Velká cena Monaka je jednou z klasik v kalendáři Formule 1 a letos dosahuje působivého milníku. Tento víkend se bude konat 70. ročník závodu, který se započítává do mistrovství světa jezdců. Ve skutečnosti se jelo jedenáct závodů, deset před založením mistrovství světa v kategorii závodů s modrou stuhou a jeden v roce 1952, kdy se Grand Prix závodilo se sportovními vozy se zakrytými koly.
Pneumatiky Pirelli
Jako obvykle Pirelli vybírá směsi hladkých pneumatik pro tři nejměkčí pneumatiky, které jsou letos k dispozici, což znamená, že C3 je tvrdá, C4 střední a C5 měkká. Jak už to na městských okruzích bývá, trať má obzvláště hladký povrch, protože se používá denně pro silniční vozy, a proto musí pneumatiky poskytovat co největší přilnavost.
V Monaku jsou pneumatiky vystaveny jedněm z nejnižších sil v celé sezóně, protože průměrná rychlost na trati dlouhé 3,337 kilometru je velmi pomalá s některými zatáčkami projížděnými rychlostí méně než 50 km/h, zatímco vozy jedou na plný plyn pouze 30 % kola. Tuto nízkou úroveň stresu však zmírňuje skutečnost, že v neděli zbývá 78 kol a každý jev, který může charakterizovat chování pneumatik, se vyskytuje mnohem častěji, než je průměr, zejména pokud jde o úroveň energie vyvinuté při potřebě trakce. Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu v souvislosti s pneumatikami, je zrnění, které by se zejména v prvních dnech mohlo ukázat jako nevítané.
Na trati, kde prostor pro chyby v podstatě neexistuje, je jedním z faktorů, který ovlivňuje, jak rychle jezdci zajíždějí časy na kolo, sebedůvěra, kterou postupně získává, bez ohledu na to, jak dobře trať zná, když se vypořádává s jejími 19 zatáčkami a všemi dalšími nebezpečími, která v sobě skrývá. Jezdec musí pracovat na tom, aby našel nejlepší stopu, stále více se přibližoval k bariérám a často se o ně otíral pneumatikami. Dovednost spočívá v tom, že to dokážete, aniž byste na voze něco rozbili, a je to klíčové k zajištění dobré pozice na startovním roštu, což je nezbytné v závodě, kde je předjíždění téměř nemožné, i když je mezi vozy výkonnostní rozdíl, který se může pohybovat v řádu sekund. Kvalifikace bude ještě důležitější, protože letos jsme viděli, jak pořadí, ve kterém se vozy seřadí za startovními světly, rozhoduje o pouhých tisícinách sekundy.
Na trati, jako je tato, je výjezd safety caru téměř nevyhnutelný, přičemž z předchozích zkušeností vychází 77% pravděpodobnost, v průměru téměř dvakrát za závod. I když kupodivu, loňský závod proběhl hladce bez neutralizačních období. Ve skutečnosti existuje jen jedna strategická možnost, a to jeden pit stop, snaha zajet do boxů co nejpozději, právě proto, abyste mohli využít případného safety caru, a tím minimalizovat čas ztracený v boxové uličce.
Nejvýznamnější piloti na Velké ceně Monaka
Tento měsíc se zatím konalo několik vzpomínkových akcí na 30. výročí úmrtí Ayrtona Senny, který ve Velké ceně Monaka zanechal velkou stopu. Brazilec stále drží rekord v počtu vítězství (6), pole position (5) a umístění na stupních vítězů (8). Michael Schumacher zajel nejvíce nejrychlejších kol závodu (5) a je na druhém místě s Grahamem Hillem v pořadí vítězů s pěti koly, zatímco tito dva spolu s Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem jsou druzí, pokud jde o umístění na stupních vítězů se sedmi místy. Se 17 vítězstvími je McLaren nejúspěšnějším týmem, zatímco Ferrari startovalo z pole position nejvícekrát (12) a zajelo nejvíce (17) nejrychlejších závodních kol a vede seznam umístění na stupních vítězů s 55, což je více než dvojnásobek oproti druhému McLarenu s 27.
70. výročí Velké ceny Monaka
Velká cena Monaka je jednou z klasik v kalendáři Formule 1 a letos dosahuje působivého milníku. Tento víkend se bude konat 70. ročník závodu, který se započítává do mistrovství světa jezdců. Ve skutečnosti se jelo jedenáct závodů, deset před založením mistrovství světa v kategorii závodů s modrou stuhou a jeden v roce 1952, kdy se Grand Prix závodilo se sportovními vozy se zakrytými koly.
Pirelli v motoristickém sportu
Společnost Pirelli, založená v roce 1872, je společnost s hlubokými italskými kořeny, která je nyní uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovace a kvalitu svých produktů. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii Pirelli a řídil se filozofií „race to road“. Společnost se věnuje motoristickému sportu již 117 let a dnes dodává pneumatiky pro více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli věnuje neustálou pozornost co nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie a do roku 2030 dosáhne uhlíkové neutrality.
Pirelli je od roku 2011 globálním partnerem mistrovství světa FIA Formule 1. Společnost také dodává šampionáty včetně FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními sériemi.
Zdroj: Pirelli