Pirelli: Dvě inovace pro letní „klasiku“

Jaké pneumatiky připravuje Pirelli pro Grand Prix Maďarska

MARIO ISOLA – ŘEDITEL MOTORISTICKÉHO SPORTU  

 „Velká cena Maďarska se stala klasickým podnikem letní sezóny Formule 1 a jako taková jsou hlavními rysy teploty vzduchu a asfaltu, které jsou obvykle velmi vysoké. To podrobuje piloty, vozy a pneumatiky zkoušce, v neposlední řadě proto, že zakroucená povaha trati neumožňuje nikomu a ničemu popadnout dech. Je zde poměrně dlouhá rovinka v boxech, která poskytuje jedinou skutečnou příležitost k předjíždění při brzdění do první pravé zatáčky. Pak je tu dalších 13 zatáček – sedm pravotočivých a šest levotočivých – na okruhu, který je z hlediska nejpomalejší průměrné rychlosti druhý za Monte Carlem; do té míry, že vozy používají podobné nastavení přítlaku jako Monako. Při tolika pomalých zatáčkách je trakce jedním z klíčových faktorů dobrého výkonu a největším rizikem je přehřátí pneumatik. Přestože se jedná o stálou trať, Hungaroring není využíván příliš často a asfaltové podmínky se během víkendu výrazně zlepšují, protože  závodní stopa se ideálně pogumuje.“

„Obvykle je tento závod o strategii a degradaci pneumatik. Letos jsme se rozhodli pro trojici měkčích směsí (C3, C4 a C5) ve srovnání s rokem 2022, zatímco nové přidělení pneumatik pro kvalifikaci (známé jako ATA nebo „alternativní přidělování pneumatik“) bude poprvé vyzkoušeno, s povinností používat pouze tvrdé sady pneumatik v Q1, střední v Q2 a měkké v Q3, pokud podmínky zůstanou suché. Obě tyto změny, alespoň na papíře, by měly vést k širší škále možností, zejména pokud jde o strategii. ATA také ušetří dvě sady suchých pneumatik ve srovnání s tradičním formátem (používá 11 sad místo 13) a bude znovu nasazena na Grand Prix Itálie v Monze. Poté se FIA, F1 a týmy rozhodnou, zda ji přijmou pro příští sezónu.“

PNEUMATIKY NA TRATI

  • Pro Velkou cenu Maďarska budou týmy používat měkčí směsi než loni. C3 bude použit jako P Zero White hard, C4 jako P Zero Yellow medium a C5 jako P Zero Red soft.
  • Budapešť bude hostit premiéru alternativního přidělování pneumatik (ATA) s pouze jednou povinnou směsí pro každou kvalifikaci. Týmy musí použít tvrdou směs v Q1, střední v Q2 a měkkou v Q3. Pokud je kvalifikace za mokrých podmínek, týmy mají jako obvykle volný výběr směsí.
  • Podle pravidel ATA je počet sad pneumatik dostupných pro každý vůz snížen na 11 namísto 13 dostupných pro běžný závodní víkend. Každý jezdec bude mít tři sady tvrdých pneumatik, čtyři sady středních pneumatik a čtyři sady měkkých pneumatik. Počet mokrých pneumatik zůstává stejný: tři sady plných pneumatik za mokra a čtyři sady intermediálek, přičemž další sada intermediálek je povolena, pokud v pátek prší nebo je na sobotu předpovídáno nepříznivé počasí.
  • V pátek musí být na konci každého volného tréninku vrácena jedna sada pneumatik. Další dvě sady musí být vráceny v sobotu po FP3. Zbývá tak sedm sad pneumatik pro kvalifikaci a závod, z nichž alespoň jedna sada tvrdých pneumatik a jedna sada středních pneumatik musí být ponechána pro závod.
  • Po Hungaroringu budou pravidla ATA znovu testována během Grand Prix Itálie během prvního zářijového víkendu.
  • Maďarsko se často vyznačuje vysokou okolní teplotou a teplotou na trati. Vzhledem k tomu, že se závod koná na konci července a okruh se nachází v přírodní m dolíku s malým prouděním vzduchu, bude Budapešť výzvou pro tepelné řízení pneumatik i únavu jezdce.
  • Nejběžnější strategií na Hungaroringu je dvou pitstopů, přičemž občas je upřednostňována jedna zastávka. Rozhodnutí učiněná v roce 2022 byla silně ovlivněna virtuálním safety carem a safety carem. Téměř všichni piloti absolvovali tři zastávky s využitím všech dostupných směsí. Na startu polovina startovního roštu startovala na měkkých pneumatikách a druhá polovina na středních pneumatikách, přičemž tvrdé pneumatiky byly použity pro druhý nebo třetí stint.

 

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – QATAR AIRWAYS MAGYAR NAGYDÍJ 21.-23.7.2023