DS Performance v sezoně 2023 – Inovace se rodí ze závodů

„Elektrifikace je jádrem naší globální strategie již od vzniku DS Automobiles. Náš úspěch ve Formuli E jako prvního prémiového konstruktéra zabývajícího se tímto sportem – díky dvojnásobným titulům v šampionátu jezdců a týmů a také četným rekordům překonávaným s vozem druhé generace – nám již dal hodně z hlediska technologického pokroku. Nyní otevíráme novou kapitolu s velmi slavným týmem, dvěma výjimečnými jezdci a jasným cílem: pokračovat ve vyhrávání titulů, které budou doprovázet uvedení naší exkluzivní nové řady 100% elektrických modelů od roku 2024. Kalendář, který máme před sebou, nám to umožní předvést umění francouzského cestování po celém světě po celou sezónu. V Americe, Asii, Africe a Evropě, na všech čtyřech kontinentech, kde DS Automobiles již zvítězila ve Formuli E, bude naše značka nadále vyzdvihovat své know-how a zkušenosti, pokud jde o elektrifikaci. Ženy a muži z DS Automobiles přispívají  našemu projektu mistrovství světa Formule E a my všichni stojíme za piloty a týmem, kteří se snaží dobýt ještě více vítězství.“

GENERÁLNÍ ŘEDITELKA, DS AUTOMOBILES BÉATRICE FOUCHER

Hyderabad E-Prix

JEAN-ÉRIC VERGNE ZVÍTĚZIL V PRVNÍ INDICKÉ E-PRIX

JEAN-ÉRIC VERGNE VYHRÁL V SOBOTU 11. ÚNORA 2023 ÚPLNĚ PRVNÍ ZÁVOD MISTROVSTVÍ SVĚTA FORMULE E V INDII. Bylo to OHROMUJÍCÍ VÍTĚZSTVÍ, KTERÉ KORUNOVALO OHROMUJÍCÍ E-PRIX A VYZDVIHLO NEJLEPŠÍ VÝKONY DVOU VOZIDEL DS E-TENSE FE23.

Na dočasném okruhu, na kterém dosud žádný závodní vůz nesourtěžil dva monoposty DS Automobiles svůj potenciál hned na začátku volného tréninku. Městská trať dlouhá 2,835 kilometrů měla tu zvláštnost, že byla na některých místech velmi prašná, takže potenciálně kluzká. Mnoho jezdců to brzy zjistilo , ale Jean-Éric Vergne a Stoffel Vandoorne se dokázali problémům vyhnout. Na konci živé kvalifikace dokázal Jean-Éric udržet druhé místo na startovním roštu, pouhé dvě setiny sekundy ho dělili od pole position! Pro Stoffela Vandoorna, který se kvalifikoval na 17. místě, to nebyl tak úspěšný start dne. Ale to bez ohledu na talent a výjimečné odhodlání úřadujícího mistra světa!

Když se vozy seřadily na startovní rošt v Hajdarábádu, teploty vyšplhaly na  37 °C: vedro představovalo další výzvu pro člověka i stroje. Ale naštěstí se ‚Jev‘ mohl spolehnout na vůz, který dokonale připravila společnost DS Performance: soutěžní část DS Automobiles.

Francouzský pilot, který se držel na přední pozici, se nikdy nedostal mezi první tři a hrál vyčkávací hru, jak se strategie vyvíjely. Těsně před polovinou závodu se posunul do vedení. Ve spolupráci s jeho závodním inženýrem to byla opravdová demonstrační jízda díky solidnímu závodnímu řemeslu a dokonalému hospodaření s energií. Jean-Éric neustále čelil útokům svých soupeřů, ale dokázal je  odrazit s využitím všech svých závodních zkušeností ve složité situaci, kdy i sebemenší chyba mohla stát několik míst. Kolo za kolem jezdec DS PENSKE dokonale kontroloval situaci, než projel cílem jako vítěz!

Není náhodou, že je dvojnásobným šampionem Formule E.

