V Plzeňském i Karlovarském kraji načerpali během půl roku E-řidiči daleko více zelené elektřiny než za stejné období vloni

Meziroční růst celkově odebrané bezemisní elektřiny o 99 % v Plzeňském a o 39 % v Karlovarském kraji; to je příspěvek největší české veřejné dobíjecí sítě k boomu elektromobility na celém území bývalého Západočeského kraje. Rozšiřování počtu stojanů v jednotlivých místech v kombinaci s výstavbou vysokorychlostních stanic přitom přináší zkracování doby, kterou řidiči věnují dobíjení nebo čekáním na něj.

Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava, i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ. Ta letos zatím zprovoznila již 51 nových stanic, přičemž pokračuje výstavba ultrarychlých stojanů. Řidiči jich už mají k dispozici 20 po celé zemi. Díky roamingu jim navíc ČEZ letos zpřístupní i tisíce dobíjecích stanic v zahraničí.

Plzeňský kraj

Zatímco vloni od ledna do června odebrali řidiči u stojanů ČEZ v Plzeňském kraji 52 tisíc kWh bezemisní elektřiny, letos už to bylo téměř dvakrát tolik, tedy více než 103 tisíc kWh. ČEZ v kraji aktuálně provozuje 37 veřejných dobíjecích stanic. Kromě krajské metropole Plzně jsou dnes stanice nejvýkonnější české sítě také třeba v Klatovech, Domažlicích, Plasích, Přešticích a u dálnice D5. Nejčastěji lidé v 1. pololetí dobíjeli své elektromobily na ultrarychlých stojanech u plzeňské Olympie a na 83. km dálnice D5 poblíž Šlovic. Celkově se letos na Plzeňsku od ledna do června zákazníci u stojanů Supiny ČEZ zastavili ve 4 255 případech. Průměrně při jednom dobití načerpali přes 24,3 kWh elektřiny, loni to bylo jen 17,3 kWh.

Plzeň

Domažlice

Přeštice

Karlovarský kraj

V sousedním Karlovarském kraji vloni od ledna do června řidiči u stojanů ČEZ odebrali 43 tisíc kWh bezemisní elektřiny, letos už to bylo o 39 % více, přes 60 tisíc kWh. ČEZ v kraji aktuálně provozuje 13 veřejných dobíjecích stanic. Kromě krajské metropole Karlových Varů jsou dnes stanice také třeba v Chebu, Lubech, Mariánských Lázních nebo Ostrově. Nejvýše položenou stanici v celé síti ČEZ najdou řidiči v Božím Daru. Nejčastěji e-motoristé v 1. pololetí dobíjeli své elektromobily na stojanech v Karlových Varech a právě v Božím Daru. Celkově se letos od ledna do června zákazníci u stojanů Supiny ČEZ v kraji zastavili ve 2 779 případech. Průměrně při jednom dobití načerpali přes 21,7 kWh elektřiny, loni to bylo jen 17,6 kWh.

„Rozšiřování elektromobility věnujeme v ČEZ velkou pozornost. Rychle stavíme nové stanice a také navyšujeme jejich výkon. V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut. Zvyšování kvality služeb pro zákazníky probíhá i v dalších oblastech. Řidiči s naší dobíjecí kartou nebo staženou aplikací dnes už třeba mohou doplňovat energii i u stojanů dalších provozovatelů, a celkově tak využívat až tří tisíc dobíjecích bodů. Ve zpřístupňování tisíců konektorů v České republice i po Evropě chceme pokračovat také v následujících měsících,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.  Podle jeho dalších slov řidiči už letos odebrali u stanic ČEZ v ČR rekordních 2,3 mil. kWh zelené elektřiny.

Karlovy Vary

 

Boží Dar

ČEZ tak zůstává tahounem rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v České republice. Z jeho stojanů „nateklo“ od ledna do června do baterií aut více než 2,3 milionu kWh čisté elektřiny, což je pětinásobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Řidiči u ČEZ načerpají v průměru nejrychleji v celé ČR, a to díky nejvyššímu výkonu celé sítě stojanů, který se koncem června vyšplhal na 36,3 MW. Přispívá k tomu především instalace nových ultrarychlých stanic o výkonu až 360 kW, u kterých motoristé doplní energii potřebnou například k cestě z Prahy do Brna za 10 minut. Za celý letošní rok jich chce ČEZ postavit kolem čtyřiceti. Časové prostoje vzniklé čekáním na volný dobíjecí konektor zase účinně eliminují dobíjecí huby, místa o větším počtu stojanů, kde může řidič začít dobíjet většinou ihned po příjezdu. 

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, rychle ale roste podíl ultrarychlých stanic. Vedle více než 1 500 dobíjecích bodů vlastní sítě nabízí ČEZ svým zákazníkům díky roamingu i zhruba stejný počet konektorů dalších poskytovatelů dobíjení v České republice.

 

Zdroj: ČEZ