SABIC Berlin E-Prix – Sobotní závod

  • Pilot Jaguar TCS Racing Mitch Evans vyhrál historický závod mistrovství světa ABB FIA Formule E v Berlíně s rekordními 190 předjížděcími manévry, 53 změnami vedení a osmi různými lídry
  • Sam Bird obsadil druhé místo, zatímco Maximillian Günther získal první pódium ve Formuli E pro Maserati MSG Racing na třetím místě, 66 let od posledního stupně vítězů Maserati v monopostech
  • Plné tribudy na okruhu Tempelhof Airport Circuit zažili nonstop závodní akci, kterou můžete sledovat v prvním závodě berlínského dvojzávodu, druhý závod je zítra v neděli

JAGUAR získává první umístění jedna-dva ve Formuli E

Mitch Evans a Sam Bird provedli dokonalou strategii v úvodním závodě dvojzávodu SABIC Berlin E-Prix 2023, aby zajistili týmu Jaguar TCS Racing přesvědčivé umístění. Maximillian Günther na třetím místě postavil ikonický trojzubec Maserati na stupně vítězů poprvé od letošní sezóny, kdy se po více než 60leté přestávce vrátil k motorsportu monopostů.

V podstatě strategickém, a přesto silně konkurenčním závodě byli diváci na zaplněných tribunách letištního okruhu Tempelhof svědkem 190 předjížděcích manévrů, 53 změn ve vedení a vedení osmi různých lídrů – to vše překonalo dosavadní rekordy Formule E.

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 1st position,Podium

Sedmý závod mistrovství světa ABB FIA Formule E se zapsal řadou rekordů

Sedmý závod mistrovství světa ABB FIA Formule E bylo zapsáno do knihy rekordů již před začátkem závodu – Berlín je jediné město v kalendáři Formule E a poprvé se v něm objevil německý jezdec a tým – Pascal Wehrlein a jeho Tým TAG Heuer Porsche Formula E – oba vedli bodované pořadí v domácím závodě.

Evropský debut GEN3

Závod byl také evropským debutem GEN3 – nejrychlejšího, nejlehčího, nejvýkonnějšího a nejúčinnějšího elektrického závodního vozu na světě – a špičkový elektromobil naplnil svůj potenciál jako první formulový vůz speciálně navržený pro závody kolo na kolo. na vysokorychlostních městských okruzích.

Během 43 kol převzal vedení závodu rekordní počet jezdců, jak se objevovaly strategie týmů, s rychlým nárůstem předních závodníků, kteří se rozhodli pro ATTACK MODE hned na začátku a ti, kteří byli vzadu, jeli déle.

Dan Ticktum (NIO 333 Racing) se dostal do vedení úžasným manévrem po vnější straně v zatáčce 1, hned za Julius Baer Polesittea Sébastiena Buemiho (Envision Racing), Sama Birda (Jaguar TCS Racing) a Stoffela Vandoorna (DS PENSKE) .

Poté, co vedoucí skupina naskočila pro své druhé navýšení o 50 kW, se závody ustálily na pouhá tři kola před Edoardem Mortarou (Maserati MSG Racing) a Vandoornem se protlačili do čela. Pohled na obrazovky s měřením času odhalil téměř v každé fázi jiného vedoucího závodu, protože pozice se měnily téměř nepřetržitě. První ze dvou výjezdů Safety Caru situaci ještě zkomplikoval, když se pole do druhé poloviny závodu rozdělilo o něco málo přes pět sekund.

Rychle startující Ticktum se dostal do první desítky, dokud se on a Vandoorne nedostali do  kontaktu po kterém následoval druhý výjezd Safety Caru. Dvojice týmu Jaguar a Buemi pak bojovali o obsazení prvních tří míst poté, co Günther na krátko obsadil P1, když se závod blížil do závěrečné fáze. Vozy s pohonnou jednotkou Jaguar pokračovaly v prosazování své nově nalezené dominance a tempa, přičemž Günther se snažil využít příležitost, když první tři bojovali o vedení závodu.

