Éra GEN3! Sezóna 9 a vyhlídky na 2023 HANKOOK MEXICO CITY E-PRIX

Sezóna 9 a nová éra  ABB FIA Formule E mistrovství světa začíná tuto sobotu soutěžním debutem nejrychlejšího, nejlehčího, nejvýkonnějšího a nejúčinnějšího elektrického závodního vozu, jaký byl kdy vyroben – GEN3 –  2023 Hankook Mexico City E-Prix na okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez.Kapacita pro 40 000 diváků, kteří mohou zaplnit tribuny a karnevalová atmosféra na slavné části stadionu Foro Sol přivítá 22 jezdců z 11 týmů, kteří budou soutěžit v závodním voze fungujícím na samé hranici inovací a posouvajícím hranice EV. technologie – zcela nový GEN3.

Nové týmy, startovní rošt světové třídy

Byla to rušná předsezóna, protože každý tým na začátku éry GEN3 usiloval o nejlepší startovní pozici. Pouze jeden tým si zachoval stejnou sestavu pilotů jako na závěru minulé sezony.

Společnost DS Automobiles uzavřela partnerství se společností PENSKE AUTOSPORT a podepsala smlouvu se dvěma největšími jmény na startovním roštu, aby zahájila kampaň 9. sezóny. Úřadující šampion Stoffel Vandoorne a jediný dvojnásobný šampion Formule E Jean-Éric Vergne pojedou za tým DS PENSKE. Dvojice byla vysoce konkurenceschopná v testování a zaznamenala druhý a třetí nejrychlejší čas. Vandoorne se bude snažit vybudovat silnou obhajobu titulu, která by se vyrovnala Vergneově jedinečnému dvojnásobnému titulu.

Dvě ikonická jména světového motorsportu – McLaren a Maserati – se poprvé v této sezóně postaví na startovní rošt Formule E.

McLaren

Prvně jmenovaný patří mezi největší jména v motoristickém sportu, má na svém kontě 20 titulů mistra světa Formule 1, 180 vítězství ve Velké ceně a tři vítězství v Indianapolis 500, stejně jako vítězství v závodě 24 hodin Le Mans na první pokus.

René Rast, mnohonásobný šampion DTM a bývalý závodník Formule E, bude soutěžit v novém  týmu NEOM McLaren Formula E Team po boku Jakea Hughese, který zapůsobil při testování na cestě k zaznamenání čtvrtého nejrychlejšího času týdne.

Maserati

Ve spolupráci s MSG Racing se Maserati poprvé po více než 60 letech vrací do soutěže monopostů a je připraveno stát se první italskou značkou, která bude soutěžit ve Formuli E. Jak Maserati, tak McLaren uvedly Formuli E jako klíčovou jejich vývojovým programům EV s intenzivními sportovními laboratorními jízdními zkušenostmi šampionátu od závodních až po silniční modely.

Bohaté dědictví Maserati v motoristickém sportu je patrné na celém jejich návratu k závodění: Maserati Tipo Folgore, které bylo uvedeno v ulicích jejich italského rodného města  v Modeně v ikonické modré barvě, vzdává hold prvnímu závodnímu vozu Trident, Tipo 26.

Maserati MSG Racing bude svědkem návratu Edoarda Mortary, který se bude snažit navázat na své dosud nejúspěšnější tažení ve Formuli E – čtyři vítězství mezi šesti umístěními na stupních vítězů v minulé sezóně po boku nového týmového kolegy Maximiliana Guenthera. Pro tým to byl silný začátek ve Valencii, kde Guenther zvítězil v pěti ze sedmi měřených tréninků a ve Španělsku udával referenční tempo ve třetím oficiálním testu Formule E.

Jaguar TCS Racing je jediným týmem na startovním roštu s nezměněnou sestavou pilotů. Mitch Evans až do posledního víkendu minulé sezóny usiloval o svůj vůbec první titul mistra světa Formule E a nakonec skončil druhý. Na druhé straně garáže jeho  týmový kolega Sam Bird se nemohl zúčastnit posledních dvou závodů  sezóny – čísla 99 a 100 v historii Formule E – a Lucas di Grassi se tak stal jediným pilotem, který dosáhl úžasného výkonu.

André Lotterer se připojuje k Jakeu Dennisovi v týmu Avalanche Andretti Formula E, který je nyní poháněn Porsche, a šampion 6. sezóny António Félix Da Costa bude partnerem Pascala Wehrleina v týmu TAG Heuer Porsche Formula E Team.

Nick Cassidy zůstává v Envision Racing, kde se k němu připojuje dlouholetý pilot Nissanu a šampion 2. sezóny Sébastien Buemi.

Buemiho odchod znamená, že tým Nissan Formula E má také plně obnovenou sestavu s Normanem Natem a Sachou Fenestrazem, kteří zastupovali Antonia Giovinazziho v Soulu v posledním závodě 8. sezóny.

Mahindra Racing vítá „Mr 100“ a šampiona 3. sezóny Lucase di Grassiho za partnera Olivera Rowlanda.

NIO 333 Racing si ponechává Dana Ticktuma, který bude partnerem Sérgio Sette Câmarovi, který v loňském roce předvedl působivé výkony pro DRAGON/PENSKE AUTOSPORT, zatímco Robins Frijns a Nico Mueller budou závodit za nový tým ABT CUPRA Formula E.

 

GEN3: VELKÝ TECHNICKÝ SKOK

11 týmů a 22 jezdců v ABB FIA Mistrovství světa Formule E absolvovalo soukromé testování a tři společné dny ve Valencii, aby najezdili kilometry a seznámili se se svým zcela novým závodním vozem GEN3.

