Velká cena Číny – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Po dlouhých pěti letech se Formule 1 poprvé od začátku pandemie Covid-19 vrací do Číny. Jezdci tak znovu objeví okruh Shanghai International Circuit, což jim navíc zkomplikuje první sprint sezóny. Inženýři a jezdci se proto budou muset znovu seznámit s zdaleka ne přímočarou asijskou tratí v jediném hodinovém volném tréninku v pátek v 11:30 místního času (5:30 SEČ), po kterém bude v 15:30 (09:30 SEČ) následovat Sprint Shootout. Sobotní akce na trati začíná sprintem v 11:00 (05:00 SEČ), kvalifikace v 15:00 (9:00 SEČ) a Grand Prix začíná ve stejný čas v neděli.

Trať

Každý ročník Velké ceny Číny se konal na okruhu Shanghai International Circuit. Uspořádání s délkou 5,451 kilometru čerpá inspiraci z čínského charakteru Shang a vyznačuje se kombinací vysokorychlostních zatáček a pravoúhlých zatáček, stejně jako několika ostrých vlásenek, které vyžadují, aby pilot prudce brzdil a téměř úplně zastavil. Nejtěžším kompromisem je nalezení správné rovnováhy mezi aerodynamickým přítlakem a maximální rychlostí, přičemž klíčovým faktorem je opotřebení pneumatik. Mezi nejvýraznější zatáčky patří dlouhá pravotočivá zatáčka, která jezdce projede o 270 stupňů, než se téměř otočí zpět na sebe se širokou levotočivou vlásenkou. Sektor 2 obsahuje středně rychlé zatáčky, zatímco třetí je tvořen převážně 1,4 kilometru dlouhou rovinkou, kde je k dispozici DRS, vklíněnou mezi dvě pomalé vlásenky. Druhá DRS zóna je na startovní a cílové rovince. Za zmínku stojí také závěrečná zatáčka, která má téměř 90 stupňů a je mírně nakloněná. Perfektní výjezd je nutný k zajištění dostatečné rychlosti, abyste se vyhnuli útoku při nájezdu do 1. zatáčky.

Domácí úkol

Formule 1 naposledy závodila v Šanghaji před několika sezónami, před současnou generací vozů s přízemním efektem, takže týmy nemají k dispozici žádná aktuální data, se kterými by mohly pracovat. To znamená, že práce v továrně a na simulátoru nabývá při přípravě na tuto událost ještě většího významu než obvykle. Charles a Carlos v posledních týdnech s týmem tvrdě pracovali a nyní je čas otestovat jejich domácí úkoly.

 

Fred Vasseur, šéf týmu

„Do Šanghaje se vracíme po několikaleté přestávce a pro všechny to bude nepochybně velmi náročný víkend. Budeme se muset vypořádat s kombinací několika faktorů, protože je to poprvé, co bude současná generace vozů závodit na tomto okruhu, ale budeme mít pouze jeden volný trénink, než budeme bojovat o pozice na startovním roštu pro sprint. Další velký otazník je spojen se stavem povrchu trati, který se mohl od doby, kdy jsme tam byli naposledy, zhoršit. Jako vždy v tomto víkendovém formátu hraje zásadní roli příprava v továrně a v našem případě to bude také zahrnovat zlepšení způsobu, jakým zvládáme přípravné kolo v kvalifikaci, což je oblast, kde jsme v poslední době nebyli dokonalí. S Carlosem a Charlesem je naším cílem dostat z vozu veškerý potenciál a přivézt domů solidní výsledek, stejně jako dostat naše soupeře pod tlak.

 

STATISTIKY FERRARI

  • Účast vGP: 1078
  • Sezóny v F1: 75
  • Debut :v Monaku 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Počet vítězství:244 (22,63 %)
  • Pole position: 248 (23,01 %)
  • Nejrychlejší kola 261 (24,21 %)
  • Pódiová umístění: 812 (25,10 %)

 

FERRARI STATS VELKÁ CENA ČÍNY

  • Účast v G: 16
  • Debut: 2004 (R. Barrichello 1., M. Schumacher 12.)
  • Vítězství: 4 (25,00%)
  • Pole position: 2 (12.50%)
  • Nejrychlejší kola: 2 (12,50 %)
  • Pódidová umístění: 13 (27,08 %)

 

 

TŘI OTÁZKY PRO…

DIEGO IOVERNO, sportovní ředitel a vedoucí provozu vozidel

V Číně debutuje nový formát sprint. Jak to změní víkend a způsob, jakým se s tím tým vypořádává?

