Formule E: Antonio Felix Da Costa získal úžasné vítězství v 2023 Cape Town E-Prix

  • António Félix da Costa vyhrál první závod mistrovství světa ABB FIA Formule E v Jižní Africe se dvěma odvážnými předjížděcími manévry
  • Jean-Éric Vergne obsadil druhé místo a Nick Cassidy místo třetí na trati, která zajela nejrychlejší závod v historii Formule E
  • Jihoafrické celebrity včetně ragbyového kapitána Springbok Siya Kolisi, DJ Black Coffee a vítěze světového poháru v ragby Francoise Pienaara se zúčastnily akce s 25 000 diváky.

2023 Cape Town E-Prix

António Félix da Costa vyhrál historicky první závod mistrovství světa ABB FIA Formule E v Kapském Městě a připsal si své první vítězství pro tým TAG Heuer Porsche Formula E díky odvážnému předjížděcímu manévru provedenému ne jednou, ale dvakrát, aby se dostal do vedení.

Šampion 6. sezóny se vrátil do formy v předchozím závodě v Hajdarábádu a skončil na třetím místě. Ale na nové trati, kde Sacha Fenestraz z týmu Nissan získal Julius Baer Pole Position nejrychlejším kolem v historii Formule E při průměrné rychlosti 154,987 km/h, přinesla Da Costova jízda zasloužené vítězství.

Pilot Porsche startoval z 11. místa, ale propracoval se mezi 10 nejlepších a do 20. kola se dostal do první trojky. V 21. kole byl balík sevřen Full Course Yellow a byl rozdíl mezi nejlepší čtyři  pouhých 1,5 sekundy. Nick Cassidy z týmu Envision Racing předčil Sachu Fenestraze a Maximiliana Günthera (Maserati MSG Racing) v prvním kole aktivací ATTACK MODE, než se rozhodl pro počáteční zvýšení o 50 kW a postoupil do vedení.

 

Antonio Felix da Costa, TAG Heuer Porsche Formula E Team 1st position,

Da Costa postupuje na P1

Postup Da Costy k P1 byl jedním z nejlepších, jaké kdy fanoušci motorsportu uvidí. Ve 24. kole jeho odvážný manévr, kterým sebral vedení Cassidymu v nejsložitější části trati – těžké kombinaci zatáček 7, 8 a 9, která byla v průběhu víkendu dějištěm tří havárií – šampion 6. sezóny objel po vnějšku v 7. a v 8. zatáčce a  udržel svou pozic. Portugalský pilot udržel dostatečný náskok, aby získal svůj druhý povinný ATTACK MODE a znovu se dostal do vedení, ale minul aktivační smyčku – o kolo později předal vedení vítězi z Hyderabadu Vergnemu. Francouzský pilot  do této chvíle nikdy nezvítězil po sobě. Bývalí týmoví kolegové poté bojovali až k cílové  vlajce – Vergne získal pouze jedno ze svých dosavadních 11 vítězství o více než dvě sekundy – a znovu předvedl obrannou jízdu, kterou získal vítězství v Hajdarábádu. Ztráta byla půl sekundy s celkovými 30 koly a jen dvěma přidanými za výjezd safety caru. Ve 21. kole pak Da Costa zkusil stejný úžasný předjížděcí manévr ještě jednou, tentokrát na Vergneho – jednoho z nejtěžších soupeřů na trati. Stejně jako předtím nebylo místo ale Da Costa  opět objel po vnější straně zatáčky 7 do 8 a 9 a pod silným tlakem Jeana Érica Vergneho dosáhl nezapomenutelného vítězství v závodě.

Sacha Fenestraz, Nissan Formula E Team, Nissan e-4ORCE 04 leadsJake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, Porsche 99 X Electric Gen3Maximilian Gunther, Maserati MSG Racing, Maserati Tipo Folgore

Mezitím se Fenestraz snažil dostat  na potenciální pódium, ale pilot týmu  Nissan v posledním kole narazil do zdi a odstoupil ze závodu. Tak blízko, a přesto tak daleko pro nováčka po dalším působivém závodním víkendu. Cassidy vděčně přijal druhé místo.

René Rast (NEOM McLaren Formula E Team) se po zisku šesti míst dostal na čtvrté místo, zatímco Sébastien Buemi (Envision Racing)  projel cílovou čárou na pátém místě. Dan Ticktum zajistil umístěním na šestém místě body pro tým NIO 333 Racing.

Úřadující šampion Stoffel Vandoorne se usadil na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega mířil na stupně vítězů. Top 10 a body uzavřeli Norman Nato (Nissan), André Lotterer (TAG Heuer Porsche Formula E Team) a Jake Hughes (NEOM McLaren Formula E Team).

