Pneumatiky Pirelli pro Lenovo USA Grand Prix

Mario Isola – šéf motoristického sportu Pirelli

 „Austin odstartuje sérii čtyř závodů – tři z nich se jedou po sobě – na americkém kontinentu. A vše začíná Velkou cenou Spojených států: zemí, která je ponořena do tradice motoristického sportu, ale svou přítomnost ve Formuli 1 skutečně zažila až v posledních několika letech, a to díky všem různým iniciativám realizovaným společností Liberty Media v řadě různých oblastí.

Circuit of the Americas hostí Velkou cenu Spojených států každoročně od roku 2012, s výjimkou roku 2020, kdy byla zrušena kvůli pandemii COVID-19. COTA bych popsal jako kompletní trať se střední až vysokou úrovní přítlaku. První zatáčka, levotočivá, je obzvláště výrazná na konci 22metrového stoupání, které je překonává pouhých 200 metrů trati. Díky tomu je start obzvláště zajímavý, protože piloti míří mnoha různými směry, aby našli nejlepší stopu. Tato zatáčka vede do plynulého prvního sektoru, který se vyznačuje sérií středně rychlých až rychlých zatáček až do vlásenky, kterou je 11. zatáčka. Následuje dlouhá rovinka vedoucí do závěrečné části trati, pro kterou je typická série pomalejších a 90stupňových zatáček.

Síly působící na pneumatiky jsou převážně boční a jsou poměrně dobře vyvážené mezi přední a zadní částí, aniž by byl konkrétní roh vozu vystaven zvláštnímu namáhání. Je také důležité mít dobrou trakci v pomalých zatáčkách. Asfalt je stále poměrně hrbolatý, a to i přes částečnou obnovu povrchu, která proběhla v loňském roce. To může vést k velmi mírnému prokluzování pneumatiky, což je potenciální příčina přehřívání. Degradace pozorovaná v Austinu je většinou tepelná, zatímco drolení je poměrně vzácným jevem. Závod se vždy konal na podzim: v ročním období, kdy počasí může být velmi proměnlivé, a to i ve velmi krátkém časovém úseku. Není neobvyklé vidět střídavě slunečné a deštivé dny s širokým rozsahem teplot.

Formát Sprint letos poprvé zavítá do Austinu; Další příležitost pro fanouškovskou základnu, která je stále více nadšená pro moderní F1, aby si užila velkolepou akci.“

Pneumatiky na trati

  • Piloti budou mít na okruhu Circuit of the Americas k dispozici pneumatiky C2 jako P Zero White hard, C3 jako P Zero Yellow medium a C4 jako P Zero Red soft.
  • Střední a tvrdé pneumatiky byly použity během loňského závodu. Vítěz závodu Max Verstappen absolvoval svůj první a poslední stint na středně tvrdých pneumatikách, přičemž prostřední stint absolvoval na tvrdých pneumatikách. Došlo ke dvěma neutralizacím za safety carem.
  • Austin bude letos poprvé ve své historii hostit „sprint“ víkend. To znamená, že v pátek bude jen hodina volného tréninku a poté kvalifikace. V sobotu se pojede samotný sprint F1 (kterému předchází rozstřel o pořadí na startovním roštu), zatímco v neděli se jako obvykle pojede Grand Prix.
  • Tento víkend se bude konat 75. Grand Prix, která se pojede ve Spojených státech. Závody mistrovství světa hostilo celkem 11 různých míst, přičemž nejvíce Grand Prix se konalo ve Watkins Glen – celkem 20 – následuje Indianapolis s 19.
  • Austin hostil závod již desetkrát: pět z nich vyhrál Lewis Hamilton, naposledy v roce 2017. O deset let dříve, při Grand Prix Spojených států 2007, Lewis vyhrál svůj úplně první závod F1, který se tehdy konal v Indianapolis.
  • Některé zatáčky na okruhu Circuit of the Americas, který navrhl Herman Tilke, jsou inspirovány slavnými zatáčkami na jiných slavných tratích. Zatáčky 3 až 6 připomínají komplex Maggotts-Becketts v Silverstonu, zatáčky 12 až 15 jsou inspirovány úsekem Hockenheimringu, zatímco zatáčky 16 až 18 navazují na slavnou zatáčku 8 v Istanbul Parku.
  • Akademie F1 se poprvé představí společně s Formulí 1 v Austinu, kde se odehraje poslední závod sezóny. Série pro mladé jezdkyně vybavená Pirelli bude hostit tři závody na texaské trati a korunovat svou první šampionku. Marta Garcia z týmu Prema Racing v současné době vede šampionát s 235 body, následovaná jezdkyní ART Grand Prix Lenou Buhler se 187 body a Hamdou Al Qubaisim z MP Motorsport se 179 body.

PIRELLI V MOTORISTICKÉM SPORTU

Společnost Pirelli, založená v roce 1872, je společnost s hlubokými italskými kořeny, která je nyní uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovace a kvalitu svých produktů. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii Pirelli a řídil se filozofií „race to road“. Společnost se zabývá motoristickým sportem již 116 let a dnes dodává pneumatiky pro více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli věnuje neustálou pozornost co nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie a do roku 2030 dosáhne uhlíkové neutrality.

Pirelli je od roku 2011 globálním partnerem mistrovství světa FIA Formule 1. Společnost také dodává šampionáty včetně FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními sériemi.

 

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – Lenovo USA GRAND PRIX 20.-22.10.2023