Evansovi se podařilo překonat druhého Birda na výjezdu z vlásenky dobrým nájezdem do startovní/cílové rovinky, aby se vrhl do zatáčky 1 a dostal se do vedení na Buemiho, když byl závod prodloužen o tři kola Novozélandský pilot prodloužil náskok 0,750 s a zbývala dvě celá kola, když Bird dohnal Buemiho na druhé místo těsně za ním ve sprintu do cíle.

Birdova nepřetržitá snaha se vyplatila, když při nájezdu do zatáčky u letadla probrzdil a protlačil se před Buemiho na druhé místo, čímž zpečetil první umístění 1-2 týmu  Jaguar TCS Racing ve Formuli E.

Günther poté prolomil sevření Jaguaru, když v poslední zatáčce předjel po vnějšku Buemiho, aby zabránil druhému po sobě jdoucímu 1-2-3 pro I-TYPE 6. Pódium Maserati MSG Racing je první pod italskou značkou a pěkné umístění pro monacko/italský tým po nečekaně neuspokojivém začátku sezóny, když míří na své dva „domácí“ závody v Monaku 6. května a na dvojzávod v Římě 15. a 16. července.

Lídr průběžného pořadí Pascal Wehrlein odstartoval až z 15. místa a vytvořil si obrovský náskok, než se později propadl na deváté místo. Německý jezdec se ztratil z dohledu v posledním kole a skončil šestý s devíti místy a získanými silnými body, čímž narušil postup Nicka Cassidyho na páté místo pro Envision Racing. Jean-Éric Vergne (DS PENSKE) se probojoval po kontaktu na začátku závodu na sedmé místo, což je opět další důležitá jízda v boji o body.

Wehrlein jde do 8. závodu zítra v Berlíně s náskokem a 94 body. Cassidy je druhý a Vergne udělal dost pro udržení  třetí pozice. Dominance TAG Heuer Porsche na začátku sezóny se však dostává pod vážný a rostoucí tlak vozů s pohonnou jednotkou Jaguarem.

 

Mitch Evans: č.. 9, Jaguar TCS Racing:

„Poslední závod byl speciální, když jsme byli na stupních vítězů a také s Nickem, všechny pohonné jednotky Jaguar na stupních vítězů. V tomto je to extra speciální, protože je to 1-2 pro tým a opravdu těžký závod . Na trati to začalo být trochu chaotické. Na tomto místě jsem vítězství nečekal. Toto místo mě pronásleduje mnoho let. Jsem velmi šťastný, že jsem získal druhé vítězství, ale tady to bylo nečekané. Je to plné uznání všem. Sam jel opravdu dobře. Byl rychlý celý den. Překvapilo mě, že jsem se dostal do přední skupiny tak brzy. Svou roli tam hrála řada faktorů a bylo těžké to zvládnout, ale podařilo se nám to.“

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 1st position,Podium

Sam Bird, č. 10, Jaguar TCS Racing:

„Za prvé, wow, kolik je tady diváků. Děkuji všem, že jste se přišli podívat na Formuli E. Je skvělé, že tu vidím tolik lidí a užíváte si závod za slunečného dne, takže vám všem moc děkuji. Jaký závod, opravdu velmi zajímavý. Vlastně bylo těžké závod zvládnout. Spotřeba energie je jiná, když vedete, než jedete vzadu. Nechcete vést příliš dlouho. Všichni odjeli skvělý závod, ale vidět sebe a Mitche vystoupit na stupínky nejvyšší je úžasné.“

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 1st position,Sam Bird, Jaguar TCS Racing, 2nd position,Podium

Maximilian Günther, č. 7, Maserati MSG Racing:

