Velká cena Austrálie na okruhu v Melbourne – tým Scuderia Ferrari

Stejně jako v loňském roce hostí melbournský okruh Albert Park třetí závod mistrovství světa Formule 1.

Velká cena Austrálie

Pátek 31. března

1FP: 12:30 místního času – 3:30 SEČ

2FP: 16 místního času – 7 SEČ

Sobota 1. dubna

3FP: 12:30 místního času – 3:30 SEČ

Kvalifikace: 16 místního času – 7 SEČ

neděle 2. dubna

Závod: 15 místního času – 7 SEČ

 

  Tři otázky pro…

 ANDREA FERRARI, výkonnostní trenér Charlese Leclerca

Toto je nejdelší cesta sezóny: jak minimalizujete efekt tak dlouhé cesty a co mohou řidiči udělat, aby překonali jetlag?

„Zvládnutí jetlagu je pro pilota jedním z nejobtížnějších problémů.  Kalendář Formule 1 zahrnuje čtyři kontinenty, a proto je potřeba se vypořádat se spoustou časových změn. Nedostatek spánku, což znamená méně než pět hodin, stejně jako kvalita a množství spánku mohou mít významný vliv na výkon sportovce. Může ovlivnit učení, paměť, vnímání bolesti, záněty některých částí těla a imunitní systém. Australský časový rozdíl je jeden z nejtěžších, s nímž je třeba se vyrovnat, Melbourne má oproti Itálii posun deset hodin. Nejdůležitější je podívat se na načasování letu a pak se rozhodnout, kdy je pro pilota nejlepší během letu spát a kdy zůstat vzhůru, aby se minimalizoval jetlag po přistání“.

Existují nějaké zvláštní potřeby, pokud jde o výživu během letu, dietu, kterou je třeba dodržovat při letu a co jíst po příletu?

„Pokud jde o výživu a hydrataci, vše se plánuje kolem letu. Pečlivě studujeme, kdy je nejlepší se během letu najíst, což se často neslučuje s tím, kdy aerolinky nabízejí jídlo na palubě a samozřejmě také věnujeme velkou pozornost tomu, jaký typ jídla je nejlepší. Jídlo může také ovlivnit spánek, proto jsou nejlepší lehká a jen mírně kořeněná jídla“.

A co vy? Jaká je vaše role? Co je na ní nejlepší a co nejnáročnější?

„Mám na starosti celkový Charlesův fyzický výkon a kromě plánování jeho kondičního tréninku koordinuji fyzioterapeuty, odborníky na výživu, biology, fyziology a odborné lékaře, kteří se také podílejí na zajištění jeho výkonnostní úrovně a celkové pohody. S nabitým kalendářem závodů je náročnou součástí této role zajistit, aby byly všechny strany dokonale sladěny a aby mohly přijímat rozhodnutí na základě nejnovějšího vývoje. Moje práce mě opravdu baví a cítím, že významně přispívám k budování jeho výkonu. To je to, proč jsem studoval a neustále se snažím rozšiřovat své znalosti a věnuji tomu velkou část roku.“

 

Andrea Ferrari

Národnost: Italská

Narozen 25.5.1979  Viareggio (Toskánsko)

 

Statistiky Ferrari

  • účast v GP: 1054
  • Sezóny v F1: 74
  • Debut v Monaku: 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi ret.)
  • Vítězství: 242 (22,96 %)
  • Pole position 242 (22,96 %)
  • Nejrychlejší kola: 259 (24,57 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů: 798 (25,24 %)

 

Ferrari statistiky Velké ceny Austrálie

  • účast v GP: 36
  • Debut 1985 (S. Johansson 5.; M. Alboreto vr.)
  • Vítězství: 10 (27,78 %)
  • Pole position : 7 (19,44 %)
  • Nejrychlejší kola: 10 (27,78 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů: 26 (24,07 %)

 

Velká cena Austrálie: fakta a čísla

4

Počet závodů Velké ceny Austrálie v Melbourne, ve kterých byl pouze jeden vedoucí závodník. Naposledy se to podařilo loni a Charles byl dotyčným jezdcem na cestě ke svému prvnímu „grand chelem“ s vítězstvím, pole position a nejrychlejším závodním kolem, vedoucím od zhasnutých světel až k šachovnicové vlajce. Dalšími piloty, kteří vedli od začátku do konce, jsou Nico Rosberg (2014), Jenson Button (2009) a Michael Schumacher (2004). Pokud jde o závody v Adelaide, Ayrton Senna vedl celou cestu v roce 1991, i když v závodě zastaveném po 14 kolech kvůli přívalovému dešti a Gerhard Berger v roce 1987 ve Ferrari F1-87.

6

Počet lišek na kilometr čtvereční v Melbourne, více než v kterémkoli jiném městě na světě, podle údajů zveřejněných státem Victoria v roce 2020. Přesto je nevidíte příliš často jsou extrémně plaché, opatrné a patří mezi noční živočichy.

 

46,4

Nejvyšší teplota ve stupních Celsia zaznamenaná v Melbourne. Stalo se to během vlny veder na přelomu ledna a února 2009. Nejvyšší zaznamenaná teplota ve státě Victoria byla 48,8° v Hopetounu. Austrálie je dobře známá nebezpečnou a slavnou dírou v ozonové vrstvě, která se  uzavřela v roce 2021.

1835

Rok založení města Melbourne. Osada byla původně známá jako Batmania, ne proto, že by první osadníci byli horlivými následovníky maskovaného křižáka z Gotham City, který poprvé spatřil světlo světa v roce 1939. Jméno bylo na počest Johna Batmana, průzkumníka, který založil město na březích řeky Yarra, v posvátné domorodé zemi Wurundjeri, když si uvědomil, že je to dobré místo, na kterém lze postavit město. V roce 1837 bylo město pojmenováno po tehdejším britském premiérovi lordu Williamu Lambovi, vikomtu Melbourne.

1970

Rok, kdy se ve státě Victoria stalo povinné používání předních bezpečnostních pásů. Vynalezl je v polovině 19. století anglický letec George Cayley. První patent na jejich použití v automobilovém průmyslu získal v roce 1885  Edward J. Claghorn. První vůz, který byl navržen s bezpečnostními pásy jako standard, byl Tucker Torpedo z roku 1948. Bezprostředně po státě Victoria, také v roce 1970, zavedlo jejich používání povinně i Československo. O dva roky později byla společnost Sabelt založena v Itálii Pierem a Giorgio Marsiajovými a dnes je technickým partnerem týmu, který dodává sedačky Scuderia Ferrari pro Formuli 1.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

Formule 1 – ROLEX AUSTRALIAN GRAND PRIX 31.3 – 2.4.2023