„Od začátku sezóny tvrdě pracujeme na tom, abychom s autem dosáhli pokroku,“ řekl Jean-Éric Vergne. „Jsem velmi spokojen s úrovní, které jsme v Indii dosáhli, a budeme i nadále  pracovat na zlepšení, protože máme další potenciál.“

Stoffel Vandoorne jel se spolehlivým a konkurenceschopným vozem a předvedl fantastický boj, aby se dostal ze 17. na šesté místo. Kvůli penalizaci by byl nakonec klasifikován jako osmý, ale i tak zajistil týmu důležité body. DS PENSKE získal v Hajdarábádu, dějišti 16. vítězství DS Automobiles ve Formuli E, více bodů (29) než kterýkoli jiný tým.

Cape Town E-Prix

DS E-TENSE FE23 VYKAZUJE RYCHLÉ TEPLO

OKRUH V KAPSKÉM MĚSTĚ JE NEJRYCHLEJŠÍ, KTERÝ KDY BYL VE FORMULI E VIDĚN. JEAN-ÉRIC VERGNE A STOFFEL VANDOORNE DOKONČILI CELKOVĚ DRUHÝ A SEDMÝ.PŘEDVEDLI VYSOCE RYCHLY VYKON VOZU DS E-TENSE FE23.

Okruh v Kapském Městě se jel po veřejných komunikacích a týmy trénovaly na simulátoru. Ale tlak rychle stroupal, když jezdci vyrazili na trať a poprvé objevili okruh pěšky.

Jak řekl Vergne:

„Už jsem si na simulátoru všiml pár věcí, jako jsou hrboly – které byly věrně reprodukovány – ale vždy se najdou nějaká překvapení, jako je značení vozovky na zemi a průlezy.“

Po dvou trénincích, ke kterým se přistupovalo opatrně, začaly časy v kvalifikaci klesat. Ve skupině A skončil JEV osmý. Vandoorneho ale postihla smůla právě ve chvíli, kdy se chystal zajet nejlepší čas v sektoru 1. Jeho naděje na pole position byly zmařeny, když uviděl troskami jiného vozu posetou trať, po soupeřově nárazu do zdi. To znamenalo vyvěšení červené vlajky a přerušení relace. Konečným výsledkem bylo 12. místo na startovním roštu pro belgického pilota. Vergne byl rychlý, ale nakonec byl vyřazen v rozstřelu  polemanem – o pouhých 53 tisícin sekundy. Nakonec odstartoval z pátého místa startovního roštu.

VYVÁŽENÍ ZISKů

V závodě JEV využil každé příležitosti a zůstal v kontaktu s vedoucí skupinou. Stoffel se dostal do top 10 a postoupil o další pozice další místa. Díky dvěma výjezdům safety caru byla Cape Town E-Prix  prodloužena na dvě kola ředitelstvím závodu. V závěrečných fázích byl Vergne ve vedení závodu a pošilhával po dalším vítězství. Ale v několika posledních zatáčkách dokázal jeho bývalý týmový kolega Antonio Félix Da Costa předvést odvážný manévr.

„Tonio byl docela agresivní a v zrcátkách jsem ho neviděl,“ řekl Vergne. „Kdybych se bránil, mohl se dotknout zdi, odrazit se zpět na dráhu a oba nás vyvést. Kdyby ani jeden z nás neměl dlouholeté zkušenosti, které v této disciplíně máme, myslím, že to mohlo skončit špatně. Po mém vítězství v Indii jsem spokojený s tímto druhým místem v Jižní Africe.“

To byl moudrý závěr francouzského pilota, který také zajel nejrychlejší závodní kolo. Vandoorne, který skončil na silném sedmém místě, také zvedl náladu týmu maximální rychlostí, která ve Formuli E nikdy nebyla k vidění: 249,2 km/h! Mezi nemilosrdnými zdmi, uprostřed města, na ulicích, které jsou běžně zaplněné normálním městským provozem, je to obzvláště působivý výkon. Tři týmy – včetně DS Penske – odjely z Jižní Afriky s 25 body navíc, což umožnilo JEV přiblížit se lídrovi šampionátu a DS Automobiles zůstat v boji o titul.

