Pneumatiky Pirelli pro Velkou cenu Las Vegas

Mario Isola – vedoucí motoristického sportu Pirelli  

„Formule 1 se letos vrací do Spojených států potřetí, po Miami a Austinu. A to při jedné z nejdychtivěji očekávaných velkých cen roku v Las Vegas, kde vrchol motoristického sportu nebyl k vidění od roku 1982. Bude to neuvěřitelný závod, protože každý den je v Las Vegas čas a my všichni, kdo pracujeme ve Formuli 1, chceme předvést takovou podívanou, která je hodna tohoto úžasného města.

Bude to také velká technická výzva jak pro týmy, tak pro nás, protože do tohoto závodu vstupujeme bez skutečných referencí kromě simulace. Na okruhu Las Vegas Strip dlouhém 6,12 kilometru, který je letos z hlediska celkové délky druhý za Spa, se třemi rovinkami a 17 zatáčkami, ještě nikdo nejel. Povrch bude směsí obvyklého městského asfaltu, zejména na samotném Stripu, a také dalších částí, které byly pro tuto příležitost kompletně přeasfaltovány; přidání dalšího neznámého prvku. Nebudou se konat žádné podpůrné závody a trať bude po dlouhou část dne opět otevřena normálnímu provozu, což znamená, že povrch nebude pogumovaný jako obvykle a zajistí lepší přilnavost.

Očekáváme, že vozy budou mít poměrně nízkou úroveň přítlaku, podobně jako v Baku nebo v Monze: dosažení vysoké maximální rychlosti bude klíčem ke konkurenceschopnosti. Všechny tréninky se budou konat v noci, s neobvyklými teplotami prostředí a trati pro závodní víkend; podobnější těm, které se nacházely v době, kdy předsezónní testy probíhaly v Evropě. Tyto dlouhé rovinky také ztěžují zahřívání pneumatik v kvalifikaci a také jejich udržení v pravém okně: stejná výzva jako v Baku, která bude pravděpodobně výraznější v Las Vegas.

S ohledem na to vše jsme pro tento víkend vybrali trojici nejměkčích směsí: C3, C4 a C5, které by měly zaručit dobrou přilnavost. Minimální tlak v pneumatikách by měl být 27 psi na přední a 24,5 psi na zadní, a to kvůli očekávaným nízkým teplotám a uspořádání trati. V chladných podmínkách se rozdíl mezi tlakem ve studených pneumatikách a normálním provozním tlakem výrazně zmenšuje – takže když se vůz pohybuje, tlak v pneumatikách se kvůli nízkým teplotám asfaltu zvýší mnohem méně než na jiných okruzích. V důsledku toho si myslíme, že provozní tlak bude stále nižší než na jiných okruzích, které jsou náročné na pneumatiky, jako je například Baku.

Všechny prvky jsou tedy připraveny pro mimořádný závod plný překvapení a nepředvídatelnosti. Jak už název slavného závodního filmu Elvise Presleyho napovídá… Viva Las Vegas! „

Pneumatiky na trati

  • O víkendu Grand Prix Las Vegas v Nevadě se budou používat pneumatiky C3 jako P Zero White tvrdé, C4 jako P Zero Yellow medium a C5 jako P Zero Red měkké: nejměkčí výběr pneumatik v nabídce.
  • Poprvé v historii F1 se budou tréninky překrývat o více než jeden den, s odlišným programem nočního závodního víkendu. První volný trénink se uskuteční ve čtvrtek ve 20:30, zatímco druhý trénink se pojede od půlnoci 12:00 do pátečních 01:00. Třetí trénink je na programu v pátek ve 20:30, kvalifikace pak probíhá od půlnoci do sobotních 01:00. Závod startuje v sobotu ve 22:00.
  • Nový městský okruh v Las Vegas se skládá ze 17 zatáček a tří rovinek se dvěma zónami DRS. Okruh měří 6,12 kilometru a maximální rychlost se odhaduje na 342 km/h. Cílová čára je na rohu ulic Harmon Avenue a Koval Lane, přičemž trasa se táhne od Las Vegas Boulevard po Sands Avenue a závod je dlouhý 50 kol.
  • Na oslavu návratu formule 1 do Las Vegas je naplánován zahajovací ceremoniál, který začne ve středu v 19:30. Mezi umělce, kteří se mají zúčastnit, patří Steve Aoki, Thirty Seconds to Mars, will.i.am a soubor Cirque du Soleil.
  • Před výběrem finálního dispozičního řešení bylo navrženo více než 30 různých variant městské trati. Hlavní infrastruktura, včetně budovy boxů ve tvaru loga F1, stejně jako boxové uličky a paddocku, byla postavena za něco málo přes rok.
  • Formule 1 se dříve závodila v Las Vegas jako poslední podnik sezón 1981 a 1982, přičemž oba závody se nazývaly Caesars Palace Grand Prix. Alan Jones vyhrál Grand Prix pro Williams v roce 1981, ale titul získal jezdec Brabhamu Nelson Piquet, zatímco následující rok vyhrál Michele Alboreto z Tyrrellu, přičemž pilot Williamsu Keke Rosberg získal titul (a Ferrari vyhrálo Pohár konstruktérů).
  • Okruh Las Vegas Strip prochází v blízkosti The Sphere: kulovité struktury vysoké 110 metrů, která je kompletně pokryta 1,2 miliony LED panelů. V budově, která je svého druhu největší na světě, se nachází 15 000 metrů čtverečních s obrazovkou s rozlišením 16K. The Sphere, který stál 2,3 miliardy dolarů, byl slavnostně otevřen na začátku listopadu koncertem U2: během víkendu Grand Prix rozzáří okruh reprodukcí pneumatiky Pirelli P Zero Elect, která se bude střídat s logem Pirelli. Upravená animace Pirelli bude k vidění také na střeše nové budovy, která hostí boxy a paddock klub.
  • Závodníci, kteří skončí na stupních vítězů, budou mít na sobě speciální edici pódiové čepice Pirelli se zlatými prýmky. Objeví se také vlajka Stars and Stripes a nápis „Las Vegas 2023“ – která je také v prodeji pro veřejnost u všech autorizovaných prodejců.

Zdroj: Pirelli