„To je tak neuvěřitelný pocit! Po sezóně, kterou jsme měli, a výzvách, kterým jsme čelili – a nyní jsme je překonali – je skvělý pocit stát na stupních vítězů. Když jsem toho dosáhl na svém domácím závodě v Berlíně, je to ještě uspokojivější způsob, jak oslavit, a vědomí, že jsem první pilot od Fangia, který skončil na stupních vítězů pro Maserati v motorsportu monopostů, je velká čest. Závod byl po celou dobu tvrdě bojovný a můj boj se Sebem v závěru – s vědomím, že jde o tolik – byl intenzivní. Jsem tak hrdý na všechny v týmu, že jsme dosáhli tohoto výsledku, a s výhodou dvojzávodu se pokusíme udržet toto tempo.“

Maximilian Gunther, Maserati MSG Racing, 3rd position, Podium

James Barclay, šéf týmu Jaguar TCS Racing:

„Emocionální moment, abych byl upřímný. 1-2 je něco, co jsme si opravdu přáli, takže jsem na všechny tak hrdý. Je to obrovské týmové úsilí. Ten závod byl ohrožen. V jednu chvíli jsem se podíval, už tam bylo 40 předjíždění a to ještě nebyla to ani třetina závodu. Zdálo se, že v úvodních fázích to může jít oběma směry. Zachovali jsme chladnou hlavu a jezdci zvládli závod skvěle s inženýrským týmem. Jsme na všechny nesmírně hrdí a jsme rádi, že máme první 1-2. Dobře jsme spolupracovali jako tým a hledali jsme, kdy je nejlepší čas jít dopředu. Bylo velmi těžké to načasovat, takže jsme jen čekali, kdy ucítíme, že je ten správný okamžik. Mohli jsme říct, že Mitch byl ve velmi silné pozici, cítil se pozitivně, stejně jako Sam. Ale byl tu jeden bod, o kterém jsme mohli říct, že Mitch je trochu nabitý energií, protože chvíli se držel třetí. Když bylo načasování správné, řekli jsme si, že uvidíme, jestli teď dokážeme udělat ten průlom, a zafungovalo to. Ale jaký závod – strategicky to bylo neuvěřitelně blízko k úspěchu nebo k umístění mimo pódium.“

 

Druhý závod v roce 2023 v SABIC Berlin E-Prix double-header – 8. závod mistrovství světa ABB FIA Formule E – je zítra, v neděli 23. dubna.

Starting grid pro sobotní závod

pos pilot tým čas
1 Sebastian Buemi Envision Racing 1:05:605
2 Sam Bird Jaguar TCS Racing 1:05:742
3 Stoffel Vandoorne DS Penske 1:05:524
4 Dan Ticktum Nio 333 Racing 1:05:670
5 Jake Dennis Avalanche Andretti Formula E 1:05:656
6 Nick Cassidy Envision Racing 1:05:679
7 Sérgio Sette Câmara

               

Nio 333 Racing 1:05:761
8 Maxmilian Günther Maserati MSG Racing 1:05:878
9 Mitch Evans Jaguar TCS Racing 1:06:265
10 Jean Eric Vergne DS Penske 1:06:193
11 Edorardo Mortara Maserati MSG Racing 1:06:354
12 Jake Hughes NEOM McLaren Formula E Team 1:06:309
13 André Lotterer Avalanche Andretti Formula E 1:06:415
14 René Rast NEOM McLaren Formula E Team 1:06:418
15 Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team 1:06:493
16 Norman Nato Nissan Formula E Team 1:06:518
17 Nico Muller ABT CUPRA Formula E Team 1:06:496
18 Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team 1:06:571
19 António Félix Da Costa TAG Heuer Porsche Formula E Team 1:06:498
20 Lucas Di Grassi Mahindra Racing 1:06:574
21 Oliver Rowland Mahindra Racing 1:07:104
22 Robin Frijns ABT CUPRA Formula E Team 1:06:775

FORMULE E dvojzávod v Berlíně – jak sledovat 2023 SABIC BERLIN E-PRIX