Do České republiky přijel Evropský vlak, který připomíná význam železniční dopravy

Connecting Europe Express (CEE), jedinečný evropský vlak prezentující význam a budoucnost železniční dopravy v Evropské unii ve čtvrtek 23. září 2021 překročil hranice České republiky a postupně pak zamířil do Ostravy, Břeclavi, Brna, Prahy a Plzně. Projekt Evropské unie, na kterém spolupracuje většina evropských železničních společností včetně Českých drah, zdůrazňuje důležitost železniční dopravy a ukazuje cestu k naplnění tzv. Green Dealu. Zároveň má upozornit na nutnost investic do železniční infrastruktury.

Connecting Europe Express (CEE)

„Evropský vlak je pro nás příležitostí, kdy můžeme široké veřejnosti prezentovat ekologickou přepravu osob a nákladů po železnici i cíle Evropské unie v jejím rozvoji,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik a dodává: „Budoucnost je v železnici. Abychom zvýšili její atraktivitu, investujeme v příštích letech do nových osobních vlaků více než 100 miliard korun. Projeví se to v kvalitě cestování nejen v rámci České republiky, ale i do významných zahraničních destinací, kam jezdíme ve spolupráci s partnerskými dopravci. Desítky miliard korun investujeme také do rozvoje nákladní dopravy a moderních technologií, jako je přeprava ve speciálních kontejnerech innofreight.“

Connecting Europe Express, který propaguje železnici jako udržitelný a ekologický způsob přepravy cestujících a nákladu, bude brázdit české koleje od čtvrtka 23. září do neděle 26. září 2021. Trasu vlaku po  českém území připravily České dráhy ve spolupráci s Evropskou komisí, Ministerstvem dopravy ČR, Správou železnic a dalšími partnery.

 

 

 

 

 

Vlak přijel do České republiky ve čtvrtek 23. září 2021 v odpoledních hodinách přes česko-polský hraniční přechod Petrovice u Karviné / Zebrzydowice. Tento den zastavil  na ostravském hlavním nádraží a poté zamířil přes Břeclav do Rakouska. Hned následující den, v pátek 24. září, se vlak vrátil zpět do České republiky a ve večerních hodinách zastavil v Břeclavi a v Brně.

 

V sobotu 25. září 2021 následovala zastávka na pražském hlavním nádraží. Z Brna do Prahy dopravil evropský výstavní expres Vectron společnosti ČD Cargo v originálním českém nátěru pro Evropský vlak.  V neděli 26. září 2021 pak souprava odjíždí z Prahy přes Plzeň a hraniční přechod Česká Kubice / Furth im Wald do Německa.

Souprava Connecting Europe Express

Souprava Connecting Europe Express  má šest vagónů různých evropských dopravců. V nich se návštěvníci dozvědí zajímavé informace o železničních technologiích a inovacích nebo o tom, jak Evropská unie podporuje infrastrukturní projekty.

  • Výstavní vagon – MÁV
  • konferenční vagon – SNCF
  • vagon pro cestující – DB
  • vagon pro cestující – SBB CFF FFS
  • jídelní vůz – FS Italienne
  • lůžkový vůz – ÖBB

 

 

 

 

Connecting Europe Express je stěžejním projektem v rámci Evropského roku železnice 2021. Ten vyhlásila Evropská unie s cílem zvýšit všeobecné povědomí o výhodách železnice a také o výzvách, které před ní do budoucna ještě stojí. Projekt také zdůrazňuje význam plánování a financování udržitelné infrastruktury. Evropský vlak odstartoval cestu 2. září 2021 v portugalském Lisabonu a svou pouť ukončí 7. října 2021 v Paříži. Při své cestě zavítá do všech hlavních měst Evropské unie, jimiž prochází evropská železniční síť. Podrobnosti  naleznete ZDE 

 

Některé zmíněné projekty na trase jízdy vlaku

  • ETCS Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov- Břeclav
  • Revitalizace trati v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou
  • Modernizace vybraných úseků na trati Brno- Přerov
  • ETCS Přerov – Česká Třebová
  • Rekonstrukce železničního uzlu Přerov
  • Uzel Přerov – technologie a vybraná infrastruktura
  • Optimalizace trati Praha Hostivař – Praha hl.n., 2. část
  • Rekonstrukce Negrelliho Viaduktu
  • ETCS Český Brod – Praha
  • Revitalizace trati Praha Smíchov – Černošice
  • Intermodální terminál Mělník, Fáze 2 a 3
  • Revitalizace trati Mstětice – Praha-Vysočany
  • Revitalizace trati Lysá nad Labem – Čelákovice
  • Modernizace železničního uzlu Pardubice
  • Optimalizace železniční trati Beroun – Králův dvůr
  • Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice
  • ETCS Beroun- Plzeň – Cheb
  • Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská
  • Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati

 

Zelená železnice

Vize Evropské unie v oblasti tzv. Green Dealu a bezemisního cestování chtějí České dráhy naplňovat i prostřednictvím nedávno vzniklého spolku „Zelená železnice“. Jeho hlavním cílem je koordinovaný rozvoj bezemisní dopravy tak, aby investice do vývoje, výroby vozidel, ale také do budování související infrastruktury byly efektivní a pro dopravce i objednatele finančně dostupné. Spolek chce být zároveň partnerem státu a regionálních samospráv při vytvoření potřebného legislativního rámce této významné změny v rámci Green Dealu.

 

Zastávky Connecting Europe Expressu v České republice (23. – 26. září 2021)

 

Connecting Europe Express si můžou zájemci prohlédnout ve stanicích Ostrava hl.n., Břeclav, Brno hl.n., Praha hl.n. a Plzeň hl.n.

  • Příjezd do ČR z Polska přes hraniční přechod Petrovice u Karviné / Zebrzydowice: 23. září v 15:21 hod.
  • Ostrava hl.n. – 23. září od 15:46 do 21:50 hod.
  • Břeclav – 24. září od 20:44 do 21:00 hod.
  • Brno hl.n. – 24. září od 21:32 do cca 22:00 hod., odjezd 25. září v 10:14 hod.
  • Praha hl.n. – 25. září od 13:16 do 15:30 hod. a 26. září 2021 od 08:27 do 08:57 hod.
  • Plzeň hl.n. – 26. září od 10:27 do 11:33 hod.

Odjezd z ČR do Německa přes hraniční přechod Česká Kubice / Furth im Wald: 26. září 2021 ve 12:48 hod

Foto: Cysnews

Connecting Europe Express: 26 zemí za 36 dní: