pro drtivou většinu jezdců, jaké jsou její technické vlastnosti?
Suzuka je speciální, protože podobně jako Silverstone a Spa-Francorchamps nabízí širokou škálu typů zatáček, od nejpomalejších po nejrychlejší, zatímco rovinky jsou dostatečně dlouhé, aby vyžadovaly relativně nízkou úroveň přítlaku. Je zřejmé, že to ztěžuje řízení vozu v těch zatáčkách, kde aerodynamický přítlak napomáhá stabilitě. Kromě toho si jezdci musí vybudovat hodně sebevědomí, aby se vypořádali s rychlými zatáčkami. Vítr může také ovlivnit vozy, takže musí podávat konzistentní výkon bez ohledu na povětrnostní podmínky.
Pneumatiky jsou zde pod velkým tlakem, takže co je klíčem k jejich řízení na této trati?
Kvůli vysokým rychlostem v zatáčkách dává Suzuka do pneumatik spoustu energie. Ovlivňuje to jak přední, tak zadní části, ale hlavně předky, což znamená, že můžeme vidět výrazný pokles výkonu během závodu, pokud člověk není opatrný. Abychom byli „opatrní“, musíme řídit pneumatiky a omezit množství energie, která jimi prochází, aby se optimalizovala délka závodního stintu. To může znamenat vzdát se trochu výkonu v každém jednotlivém kole, aby se snížila průměrná degradace, což umožní rychlejší celkový stint.
A co čas strávený s Ferrari? Prozraďte nám, co pro vás znamená obléknout červený týmový dres?
Vlastně jsem se k Ferrari připojil dvakrát. Poprvé to bylo po dvaceti letech od doby, kdy jsem tam dělal diplomovou práci, a pak jsem se vrátil po devítileté přestávce a pracoval v jiných kategoriích motoristického sportu. Jsem vedoucím oddělení dynamiky vozidel, což je oddělení složené ze tří skupin, které podporují aktivity na trati, pracují na vývoji dalšího vozu a zaměřují se na důležitý aspekt řízení pneumatik. Podle mého názoru je Ferrari tým, pro který by každý chtěl pracovat a myslím, že být součástí Scuderie ve Formuli 1 je cílem každého inženýra s vášní pro motorsport. Osobně to považuji za velké privilegium i velkou výzvu, jejímž cílem je dostat vzpínajícího se koně zpět na vrchol této kategorie.
Profil
Andrea Landi
Státní příslušnost: italská
Narozený: 8/9/77 ve Piombino (Toskánsko)
Grand Prix Japonska: Fakta a čísla
4.
Světový žebříček japonské kuchyně podle ocenění Atlas chutí 2022. Itálie vede tabulku se skóre 4,72 z 5, následuje Řecko a Španělsko. Jak se dalo očekávat, japonské jídlo, které se těší největší oblibě, je sushi.
47.
Počet Grand Prix Japonska, z toho 36 kol mistrovství světa Formule 1. Závod (i když pro sportovní vozy) se poprvé konal v roce 1963, vyhrál ho Peter Warr za volantem Lotusu. Sedm vítězství lze připsat „prorokům ve své vlastní zemi“, i když tato vítězství nebyla v závodě mistrovství světa. Prvním japonským vítězem se stal Yoshikazu Sunako v roce 1966 za volantem Prince. Nejlepší domácí výsledky v závodě mistrovství světa v Japonsku zařídil Aguri Suzuki, který skončil třetí v roce 1990 na Lole, stejně jako Kamui Kobayashi v roce 2012 na Ferrari poháněném Sauberu. Nejúspěšnějším jezdcem ze všech je Michael Schumacher se šesti vítězstvími.
67.
Na rozdíl od všeobecného vnímání, že Japonsko je tvořeno hustě obydlenými městy a obcemi, je toto číslo ve skutečnosti procento jeho pevniny – více než dvě třetiny jeho celkové plochy – tedy lesů.
98.5.
Procento japonské populace, která je původní, takže téměř všichni. Země Dálného východu byla historicky jedním z nejvíce uzavřených národů na světě. Ve skutečnosti byla v roce 1635 dekretem šóguna Tokugawa Lemicu země uzavřena cizincům po více než 200 let, s přísnými tresty pro každého, kdo používá zboží dovážené z jiných zemí, zejména evropských národů. První, kdo vkročil do Japonska ze starého kontinentu, byli Portugalci, kteří přistáli v Nagasaki v roce 1543 a představili vaření tempury, které přežilo zákaz všeho cizího a stalo se základem japonské kuchyně.
2000
Tuny ryb se prodávaly každý den na tokijském trhu Tsukiji, nejslavnějším v celém Japonsku. Je domovem nejznámější denní aukce tuňáků na světě. Každý, kdo se chce zúčastnit, musí vstát brzy na 2.30 ranníh zahájení. Zamiřte do informačního centra o mořských plodech a postavte se do fronty, protože vstup je velmi omezený a je povolen podle toho, kdo dřív přijde.
Zdroj: Scuderia Ferrari