- Mercedes-AMG F1 W15 E PERFORMANCE staví na poznatcích z předchozích dvou sezón.
- Toto Wolff: „Víme, že musíme vylézt na horu, abychom mohli bojovat úplně vpředu. Mimosezóna proběhla dobře a celý tým je neuvěřitelně soustředěný a odhodlaný.“
- James Allison: „Design každého vozu je iterativní proces. Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom se zlepšili v oblastech slabých míst a doufejme, že máme solidní základ, na kterém můžeme stavět.“
- Lewis Hamilton a George Russell dnes v Silverstonu projeli s vozem.
Naše cesta k zahájení sezóny mistrovství světa FIA Formule 1 2024 dnes pokračuje představením vozu Mercedes-AMG F1 W15 E PERFORMANCE.
Do prvního tréninku v Bahrajnu, začátku kampaně v roce 2024, zbývá 15 dní. Před pouhými 80 dny skončila sezóna 2023. Přestože nejsou závody, panuje v továrnách v Brackley a Brixworthu čilý ruch. Tým usilovně pracoval na projektu, který začal téměř před 12 měsíci.
Bezprostředně po neuspokojivé Velké ceně Bahrajnu 2023 si tým nastavil zrcadlo na každý aspekt našeho provozu. Byl stanoven nový směr, který započal období obnovy. Navzdory omezením předchozí architektury W14 došlo k hmatatelnému pokroku. Po rok trvající tvrdé bitvě se z něj stalo druhé místo v Poháru konstruktérů. Mise pokračuje až do roku 2024.
„Víme, že musíme vylézt na horu, abychom mohli bojovat úplně vpředu. V tomto sportu se nedějí žádné zázraky,“ komentoval Toto Wolff, šéf týmu a generální ředitel týmu Mercedes-AMG PETRONAS F1. „Ale naše ambice a odhodlání jsou silné. Od vytyčení tohoto nového kurzu vývoj pokročil dobře. Na našem seznamu priorit pro tento vůz jsme měli několik položek. Brzy uvidíme, zda jsme udělali krok, o který jsme usilovali.“
Neustálý vývoj
„Design každého vozu je iterativní proces. A je dlouhý,“ vysvětlil technický ředitel James Allison. „Táhne se to už od loňského roku. Nový vůz umožňuje týmu provádět větší změny, které nejsou během sezóny možné. Jsou to rozhodnutí, která byla přijata během předchozího léta.“
Tyto změny zahrnují nový podvozek a novou skříň převodovky. Z hlediska aerodynamiky byl jako vždy kladen důraz na efektivitu. Nekonečná snaha o nalezení většího přítlaku s menším odporem vzduchu a jeho dodání na trať způsobem, který doplňuje funkci odpružení a pneumatik.
„Velký důraz byl kladen na zlepšení nepředvídatelné zadní nápravy předchozího vozu,“ pokračoval James. „Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom zajistili, že obě nápravy, ale zejména zadní náprava, si zachovávají lepší kontrolu nad pneumatikou než u W14. Došlo také k určitému zlepšení v oblastech, ve kterých jsme měli prostor pro zlepšení, včetně efektu DRS a výkonu při zastávkách v boxech.“
Právě spodní část vozu však spočívá v hlavních odlišujících faktorech. James dodal:
„U současné generace vozů pochází velká část výkonu z toho, jak podlaha interaguje s vozovkou. To, zda je auto efektivní, závisí na tom, jak dobře se podlaha může chovat aerodynamicky. Cítíme, že jsme měli dobrou zimu, ale F1 je relativní hra a jen čas ukáže, jak velký krok jsme udělali. Soustředíme se na to, abychom z vozu, který uvedeme na trh, vytěžili maximum, ale jsme nadšeni vývojovým závodem, který bude následovat, protože pravidla jsou stále mladá a příležitostí je spousta,“ uzavřel James.