Sao-Paolo E-Prix

STOFFEL VANDOORNE JE SUPER POLEMANEM!

SKVĚLÁ POLE POZICE A NĚKTERÉ DŮLEŽITÉ BODY. TOTO JE NEJLEPŠÍ SHRNUTÍ PRVNÍ SÃO PAULO E-PRIXFOR DS PENSKE.

Brazílie byla po Hajdarábádu a Kapském Městě třetím zbrusu novým dějištěm, které letos Formule E navštívila. Dráha, která byla hrbolatá a zdeformovaná deštěm, tvořila 2,96 km dlouhé kolo s dlouhými rovinkami umožňujícími jezdcům dosahovat vysokých maximálních rychlostí. Monoposty DS Automobiles dosáhly vrcholu rychlostí 270 km/h: působivé měřítko na městském okruhu!

Po volných trénincích, kde se piloti DS Penske sžili s tratí, zazářil v kvalifikaci Stoffel Vandoorne. Úřadující mistr světa získal první letošní pole position a pro DS Automobiles 22. pole position.

„Mám velkou radost z tohoto prvního místa na startovním roštu s týmem DS PENSKE a mého prvního pole position s vozem GEN3,“ řekl Stoffel Vandoorne. „A doufám, že se to brzy bude opakovat!“

RYCHLOST A KONZISTENCE

Stoffel Vandoorne hrál roli lídra perfektně během prvních několika kol závodu, jezdil konzistentně a dobře si uvědomoval, že jet na čele stojí na tomto typu okruhu hodně energie. Černozlatý DS E-TENSE FE23 byl neustále v popředí, než byl nucen klesnout o několik míst před cílem závodu a skončil na důstojném šestém místě. Co se týče Jean-Érica Vergneho, ten dokázal využít všechny své zkušenosti v průběhu závodu.

Dvojnásobný šampion startoval ze sedmého místa na startovním roštu a inteligentně spravoval své prostředky tak, aby získal dvě místa a projel cílem na pátém místě.

 „Opravdu jsem musel tvrdě bojovat, abych zůstal v kontaktu s vedoucí skupinou,“ řekl JEV. „Ale mým cílem stále bylo získat body, jak pro sebe, tak pro tým, a to se nám podařilo. To mi umožňuje neustále tlačit a přibližovat se lídrovi šampionátu“

Berlin E-Prix

DALŠÍ PÓDIUM PRO JEV

DVA BERLÍNSKÉ ZÁVODY BYLY PRO TÝM DS PENSKE INTENZIVNÍ A POZITIVNÍ. TŘETÍ MÍSTO PRO JEAN-ÉRICA VERGNEHO HO PŘIBLÍŽILO K VEDENÍ MISTROVSTVÍ

Berlínský okruh je pro DS Automobiles známým místem, protože v roce 2020 zde francouzský výrobce získal dva ze čtyř titulů jezdců a konstruktérů. Na historickém místě berlínského letiště Tempelhof je dráha tvořena betonovým povrchem, po kterém poprvé jel monopost DS E-TENSE FE23. Na unikátní podmínky si ale rychle zvykl.

Stoffel Vandoorne zajel nejrychlejší čas ve své kvalifikační skupině pro první závod víkendu, zatímco Jean-Éricovi Vergnemu unikl jen o rozhodujících o pět tisíc sekundy. Frustrace však pro dvojnásobného mistra světa neměla dlouhého trvání, protože své 10. místo na startovním roštu viděl jako příležitost získat velké body. Plně elektrické monoposty připravené DS Performance určitě před závody prokázaly svůj potenciál.

Vandoorne vyjel ze třetího místa na startovním roštu a v první části sobotního závodu jell v první pětce, než ho vyřadil jiný závodník. V důsledku toho byl úřadující mistr světa bohužel nucen ze závodu odstoupit, přestože ve hře bylo potenciální pódium. JEV byl také zasažen při mnoha příležitostech, přičemž jeden kontakt ho přivedl do rotace a klesl na 19. místo. Pilot DS PENSKE využil všechen svůj talent a maximálně využil každé technické nastavení vozu, aby zahájil boj bez překážek. Díky kombinaci statečnosti a taktického hospodaření s energií skončil na silném sedmém místě: body, které ho posunuly na třetí místo v šampionátu jezdců.