GEN3 je obrovským skokem v technologickém vývoji a inovacích s inženýry z FIA a Formule E, kteří přinášejí nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben, a posouvá hranice vývoje elektromobilů.

Je schopen dosáhnout maximální rychlosti 200 mph (322 km/h), je o 53 kg lehčí s menším podvozkem optimalizovaným pro městské závody. Přídavný přední pohon  přidává 250 kW k 350 kW vzadu, což více než zdvojnásobuje regenerační kapacitu současného vozu GEN2 na 600 kW, přičemž více než 40 % energie spotřebované v závodě se rekuperuje při brzdění.

 

SPORTOVNÍ  ZMĚNY PRO SEZÓNU 9

Kromě revoluční technologie na trati prošly sportovní předpisy Formule E aktualizacemi v souladu s érou GEN3. Celkový počet kol nahradí čas při nastavování závodní vzdálenosti, přičemž další kola budou přidána pro přerušení závodu Safety Car a Full Course Yellow.

Hankook Tire se od sezóny 9 stává výhradním technickým partnerem a dodavatelem pneumatik ABB FIA Mistrovství světa Formule E. Dva roky výzkumu a vývoje uplynuly od výroby pneumatiky Hankook iON Race, která se ve Formuli E používá za všech podmínek, na mokru i na suchu.. Téměř 30 procent nové pneumatiky je vyrobeno z udržitelných materiálů, zatímco Hankook po použití kompletně recykluje každou sadu pneumatik.

NÁVRAT DO MEXICO CITY

Tuto sobotu Formule E po sedmé navštíví okruh, který je součástí kalendáře od 2. sezóny, kromě závodu v Pueblu v 7. sezóně – Autódromo Hermanos Rodriguez.

Okruh s 19 zatáčkami o délce 2 630 km je dokonalým mixem dlouhých, rychlých rovinek a technické části v terénu, která prochází přímo přes legendární část stadionu Foro Sol, kde přihlíží desítky tisíc fanoušků.

V této sezóně byla na zadní rovince přidána nová šikana, zatímco aktivační zóna ATTACK MODE je nyní na vnější straně zatáčky 15 u výjezdu ze sekce stadionu, což tentokrát představuje větší výzvu.

V minulé sezóně TAG Heuer Porsche Formula E Team dominoval v Mexico City a získal své první vítězství v závodě mistrovství světa ABB FIA Formule E.

Pascal Wehrlein dovedl domácího týmového kolegu Andreho Lotterera na  jedna-dva pro Porsche , přičemž tým si  připsal kolo navíc a do konce času zbývalo jen pár sekund.

FAKTA  O MEXICO CITY

Mexiko je hlavní oporou v kalendáři Formule E od svého prvního vystoupení ve 2. sezóně s Mexico City, kromě 7. sezóny zasažené Covidem (s Puebla zaplňujícím mezeru). Pouze Německo (16) a USA (13) hostily více závodů než Mexiko (8).

  • Hankook Mexico City E-Prix 2023 se pojede na novém uspořádání trati se šikanou, která bude přidána po zatáčce 8, díky čemuž je okruh nejdelší konfigurací Formule E kolem Autódromo Hermanos Rodríguez.
  • Uspořádání s 19 zatáčky bude čtvrtou odlišnou konfigurací v rámci sedmi Mexico City E-Prix.
  • Po osmi letech od zahájení sezóny Formule E v Asii zahájí Formule E svou cestu GEN3 v Severní Americe, přičemž Mexico City je čtvrtým městem, které hostilo zahájení (po Pekingu, Hong Kongu a Diriyah).
  • Úvodní závod není vždy jasným ukazatelem toho, kdo si zajistí titul ve Formuli E. Během pouhých dvou sezón vyhrál Driver’s Champion úvodní závod (Sébastien Buemi v sezóně 2 a Nyck de Vries v sezóně 6).
  • Lucas di Grassi vyhrál závod sezóny 3 v Mexico City z 15. místa na startovním roštu, což je nejnižší pozice, ze které kterýkoli jezdec v E-Prix zvítězil.
  • Ze šesti předchozích závodů v Mexico City stál Sébastien Buemi třikrát na stupních vítězů, více než kterýkoli jiný jezdec.
  • António Félix da Costa přijíždí na svůj první závod Formule E se v novém týmu Porsche. Da Costa bude doufat, že zahájí éru GEN3 stejným způsobem, jakým zahájil GEN2, tedy vítězstvím.
  • Sébastien Buemi, Sam Bird a Lucas di Grassi jsou jediní jezdci, kteří závodili v každém úvodním závodě sezóny (každý získal alespoň jedno vítězství na zahájení sezóny).
  • Při poslední návštěvě Mexico City získal Pascal Wehrlein své první vítězství ve Formuli E. Sedm pilotů přijíždí do Mexico City hledat své první vítězství ve Formuli E.
  • NIO 333 Racing zahájí 9. sezónu s nejmladším párem jezdců (s průměrným věkem pouhých 24 let a 45 dní). Mahindra Racing zahájí sezónu s nejstarším jezdeckým párem (s průměrným věkem 34 let 156 dní).
  • Poslední tři Pole Position Julius Baer v Mexico City získali němečtí piloti. Pole position však není v Mexico City vždy tím místem, kde se třem ze šesti hráčů na pole position nepodařilo dojet k šachovnicové vlajce.
  • Startem v Mexico City vždy pilotův víkend nekončí. Ve třech z posledních čtyř E-Prix Mexico City získal jezdec startující na posledním místě body (v každém případě skončil na devátém místě).

Zdroj: FIA Formule E

 

ABB FIA Formula E – kalendář závodů na rok 2023