Lídr průběžného pořadí Pascal Wehrlein se sesterským Porsche najel v prvním kole čistě do zadní části Buemiho vozu Envision Racing, což vedlo k odstoupení v 5. závodiu sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E se 16 závody.

Smůla týmu Jaguar TCS Racing nepustila. Poškozený vůz Sama Birda nebyl po jeho nehodě v kvalifikaci způsobilý ke startu, poté byl Mitch Evans potrestán penalizací  průjezdem depa za porušení overpower, což ho vyřadilo ze silného čtvrtého místa v té době, na začátku závodu.

Jake Dennis z Avalanche Andretti se propracoval na deváté místo a snažil se využít odstoupení vedoucího týmu Wehrleina ze závodu, dokud nedostal penalizaci za průjezd za podtlak v pneumatikách.

Navzdory tomuto odchstopupení Wehrlein stále vede mistrovství světa jezdců s 80 body před Jakem Dennisem se 62.  Vergne poskočil s 50 body na třetí místo a da Costa je nyní čtvrtý se 46. Vedoucí Porsche Envision Racing 126 bodů na 84 v průběžném pořadí týmů .

Mezi mezinárodní ikony jihoafrického sportu a hudby na závodě patří současný kapitán národního ragbyového týmu Siya Kolisi; DJ, producent a skladatel Black Coffee; bývalý kapitán Springboku a vítěz Světového poháru v ragby z roku 1995 Francois Pienaar; bývalý kapitán kriketu Proteas Graeme Smith; Hráči DHL Stormers včetně Damiana Willemse, Evana Roose a Seabela Senatla a jihoafrické influencerky Sarah Langa a Emma Walsh.

Významné hosty, kteří se závodu účastníili patří starosta Kapského Města Geordin Hill-Lewis a premiér Western Cape Alan Winde.

ABB FIA Formula E World ChampionshipCape Town Formula E Helicopter shots Scenic views

António Félix da Costa, č. 13, TAG Heuer Porsche Formula E Team:

„Poprvé nemám moc co říct! Na mých bedrech byla velká váha – děkuji těm, kteří se mnou zůstali a pomohli mi se sem dostat. Byla to cesta, je to příjemný pocit. Věděl jsem, že to bude strategická, už jsem tento závod absolvoval, kde se musíte zbavit náskoku a opravdu naplánovat pozdní přesun v závodě, protože energie hrála velkou roli, a tak sledování bylo trochu výhodou. Takže jsem chtěl být pár kol za ním (JEV), abych si vybudoval energetickou výhodu a využil ji, ale vím, že čekat do konce je vždy risk a JEV chlapík, kterého je velmi těžké předjet. Myslel jsem, že se mi to může podařit v T9! Ale je dobré s ním závodit v den, jako je tento. Byl jsem (připravený dát do toho všechno), v závodě přišel okamžik, kdy jsem si myslel, že když vynechám režim ATTACK, skončím druhý, ale když jsem propadl za něho, viděl jsem, jak se energie vrací, a řekl jsem, pojďme na to! Je to jediný způsob, jak to dělám rád. Jaká cesta.“

 

Jean-Éric Vergne, č. 25, DS PENSKE:

„Mám z něho (Da Costa) velkou radost, odvedl fantastický závod a také velmi dobré manévry! Se svým závodem jsem velmi spokojený, druhý to jsou dobré body – dobré pro šampionát. Odvedl dobrou práci a využill toho ve svůj prospěch! Ale jsem samozřejmě frustrovaný. Bylo to těsně, ale dnes jsou tu nějaké důvody, které jsem ochoten přijmout – a některé zase  ne. Myslím, že z pohledu šampionátu jsem rád, že vezmu body za druhé místo, spíše než kolizi. Jsem teď trochu na vážkách, ale na konci šampionátu jsem si jistý, že budu s tím závodem spokojený.“

 

Nick Cassidy, číslo 37, Envision Racing:

„Myslím, že tempo závisí na tom, kolik energie skutečně máte. Myslím, že s dneškem musíme být spokojeni, kdykoli skončíte třetí ve Formuli E, musí to být dobrý den. Byli jsme silní a já odjedu s úsměvem. Na jednu stranu mám pocit, že jsme ten závod měli vyhrát, měli jsme pár problémů, se kterými jsme se potýkali – Full yellow course nás také opravdu bolelo. Bylo to trochu štěstí  jak to změnilo energii v závodě, ale takový je motorsport, takže jsem spokojený.“

 

Šestý závod  mistrovství světa ABB FIA Formule E je 2023 Julius Baer São Paulo E-Prix v sobotu 25. března 2023, kdy  Formule E poprvé pojede v Brazílii.

 

Formule E: 2023 Cape Town E Prix sobotní kvalifikace a závod