DOMINANCE NA MOKRÉM POVRCHU

Déšť charakterizoval následující den a tentokrát to byl Vergne, kdo zajel nejrychlejší čas ve své kvalifikační skupině. Startoval ze čtvrtého místa na startovním roštu těsně před Vandoornem. Belgický pilot byl pátý ve své skupině, což znamenalo, že na startovním roštu odstartuje devátý. Jak závod pokračoval, pozice dvou vozů DS E-TENSE FE23 se měnily podle jejich strategií. Vergne bojoval vepředu, zatímco Vandoorne využíval příležitostí ve středu pole. Téměř všichni piloti využívali své dva útočné režimy na začátku. Vergne jezdil konzistentně a příležitostně a dobře se bránil, aby skončil třetí, necelé dvě sekundy od vítěze, přičemž Vandoorne také skórovalna bodovaném osmém místě.

Díky těmto společným výsledkům v průběhu víkendu DS PENSKE sklidilo ovoce důslednosti a upevnilo si umístění v obou šampionátech. Vandoorne znovu ukázal, že se na něho tým může spolehnout v nejdůležitějších okamžicích, zatímco Vergne se znovu ukázal jako jedna z předních hvězd šampionátu ABB FIA Formule E. Jeho 33. pódium Formule E bylo zároveň 48. pro DS Automobiles v 97 závodech.

 

Foto: Cysnews

 

Představení pilotů

 

 

Jean Eric Vergne

Narozen: 25. dubna 1990 v Pontoise (Francie) | 2 TITULY JEZDCU V ROCE 2018 A 2019 | 106 závodů | 11 vítězství | 14 ple position | 33 pódiových umístění

JEAN-ÉRIC VERGNE , KTERÝ DEBUTOVAL S DS V SEZÓNĚ 2015-2016 JAKO ČLEN NA PLNÝ ÚVAZEK OD ROKU 2018, JE TAKÉ AMBASADOREM PRO STELANTIS PRĚMIOVÉ FRANCOUZSKÉ ZNAČKY  A JEJÍ TECHNOLOGIE E-TENSE. JAKO JEDINÝ DVOJNÁSOBNÝ ŠAMPION V MISTROVSTVÍ  100% ELEKTRICKÝCH MONOPOSTU SI VERGNE VĚTŠINU ÚSPĚCHŮ VE FORMULI E UŽÍVAL S AUTOMOBILY DS. FRANCOUZSKÝ PILOT SI TAK VYBUDOVAL PEVNÝ VZTAH A DŮVĚRU S TÝMEM INŽENÝRŮ A MECHANIKŮ.

Jean-Éric Vergne byl od raného dětství nadšený pro řízení. Od prvních kol na okruhu (ve třech letech v motokáře vybavené sedadlem vyrobeným na míru jeho otcem) jsou jeho tituly jezdců Formule E plodem pestré a rozmanité kariéry v motoristickém sportu. . JEV, nadšený závodník ve věku od 10 let, již závodil v kategoriích na vysoké úrovni a v 11 letech se stal francouzským šampionem v motokárách ve třídě „minime“. V nadcházejících sezónách mu jeho houževnatost a podpora rodiny umožnily stát se od roku 2006 členem programu Équipe de France FFSA. Jean-Éric postoupil na žebříčku tohoto sportu do Formule 1, kde se v letech 2012 až 2014 zúčastnil 58 Grand Prix.

V listopadu 2014, JEV debutoval ve Formuli E, což je poměrně dlouhá kariéra v elektrické kategorii. Do historie vstoupil tím, že během prvního víkendu získal pole position na prašné trati v Punta Del Este v Uruguayi. Jean-Éric také zaznamenal řadu pozoruhodných úspěchů a sehrál velkou roli při udělení titulu dvou konstruktérů společnosti DS Automobiles, se kterou získal svůj druhý titul jezdců.