Toto Wolff dodal:
„Jak se říká: když se kácí les, létají třísky. Domnívám se, že předchozí dva roky byly nezbytné k tomu, abychom se v určitých oblastech znovu přizpůsobili, překalibrovali a znovu objevili. Tento přístup založený na principu „root-and-branch“ není nikdy snadný. Ale udělali jsme pokrok a těšíme se, až uděláme další krok s W15. Nebude to lineární cesta, ale když klopýtneme, zvedneme se a budeme stoupat dál.“
Odráží to, kým jsme
Další viditelný rozdíl oproti W15? Nátěr. V roce, kdy si ikonické Stříbrné šípy připomínají své 90. výročí, se slavná stříbrná vrací, aby doplnila ikonickou černou z posledních sezón.
„S černým zbarvením jsme v loňském roce vždy mysleli na výkon,“ vysvětlil Toto. „Hmotnost je v současné generaci automobilů klíčovým faktorem. Věděli jsme, že jakmile to budeme moci udělat, přivezeme stříbrnou Mercedes, která doplní černou barvu, která se stala pilířem naší týmové identity. Zbarvení skutečně odráží, kdo jsme jako tým, a výrazné barvy INEOS a PETRONAS jsou důležitými akcenty.“
Příď se proto mění na stříbrnou s ikonickým logem trojcípé hvězdy na krytu motoru. Výrazná červená barva INEOS „Toto Rosso“ se objevuje převážně na zadním křídle a ochranném rámu jako poklona INEOS Sport, přičemž zelená barva PETRONAS poskytuje dynamický tok napříč vozem.
Nový vzhled odráží obchodní sílu týmu, stejně jako nedávné zprávy. V posledních měsících se k partnerskému ekosystému týmu připojily blue-chip značky jako SAP, WhatsApp a Luminar.
„Naše obchodní strategie se v posledních letech vyvíjela,“ vysvětlil Toto. „Vždy jsme se zaměřovali na budování dlouhodobých vztahů s partnery, kteří sdílejí naše hodnoty a zajišťují jasnou návratnost investic. Nyní jsme učinili vědomé rozhodnutí zdokonalit náš partnerský ekosystém. Chceme se soustředit na menší, vybranou skupinu partnerů, abychom mohli lépe sloužit a dosahovat návratnosti investic. Jsme hrdí na to, že se snažíme být nejlepší v každé jednotlivé oblasti, a věříme, že tento přístup je způsob, jak toho můžeme dosáhnout s našimi partnery.“
Soustředěné párování pilotů
Za volantem W15 usedají závodní jezdci Lewis Hamilton a George Russell.
„Za poslední dvě sezóny jsme se jako tým učili a rostli,“ komentoval George. „Nebyla to jednoduchá plavba, ale opravdu věřím, že cesta, kterou jsme prošli, nás z dlouhodobého hlediska posílí. Celý tým pracoval neuvěřitelně tvrdě a doufáme, že jsme s W15 udělali další krok,“ pokračoval.
„Poznatky z posledních dvou let nám pomohly najít náš směr,“ dodal Lewis. „Umožnilo nám to najít naši hvězdu Polárku. Bude to stále nedokončená práce, ale budeme čelit jakýmkoli výzvám, které se objeví, se vztyčenou hlavou, s otevřenou myslí a pilně na tom pracovat.“
Vyladění nekonzistentního výkonu W14 a jeho někdy zlomyslné zadní části bylo klíčovým technickým cílem. George i Lewis mají jasno v tom, jaké odměny by to mohlo přinést, pokud by to tým dokázal.
Lewis vysvětlil:
„Pokud se s vozem necítíte pohodlně, nejste schopni z něj vytěžit maximální výkon. Stabilnější a předvídatelnější vůz nám umožní vytěžit potenciál nejen z vozu, ale i z nás samotných jako jezdců.“
„V průběhu loňského roku jsme pokročili s některými nepříjemnějšími vlastnostmi W14. Ale stále jsme měli úzké provozní okno, a jakmile jsme se dostali mimo něj, auto bylo obtížné řídit. Pokud se nám podaří pokračovat v rozšiřování provozního okna vozu, dodá nám to jako jezdcům jistotu a od té chvíle bude snazší najít čas na kolo,“ dodal George.
