Vánoční a silvestrovské jízdy na  úzkorozchodné dráze v Solvayových lomech

Vláčky v Solvayových lomech budou jezdit dle zájmu návštevníků, minimálně však každou celou hodinu.

Vánoční a silvestrovské jízdy v Solvayových lomech

Vánoční a silvestrovské jizdy v Solvayových lomech

Jako „nádražní“ čekárna bude sloužit strojovna v budově muzea, kde bude podáván „hornický svařák“. Pro tento nápoj se také vžilo označení „Hagenův dech“  Pro děti a řidiče  samozřejmě kvalitní čaj 

Pokud přinesete s sebou něco na zub, obohatíte tak náš společný, vánoční stůl. Vstupné dobrovolné.

24.12.2019 od 10:00 do 14:00

31.12.2019 od 11:00 do 16:00

Více informací naleznete ZDE

Skanzen Solvayovy lomy

se nachází v katastru obce Svatý Jan pod Skalou v okrese Beroun ve Středočeském kraji. Bývalé lomy byly proměněny v muzeum těžby vápence a úzkorozchodné dráhy, používané k jeho těžbě. Skanzen je přístupný pro návštěvníky od jara do podzimu. Dalším východišti pro turisty jsou obce Loděnice a Bubovice.

Historie

V roce 1904 přišla do Čech belgická firma Solvay zabývající se zpracováním vápence pro chemické účely. Tato firma založila továrnu v Ústí nad Labem Neštěmicích, kde se vyráběla soda (uhličitan sodný). Vápenec pro svou výrobu kupovala od různých dodavatelů z celých Čech. To se posléze ukázalo jako nerentabilní a tak v roce 1916 padlo rozhodnutí otevřít si vlastní závodní lom na vápenec.

Byla vytipována lokalita s velmi kvalitním vápencem v katastru obce Svatý Jan pod Skalou. V roce 1917 byl proveden geologický průzkum, který potvrdil požadovanou kvalitu materiálu. Za 50 tisíc korun byly vykoupeny pozemky od tehdejšího majitele svatojanského velkostatku Václava Komendy. Následně započaly přípravné práce včetně stavby lanové dráhy.

Poté již nic nebránilo zahájení těžby, která začala 27. června 1918. A tak v první polovině roku 1918 přijel do Neštěmic první ucelený vlak ložený vápencem ze Solvayových lomů.

Původní lom se rozkládal na severním svahu nad obcí Loděnice. Vzrůstající potřeba vápence vedla k otevření Jižního lomu, který byl se severním spojen 217 m dlouhou dopravní štolou vyraženou v roce 1930 firmou Brausewetter & Pittel. Jižní lom byl tříetážový, přičemž patra byla spojena svážnou drahou poháněnou vzduchovým vrátkem.

 

Solvayovy lomy

Ukončení těžby

Těžba firmou Solvay byla ukončena v roce 1956 a lom byl předán Správě silnic Praha, pobočce Beroun. Tato firma dotěžovala materiál pro stavbu okolních silnic. Byla zlikvidována kolejová doprava a materiál se vozil automobily Tatra 111. Dotěžování bylo ukončeno v roce 1964 .

Lanová dráha

Výstavba samotížné lanovky dlouhé více než 1500 m započala se stavbou lomu firmou J. Pohlig. V provozu byla od zahájení těžby v roce 1918. Spojovala lom s dráhou v Loděnicích. V roce 1932 proběhla rekonstrukce, roku 1959 byla dolní stanice přestavěna na nakládku do nákladních automobilů. Zrušena byla v roce 1965, zachovala se pouze horní stanice lanovky, kterou čeká obnova.

Ve skanzenu je jediná expozice lanových drah v Česku. V roce 2003 se také od firmy Wienerberger podařilo odkoupit zbytky lanovky z Líšova u Českých Budějovic. Během léta a podzimu 2003 byla jedna podpěra a část technologie stanice (pohon bez motoru, kolejivo) demontována a přepravena do skanzenu. Bohužel se nepodařilo získat žádné závěsy s vozíky a jedná se o jiný dopravní systém (Bleichert).

Úzkorozchodná dráha

V lomu byla zavedena dráha o rozchodu 600 mm. Až do roku 1929 probíhaly veškeré manipulace s vozíky ručně. V roce 1930 byla zakoupena první benzolová lokomotiva typu T 290. Po druhé světové válce zde byly nasazeny stroje Stavoloko BNE 25. Vozový park tvořily bočně výsypné vozy, tzv. kiplóry, a hunty s dřevěnými rámy. Dnes jsou zde i jiné exponáty .

Solvayovy lomy

Zdroj: Wikipedie