Formule 1: Vyhlídky týmu Mercedes AMG-PETRONAS Formula One na Velkou cenu Ázerbajdžánu

Po krátké přestávce se vracíme na čtvrtý závod –  Velkou cenu Ázerbajdžánu

Toto Wolff hovoří o Velké ceně Ázerbájdžánu

Měli jsme pár týdnů volno od závodění, ale obě továrny tvrdě pracovaly. Snažili jsme se toto období maximalizovat, vnést do vozu plánovaný vývoj a vytěžit co nejvíce z našich dosavadních poznatků. Velká cena Austrálie ukázala, že děláme pokrok, i když musíme být opatrní, abychom z jednoho výsledku nečetli příliš mnoho. Ale náznaky v Melbourne byly stále povzbudivé a to byla dobrá motivace pro celý tým. V příštích závodech chceme dělat malé krůčky vpřed. Vůz se bude v následujících týdnech dále vyvíjet, protože na trať neustále přinášíme výkon a vylepšení. Těší nás, že vidíme jejich dopad, ale víme, že neexistuje žádná kouzelná hůlka. Po necelém měsíci bez závodní akce F1 všichni touží vrátit se na trať.  Je to nabité okno v kalendáři s pěti závody během šesti víkendů, počínaje Ázerbájdžánem.

Závody v Baku jsou vždy dramatické a zábavné. Je to náročná trať se stěnami blízko, takže není prostor pro chyby. Máme také první víkend F1 v sezoně s upraveným Sprint formátem. Je to pro nás zajímavá výzva, s jediným tréninkem, abychom byli připraveni na dvě kvalifikace a závody rozložené na pátek, sobotu a neděli. Doufejme, že to pro fanoušky bude znamenat více vzrušení a akce.

VYSVĚTLENÍ: NOVÝ FORMÁT SPRINT F1

F1 Sprint se letos poprvé vrací a je doprovázen změnou formátu. Specializovaná sekce nyní určí pořadí startovního roštu pro závod ve sprintu, poskytne týmům zajímavou výzvu a fanouškům slibuje větší akci během víkendu.

Andrew Shovlin, ředitel traťového inženýrství a sportovní ředitel Ron Meadows informují o tom, co to znamená pro tým, jak se připravujeme a co mohou fanoušci očekávat.

Nový formát debutuje na Grand Prix Ázerbájdžánu a slibuje více akce, více vzrušení v tom, co nazýváme: Sprint Saturday.

O co ale jde? Sportovní ředitel Ron Meadow a ředitel traťového inženýrství Andrew Shovlin,  vysvětlují:

„Nejpozoruhodnější změnou je odstranění FP 2 z víkendového rozvrhu. To bylo nahrazeno relací nazvanou Sprint Shootout,“ říká Ron. „To nastaví startovní rošt pro sprint F1 později ten den a zajistí, že sobota bude zcela věnována tomuto formátu. Páteční kvalifikace tedy určí startovní pořadí pro nedělní Grand Prix.“

Co bude sobota obnášet a jaké klíčové změny je třeba si uvědomit? Ron vysvětluje:

„Sprint Shootout bude v podstatě zhuštěnou verzí tradiční kvalifikace, ale s určitými výraznými rozdíly. SQ1 bude trvat 12 minut, SQ2 10 minut a SQ3 jen 8 minut. Piloti budou limitováni jednou střední sadou pneumatik v SQ1, další sada v SQ2 a jednou sadou měkké směsi pro SQ3.“

„Piloti půjdou v sobotu přímo do kvalifikace, což je velmi neobvyklé,“ říká Andrew Shovlin. „Očekávat, že jezdci okamžitě podají výkon v jednom kole, je velmi náročné, takže mám podezření, že každý půjde na vícekolové jízdy. Střední sada pneumatik zvládne více kol, ale bez několika sad je větší šance, že budete mít smůlu  například s červenou vlajkou. Myslím, že každý vyjede na trať a bude mít plné ruce práce se zajížděním kol.“

Přidané nebezpečí, a pokud se zmýlíte, následný dopad na tým v garáži.