S PENSKE je posláním Jean-Érica Vergneho udržet DS Automobiles v popředí Formule E a předvést elektrické know-how značky.S kalendářem se čtyřmi novými okruhy budou zkušenosti JEV v šampionátu pro tým skutečným přínosem pro nadcházející sezónu.

Stoffel Vandoorne

Narozen: 26. března 1992 v Courtrai (Belgie) | MISTR SVĚTA JEZDCU V SEZÓNĚ 2021-2022 I 63 závodů | 3 vítězství | 8 pole position | 15 pódiových umístění

STOFFEL VANDOORNE POPRVE PŘIŠEL DO FORMULE E PŘED SEZÓNOU 2018-2019, DEBUTUJÍCÍ ZA TÝM HWA RACELAB, TEHDY POHÁNĚNÉ VENTURI. PO NADĚJNÉ PANENSKÉ SEZÓNĚ ZŮSTAL BELGICKÝ  PILOT U TÝMU, KTERÝ SE BĚHEM NÁSLEDUJÍCÍHO ROKU STAL TÝMEM MERCEDES EQ FORMULA E A V SRPNU 2022 ZÍSKAL TITUL MISTRA SVĚTA.  V LETOŠNÍM ROCE STOFFEL BUDE OBHAJOVAT TITUL JAKO ČLEN TÝMU DS PENSKE.

Jako většina profesionálních jezdců i Stoffel Vandoorne začínal v motokárách, se kterými začal v pěti letech. Mladému Stoffelovi se zalíbil adrenalin motoristického sportu a pravidelně závodil, než vyhrál belgický šampionát v roce 2008. O dva roky později přešel k závodům monopostů ve francouzském šampionátu Formule Renault1.6 Eurocup. V roce 2012 postoupil do Formule Renault Eurocup 2.0 a před sezónou vyhrál titul ve Formuli Renault 3.5.

Stoffel pokračoval ve svém rychlém postupu po kariérním žebříčku přechodem do série GP2, které dominoval na cestě k titulu v roce 2015. V roce 2016 následoval rok v Super Formuli v Japonsku, než si nakonec zajistil místo pro McLaren ve Formuli 1 po boku Fernanda Alonsa. Poté, co závodil ve 41 Grand Prix, Stoffel přešel v roce 2018 do Formule E a stal se záložním pilotem Mercedesu ve Formuli 1.

Dnes je Stoffel plně zapojen do DS PENSKE a je také záložním pilotem v F1 pro Aston Martin. Formule E však zůstává jeho hlavním programem a cílem bude zapsat své jméno dále do historie elektrického závodního šampionátu.

Foto: Cysnews

Otázky pro Eugenia Franzettiho, ředitele DS Performance

MONOPOSTY TÉTO SEZÓNY JSOU NEJVYKONNĚJŠÍ A TECHNOLOGICKY NEJVYSPLEJŠÍ, JAKÉ  KDY BYLY. CO PRO VÁS ZNAMENÁ TATO NOVĚ DOSAŽENÁ ÚROVEŇ V MISTROVSTVÍ SVĚTA?

DS Performance je ve Formuli E přítomna od roku 2015. Vozy první generace pro nás byly procesem učení a poté jsme s vozy Gen 2 v letech 2019 a 2020 získali dva šampionáty jezdců a výrobců. S DS E- TENSE FE23, náš vůz Gen 3 navržený pro novou sezónu, nyní máme nejúžasnější a nejvýkonnější vůz, jaký existuje. Je to symbol šampionátu, který byl skutečně vytvořen a představuje spoustu důležitého technologického pokroku.

Elektromotor vpředu nám umožňuje ukázat, že nepotřebujete fyzicky brzdit – nebo téměř vůbec – díky brzdící síle z rekuperace. To také poskytuje větší rozsah a schopnost zmenšit součásti: to vše s cílem snížit hmotnost a zvýšit dosah. To je skvělé pro show na trati a také velmi pozitivní z hlediska komunikace. DS Automobiles bude od roku 2024 100% elektrická a k šíření této zprávy potřebujeme Formuli E. Je to řada, která zůstává velmi užitečným nástrojem k urychlení výzkumu a vývoje, ale také ke zlepšení image naší značky.