Práce, kterou tým odvedl v posledních dvou letech, byla inspirací jak pro George, tak pro Lewise.
„F1 je neuvěřitelně náročný sport. Je velmi těžké vyhrát. A to je důvod, proč to milujeme. Každý v Brackley a Brixworthu se soustředí na to, aby se dostali na vrchol. S tímto zaměřením a odhodláním pokračujeme i v roce 2024 a jsem nadšený, že vidím, kam nás to zavede,“ řekl George.
Lewis pokračoval:
„Vím, čeho je tento tým schopen. Jsem neskutečně vděčný za práci každého člověka v tomto týmu. Pokaždé, když jste v továrně, můžete vidět čirý elán a odhodlání všech. Všichni jsme mega motivovaní pro nadcházející rok a dáme do toho vše, co máme.“
Pokrytí za Lewise a George budou zajišťovat záložní jezdci Mick Schumacher a Fred Vesti. Mick pokračuje v roli, kterou zastával v roce 2023, zatímco Fred nastupuje na tuto pozici po absolvování juniorského programu.
Týmová práce s HPP
Dalším klíčovým faktorem, který Lewis a George popsali, je Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP). Navzdory tomu, že je společnost Brixworth omezena pouze na vylepšení spolehlivosti pohonné jednotky, zaměřila se na poskytování výkonu v každé milisekundě, který je podle předpisů možný.
„Neuvěřitelně úzce jsme spolupracovali s našimi kolegy z týmu v Brackley,“ vysvětlil Hywel Thomas, výkonný ředitel HPP. „Každý máme svůj kousek skládačky, za který jsme zodpovědní. Vždy se díváme na to, jak maximalizovat naši část, ale také na to, jak spolupracovat, abychom vytvořili co nejsilnější balíček. Navzdory homologaci pohonné jednotky je tu stále výkon, který můžeme přinést.“
Toho lze dosáhnout díky efektivní integraci pohonné jednotky každý rok do podvozku a převodovky. Nebo práce na dynamometru před testováním, aby se zajistilo, že kilometrový výkon bude maximalizován, jakmile W15 vyrazí na trať.
„Zaměřujeme se na poskytování nejvýkonnějšího, ale také nejspolehlivějšího produktu, jaký můžeme. Letos je spolehlivost pravděpodobně ještě důležitější než v roce 2023.“
Je to kvůli rekordní délce kalendáře 2024, který čítá 24 závodů.
„Je to docela velká výzva,“ přiznal Hywel. „Víme, že nedokončení závodů není dobré pro bodování, takže se na to hodně soustředíme. Změna pravidel, která zajistí, že budeme mít v průběhu sezóny stále čtyři pohonné jednotky, je užitečná. Víme ale, že s nejdelším kalendářem v historii F1 bude naše schopnost vytvořit co nejspolehlivější a nejvýkonnější produkt ještě podrobena zkoušce.“
Homologace pohonných jednotek současné generace, včetně zkrácených hodin dynamometru, jsou navrženy tak, aby výrobcům poskytly prostor pro výhled do roku 2026. To je výzva, kterou si HPP velmi užívá.
„Mít soubor pravidel, který přilákal nové výrobce a má jasný význam pro reálný svět, je vynikající,“ uzavřel Hywel. „Je to šance předvést náš talent, naše inovativní přístupy a možnosti, které tento sport může přinést. Je to skvělé a lidé chodí s úsměvem na tváři, když se do tohoto projektu pouštějí.“
Další krok
W15 dnes absolvuje první kola na okruhu Silverstone. Odtud se pozornost obrací k Bahrajnu.
Toto řekl:
„Jsme zvědaví, jak si auto povede. Doufáme, že jsme vyřešili některé z problémů a dostaneme první náznaky pokroku, kterého jsme dosáhli během předsezónních testů. Odtud pochopíme více o výzvě, která je před námi. V tomto sportu neexistují křišťálové koule. Budeme však alespoň vědět, jakou mezeru se snažíme zacelit. Naše ambice jsou silné a jsme připraveni vyrazit.“
Zdroj: Mercedes AMG-PETRONAS Formula One Team