„Nový formát nezpůsobí masivní změny v tom, jak personál garáže přes víkend funguje. Když však přidáte tréninky, které vyžadují 100% útok jezdců a na každém kole záleží na postupu do další etapy, vždy vznikne riziko havárie,“ dodává Ron.

Tréninkový čas podle tohoto rozvrhu je zkrácen na jedinou hodinu na samém začátku víkendu. Představuje zajímavou výzvu, jak vysvětluje Andrew Shovlin.

„Když máte pouze FP1 je prakticky nemožné shrnout všechna obvyklá učení během pátku a soboty do jednoho session. Ztratíte příležitost soustředit se na dlouhou dobu a musíte přemýšlet o tom, jaké jsou skutečné priority.“ „

Ron pokračuje:

„Pro inženýry a jezdce bude velmi složité najít optimální nastavení pro kvalifikaci i pro náročný závod. Budeme muset maximalizovat počet kol v FP1, takže pravděpodobně nebudeme plánovat  provádění změn v nastavení, které jezdcům zkrátí provozní dobu. Je to nový způsob práce pro všechny týmy a poskytuje značné množství příležitostí vyniknout.“

Spousta změn tedy ovlivnila přípravy týmu na nadcházející víkend.

„Bylo to zajímavé, protože jsme vlastně neznali formát až do úterý, když se o pravidlech hlasovalo na zasedání komise F1,“ vysvětluje Andrew Shovlin. „Podívali jsme se na tři možnosti, které se mohly stát, a připravili jsme plány pneumatik a jízd pro všechny z nich.“

Tento víkend tedy přináší nové teritorium pro celý paddock. Andrew Shovlin uzavírá: „Naším úkolem je přijmout jakýkoli soubor předpisů a optimalizovat je. S nedostatkem informací existuje příležitost učit se rychleji a dělat lepší práci. Na to se tým zaměřuje.“

VELKÁ CENA ÁZERBÁDŽÁNU

  • Okruh Baku City Circuit byl letos odsunut na čtvrtý nejdelší v kalendáři F1 – představení Grand Prix Las Vegas s uspořádáním, které je o 0,117 km delší, se posunulo na třetí místo.
  • Trať se však řadí nejvýše z hlediska řazení na kolo; celkem 72 nejvíce v celé sezóně, stejný počet jako v Singapuru.
  • Baku City Circuit je také na nejvyšším místě z hlediska brzdné energie. Dvě silné brzdné zóny vedou k brzdné síle větší než 4 g, která se občas udrží déle než 0,4 sekundy.
  • Žádný pilot nevyhrál v Baku více než jednou, přičemž šest různých vítězů z prvních šesti závodů.
  • Z těchto šesti vítězů pouze dva vyhráli, když startovali z pole position: Nico Rosberg v roce 2016 a Valtteri Bottas v roce 2019, oba jezdili za Mercedes-AMG PETRONAS F1.
  • Vzhledem k povaze městského okruhu není možná žádným překvapením, že Safety Car vyjel ve třech z posledních pěti edicí – se sedmi individuálními nasazeními v této sbírce závodů.
  • Úsek od výjezdu v zatáčce 16 do brzdné zóny pro zatáčku 1 je nejdelším průjezdem na plný plyn v roce. Je asi o 200 metrů delší než úsek od 1. do 5. zatáčky ve Spa-Francorchamps.
  • 2,2 km startovní/cílová rovinka proto přispívá k velmi obtížnému restartu pro vedoucího závodníka, přičemž silný tah pro jezdce za ním je zranitelný v zatáčce 1.
  • Jméno Baku pochází ze zkráceného perského jména Bad-kuye, což znamená „větrné město“, spolu s Bad-kube, což znamená „úder větru“. Oba termíny skvěle odkazují na silné větry, které vanou městem.

Zdroj: Mercedes AMG -Petronas Formula One Team

 

Formule 1 – AZERBAIJAN GRAND PRIX 28.-30.4.2023