Hlavní změna oproti loňskému roku je v pořadí sessions. Bylo to uděláno tak, aby to bylo pro diváky příější a srozumitelnější. Následuje pouze jeden volný trénink, po kterém následuje sprintová část víkendu, v pátek odpoledne Sprint Shootout a v sobotu ráno Sprint Race. Od sobotního odpoledne se pak formát vrátí k normálu kvalifikací a následující den bude následovat závod. Změna pořadí tréninků také znamená, že podmínky parc fermé jsou aplikovány ve dvou samostatných blocích (RZ + SR a Q + R), což umožňuje týmům opravit vozy a v případě potřeby je upravit. Je zřejmé, že je třeba mít na paměti, že každý krok musí být jasně promyšlený, vzhledem k tomu, že na začátku následujícího zasedání opět vstupujeme do režimu parc fermé. Dalším aspektem sprintového víkendu je, že v případě, že je podvozek poškozen nebo má vážný problém se spolehlivostí, lze nyní požádat o jeho výměnu mezi sprintovým závodem a kvalifikací, i když se tyto tréninky konají ve stejný den. Aby to však bylo možné, musí na to být člověk připraven z hlediska připravenosti týmu a ujistit se, že má potřebné komponenty.

Formule 1 se do Šanghaje vrací po pětileté přestávce a poprvé zde bude závodit druhá generace vozů s ground efektem. Jak těžké bude znovu se vypořádat s okruhem, když se jede jen jeden volný trénink?

Sprintový víkend v Šanghaji je rozhodně náročný pro každého, po pěti letech a s úplně jinými vozy, pokud jde o jejich výkon a způsob provozu. Jezdci, týmy, FIA a organizátoři budou mít pouze jednu jízdu, aby potvrdili, že je vše připraveno, identifikovali nečekané rozdíly a podnikli příslušné kroky pro následující jízdu, kterou je Sprint Shootout, který bude již soutěžní. Zásadní bude předchozí příprava a schopnost rychle reagovat.

Jaké jsou vlastnosti této skladby a které aspekty nejvíce vynikají?

Je velmi těžké předpovědět, jak budou nové vozy na této trati fungovat a jak se jezdci vypořádají s okruhem v Šanghaji. Je to velmi náročná trať s různými technickými výzvami. První sektor se sekvencí přes zatáčky 1, 2 a 3 byl u předchozí generace vozů extrémně náročný a dá se předpokládat, že u těch současných to bude ještě náročnější. Bude také velmi důležité zkontrolovat stav povrchu trati a případné poklesy nebo nerovnosti, protože ty jsou rozhodně kritické při jízdě s vozidly s groundefektem.

 

Profil

Diego Ioverno

Státní příslušnost: Itálie

Narozen: 31. 5. 1974

Město: Bologna

 

Velká cena Číny: Fakta a čísla

6.

Nejvzdálenější zadní pozice na startovním roštu, ze které byla vyhrána Velká cena Číny. Stalo se to dvakrát: poprvé to bylo díky Michaelu Schumacherovi a Ferrari 248 F1 v roce 2006, kdy Německý pilot získal své úplně poslední vítězství ve Formuli 1. Druhým jezdcem, který vyhrál ze šestého místa na startovním roštu, byl Daniel Ricciardo v roce 2018 s Red Bullem. Počet jezdců, kteří se zúčastnili letošní Velké ceny Číny a byli na startovním roštu i při poslední Velké ceně Číny v roce 2019. V Šanghaji debutují Guanyu Zhou, první čínský jezdec, který závodil doma, Oscar Piastri, Yuki Tsunoda a Logan Sargeant. Esteban Ocon a Fernando Alonso se v roce 2019 nezúčastnili, ale závodili zde v předchozích letech. Jen pět jezdců je ve stejných týmech jako před pěti lety: Charles Leclerc u Ferrari, Max Verstappen u Red Bullu, Lewis Hamilton u Mercedesu, Lando Norris u McLarenu a Kevin Magnussen u Haasu.

15.

Průměrný počet hodin denně, které panda velká stráví jídlem. Tento symbol Číny může vážit 70 až 120 kg a měřit 120 až 190 centimetrů na výšku. Z hlediska velikosti se tedy v podstatě jedná o medvěda, který má také podobné tlapky. Pokud však jde o stravu, značně se liší od medvědů, kteří se běžně vyskytují v Americe a Evropě, protože jsou převážně býložraví. Dalším zásadním rozdílem je, že panda nehibernuje, protože v jejím prostředí je mírnější klima.

16.

Počet čtvrtí ve městě Šanghaj, které má 25 milionů obyvatel. Šanghajský mezinárodní okruh se nachází v okrese Jiading, který má 2 miliony obyvatel. Historicky byl Ťia-ning samostatnou obcí, dokud se v roce 1958 nedostal pod jurisdikci Šanghaje. Počet předjížděcích manévrů se během 16 dosud konaných Grand Prix Číny zastavil, všechny na okruhu Shanghai International Circuit. V roce 2016 bylo zaznamenáno nejvíce předjížděcích manévrů s ne méně než 128, zatímco v roce 2008 jich bylo nejméně, když došlo pouze k 9 předjížděním, ačkoli průměrný počet předjíždění v závodě je 45.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – Lenovo Chinese Grand Prix – 19. – 21.4.2024