DS AUTOMOBILES  SE DLOUHODEBÉ ANGAŽUJE VE FORMULI E, SE ČTYŘMI TITULY TÝMU A V SESTAVĚ JE TAKÉ JEAN-ÉRIC VERGNE: Jediný dvojnásobný šampion v historii série. Jaký je váš recept na vítězství?

DS Performance je  skupina velmi schopných  žen a mužů. Máme štěstí, že máme inženýry, kteří přešli od motoristického sportu se spalovacím motorem k elektromotoru, se stejnou úrovní odbornosti a zaměření.Motorsport je zábava pro veřejnost, ale Formule E je něco, co  pro Stellantis Motorsport a DS Automobiles  má zásadní význam.

Své know-how a schopnosti dáváme do služeb týmu, abychom vyhrávali závody, ale také abychom splnili náš cíl zvýšit profil a pověst značky. Pokud bych měl shrnout náš vítězný vzorec, řekl bych, že je to kombinace zaměření, odbornosti a nasazení každého jednotlivého člověka. Největší výzvou je dát to všechno dohromady ve stejnou chvíli, ale vždycky záleží především na lidech. To je to tajemství!

NA KONCI LOŇSKÉHO ROKU JSTE V TÝMU PŘIVÍTALI ÚŘADUJÍCÍHO ŠAMPIONA STOFFELA VANDOORNEHO. TO JE KLÍČOVÁ UDÁLOST, KTERÁ ZNAMENÁ, ŽE DS PENSKE MÁ NEJLEPŠÍ SESTAVU PILOTU ZE VŠECH TÝMŮ NA STARTOVNÍ MŘÍŽCE. JE NEZBYTNÉ MÍT DVA PILOTY NA TÉTO VELMI VYSOKÉ ÚROVNI?

Jsme tu, abychom vyhráli: nic jiného. A abychom tohoto cíle dosáhli, nabíráme nejen ty nejlepší jezdce, ale také velmi dobré inženýry a mechaniky. Formule E je extrémně komplexní disciplína, která funguje na velmi vysoké úrovni a vyžaduje specifický styl jízdy. To je důvod, proč chceme pracovat s jezdci, kteří mají mnoho zkušeností a již vyhráli závod. Ve Stoffelovi a Jean-Éricovi máme dva šampiony s odlišným stylem, což nám umožňuje objevovat nové strategie. Nejen, že jsou oba nejlepší piloti, ale jejich dovednosti se doplňují.  Takže je to vítězné duo pro náš tým.

JAK PODPORUJE DS PERFORMANCE INŽENÝRY PRACUJÍCÍ NA SILNIČNÍCH VOZECH DS?

DS Performance je zkušební laboratoř v životní velikosti, kterou má značka k dispozici. V důsledku toho si inženýři z oddělení motorsportu a silničních vozů pravidelně vyměňují svá data a zkušenosti. Přenos technologií je klíčovým prvkem motorsportu, ale ještě více ve Formuli E, kde se výzkum baterií, elektromotorů a softwaru pro řízení energie neustále vyvíjí. Naši cestu k silnici podtrhuje také Jean-Éric Vergne, který je závodním jezdcem, ale také ambasadorem značky DS Automobiles, který je klíčovou součástí vývoje některých našich nejsportovnějších modelů. „Jev“ je stálicí za volantem našeho konceptu DS E-TENSE PERFORMANCE a také předvýrobních prototypů, aby bylo možné zdokonalit finální nastavení. Z jeho zkušeností a vědeckého přístupu k řízení tedy těží i naši zákazníci, kteří mají to štěstí, že řídí DS 7 E-TENSE 4×4 360 nebo DS 9 E-TENSE 4×4 360.

Eugenio Franzetti: Ředitel DS Performance

Zdroj: DS Performance

 

Formule E- MONACO E-PRIX :DS AUTOMOBILES připravena na nejočekávanější závod roku