Formule 1 se vrací na okruh Paula Ricarda v sedmém závodu sezóny 2021 na Velkou cenu Francie.

Šéf týmu Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Toto Wolff hovoří o GP Francie

„Dostali jsme se do zadní části na dvou městských okruzích nevhodných pro naše auto, o kterých jsme věděli, že budou pro nás obtížné, a byli jsme zklamaní, když jsme ztratili pódiové umístění a vítězství díky svým vlastním chybám. Tato frustrace odráží vysoké standardy, kterých se držíme, a které nás ženou kupředu. V Monaku a Baku jsme umístili W12 do okna, kde pouze jeden z našich pilotů našel sebevědomí získat z vozu výkon – Valtteri v Monaku a Lewis v Baku. V tak těsném a intenzivním boji o titul musíme na každý závod dodat auto, které oba naši piloti mohou s jistotou posunout na hranici svých možností. Velká cena Francie znamená návrat na tradičnější okruh a doufejme, že nám zde bude více přát štěstí. Je to trať, na které jsme v minulosti vedli dobře, a díky širokému rozsahu rychlostí v zatáčkách, která otestuje vůz po všech stránkách, je pro nás zajímavou výzvou .Do konce  sezóny nás čeká šest závodů a je před námi ještě dlouhá cesta. Budeme se snažit proměnit naše poznatky z posledních týdnů v dobrý výkon a zajistit s oběma vozy mnohem silnější víkend.“

Velká cena Francie

  • Renovace a modernizace okruhu Paula Ricarda v roce 2002 a další úpravy v průběhu let znamenají, že v současné době existuje 247 různých možných konfigurací tratí v rozsahu od 0,8 km do 5,86 km.
  • Na 64 z těchto možných konfigurací tratí lze použít sofistikovaný zavlažovací systém k vytvoření mokrého povrchu trati za sucha. To dodává trati všestrannost a činí z ní zajímavé místo pro testování pneumatik.
  • Před návratem Velké ceny Francie v roce 2018 byla provedena obnova povrchu , přičemž došlo k vytvoření nových chodníků pro pěší, nových přístupových bran pro diváky, instalaci 46 000 stálých sedadel na tribunách a výstavbě nového paddocku a tiskového centra.
  • Většina trati byla obnovena i pro návrat F1 v roce 2021 a mnoho zatáček bylo velmi mírně reprofilováno. Uspořádání okruhu však zůstává stejné.
  • Barevné pruhy na okruhu Paula Ricarda nejsou jen pro ozdobu, tvoří vysoce přilnavý asfaltový odtokový systém, který nahrazuje tradiční lapače štěrku. Obě barvy používají směs asfaltu a wolframu k vytvoření abrazivního povrchu, který pomáhá zpomalit auta, pokud vyjedou z dráhy. Úroveň oděru se však liší v závislosti na barvě. „Modrá zóna“ není tak drsná, ale „červená zóna“ – blízko bariéry – je mnohem drsnější a účinnější při zpomalení automobilů.
  • Okruh Paula Ricarda se vyznačuje směsicí typů zatáček s řadou zatáček s vysokou, střední a nízkou rychlostí, což z něj činí tak oblíbenou a užitečnou testovací dráhu. Ty jsou rovnoměrněji rozděleny prostřednictvím prvního a třetího sektoru, ale ve druhém sektoru dominuje dlouhá rovinka, kterou protíná těsná šikana.
  • První a třetí sektor plný zatáček odsunul okruh Paula Ricarda do středu žebříčku, pokud se týká času na kolo (64%) a vzdálenost na kolo (74%) která se jede na plný plyn.
  • Z důvodů bezpečnosti po návratu Velké ceny Francie v roce 2018 byl vjezd do boxů v roce 2019 přesunut. Místo vstupu do boxové uličky z hlavní rovinky se vjíždí z pravé strany předposlední zatáčky protínající poslední zatáčku. Díky této změně se zastávka v boxech zrychlila o jednu sekundu.
  • Okruh Paula Ricarda je sedmou tratí, která hostila Velkou cenu Francie
  • Okruh zahrnuje tři zóny silného brzdění, definované jako s vyšší registrací než 4 g po dobu více než 0,4 sekundy. Suzuka, Mexiko a Interlagos mají také tři, zatímco pouze jeden okruh zahrnuje čtyři a tím je Albert Park.
  • Brzdám není třeba na okruhu Paula Ricarda věnovat takovou pozornost, protože brzdné zóny jsou přiměřeně dobře rozmístěny, takže je dost času na to, aby brzdy stihly vychladnout.
  • Dlouhá a postupně se utahující zatáčka 11 je místem, kde je registrováno největší působení sil g, kdy piloti zažívají 4,9 g.
  • Ze všech tratí v plánu sezóny 2021 F1 má okruh Paula Ricarda nejvyšší průměrnou teplotu trati (50 ° C) a druhou nejvyšší maximální teplotu trati (55 ° C).
  • Od nejvyššího bodu na trati (zatáčka 12) a nejnižšího bodu na trati (zatáčka 6) dochází ke změně převýšení přibližně 30 metrů, ale protože je změna převýšení rozložena po celé délce kola, není to je ve skutečnosti výrazně patrné.

Zdroj a foto: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team