Novinky v Zoo Praha, to nejsou jen nové přírůstky, ale také neustálé hledání nových způsobů, jak zvířatům zpestřit prostředí, vyplnit volný čas a stimulovat jejich přirozené chování – fyzickou i mentální aktivitu. K tomu slouží tzv. enrichment. Pražská zoo jej zvolila jako ústřední komunikační téma letošního roku, které se promítne do programu v areálu i do outdoorové reklamy.
„Pro celkovou pohodu zvířat je enrichment velmi důležitý, mnohdy zásadní. Pro některé druhy může být dostačujícím enrichmentem již samotná existence sociální skupiny; jindy pomůže vizuální kontakt se zvířaty v sousedství či přítomnost návštěvníků. Řada jedinců však uvítá větší míru rozptýlení a podnětů, a právě na ty se soustředíme nejvíce,“ vysvětlila Markéta Lavická, specialistka na pohodu zvířat a enrichment.
„Například ledním medvědům obohacujeme prostředí historického medvědince nejen tvorbou umělého sněhu, nabízením různých hraček a zamrazováním potravy do ledu, ale také předkládáním pachů, které medvědy aktivizují. V projektovaném novém areálu pro medvědy pak k obohacení prostředí zvažujeme i instalaci různých technologických prvků, včetně ‚torpéda‘ pro simulaci pohybu plovoucí potravy,“ doplnil kurátor savců Pavel Brandl.
Zjednodušeně řečeno – chovatelé v Zoo Praha neustále přemýšlejí, jakými způsoby své svěřence „zabavit“, neboť i zvířata, a to nejen ta mladá, si ráda hrají, objevují a zkoumají. Od března do října se o tom bude možné přesvědčit také prostřednictvím nové kampaně ZVÍŘATA V POHODĚ
„Role zoologické zahrady je i veřejností stále více chápána jako oáza pro zvířata a ohrožené druhy než zábavní park pro lidi. Pražská zoo dokáže skvěle skloubit zájem zvířat a atraktivitu zahrady pro návštěvníky, bez kterých se neobejde. A i tento projekt je jedním z důvodů, proč máme v metropoli jednu z nejlepších zoo světa,“ okomentoval kampaň náměstek primátora hl. m. Prahy pro životní prostředí Petr Hlubuček.
Jaké konkrétní postupy pražská zoo používá, bude jasně patrné z billboardů, citylightů, sociálních sítí a samozřejmě přímo v areálu zoo. Stejně jako loni při kampani VZÁCNÍ A JEDINEČNÍ bude mít i ta letošní silný edukativní přesah se zacílením na základní a střední školy.
„Pro každý měsíc jsme zvolili jedno ústřední téma, kterému uzpůsobíme také program v areálu. Návštěvníci se tak dozvědí a uvidí třeba to, jak si zvířata užívají vodní radovánky, co všechno jim lze připravit z požárních hadic věnovaných dobrovolnými hasiči z Kolovrat a Lochkova či jak lze enrichmentem podpořit péči o zvířecí tělo,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.
Výrobu některých enrichmentových prvků si návštěvníci budou moci dokonce sami vyzkoušet na víkendových workshopech, na něž navážou tematické přednášky.