Nostalgické jízdy parních vlaků a historických automobilů na Žitavské úzkokolejce 4.-6.8.2017

Spojení nostalgických jízd parních vlaků a automobilových veteránů 5.-6.8.2017

Festival HISTORIK MOBILE 2017 spojuje již pojedenácté zkušenosti z nostalgickými jízdami na kolejích Žitavské úzkokolejky a na silnicích  Žitavských hor. Slavnostní zahájení bude 4. srpna za doprovodu kapely Jolly Jumper, následuje velkolepý ohňostroj ve stanici Bertsdorf. V následujících dvou dnech bude probíhat na trati Žitavské úzkokolejky mimořádný provoz. Budou zde zvláštní jízdy parního vlaku I-K  s unikátními vagony vyrobenými za první epochy saské úzkokolejné železnice. Ve stanici Bertsdorf bude otevřeno muzeum, navštívit můžete stánky prodejců a klubů.  V lázeňském městečku Jonsdorf se na nádraží a před radnicí představí silniční veteráni, nákladní automobily a vozidla dobrovolných hasičů. Mnoho známých  historických vozidel  se zúčastní 94. ročníku závodu do vrchu v Lückendorfu ADMV Classic Cup.

Na úzkokolejce jsou v rámci této akce připraveny tyto novinky:

Historický vagon Saského vlaku 285K  se světlíkovou nástavbou, otevřený vyhlídkový vagon K1264 vlaku Reichbahn, výletní vagony.

Mezi nádražím Bertsdorf a lázněmi Jonsdorf budou v půlhodinových intervalech jezdit tyto vlaky:

  • Sachsenzug s lokomotivou IV K a novým vagonem se světlíkovou nástavbou 285K
  • Reichsbahnzug s lokomotivou VII K, salonním vagonem a novým vyhlídkovým vagonem K1264

Mezi stanicemi Zittau a Oybin bude v hodinových intervalech jezdit vlak s vyhlídkovými vagony s lokomotivou VII K s živou hudbou a vlak složený z jídelních vozů tažený lokomotivou VII K.

Večerní vlaky:

od asi 18:30 do cca 21:30 budou jezdit mezi stanicí Bertsdorf a Oybin/Jonsdorf dva vlaky za tarif na kratší vzdálenosti.

Po ohňostroji přibližně ve 21:50 do Oybinu / Jonsdorfu. Asi ve  22:30  se oba vlaky budou vracet do Zittau.

Možnost bezplatného parkování je přímo u nádraží Bertsdorf (Naproti hotelu Bahnhof Bertsdorf)

  • Ve stanici Bertsdorf – zábava ,dixiland, otevřeno nádražní muzeum, bezplatné parkování na nádraží
  • lázně Jonsdorf – nádraží Jonsdorf  – velká přehlídka historických lisničních vozidel a stacionárních motorů, před radnicí přehlídka hasičské techniky.
  • stanice Oybin – Gastronomie v hlavní budově, otevřeno Muzeum dějin Žitavské úzkokolejky

Více informací naleznete na webových stránkách: www.zittauer-schmalspurbahn.de

Historik_mobil_2017- plakát




Booking.com


 

Pro návštěvníky závodů do vrchu v Lückendorfu bude připravena kyvadlová autobusová doprava ze stanic Bertsdorf a Eichgraben a mezi Jonsdorf – Oybin- Lückendorf s návazností na vlakové spoje.

 

Program závodů do vrchu v Lückendorfu

Sobota 5.8. od 9 hodin tréninkové jízdy a závody IDB (Internationaler Deutscher Bergpreis)

Neděle 6.8. od 9 hodin bodované závody, přesné časy startu jednotlivých kategorií a jednotlivců naleznete v informační brožuře, která bude k dispozici u výdejny jízdenek

Bližší informace k závodu do vrchu naleznete na: www.bergrennen-lueckendorf.com

IK Vlak

V prvních téměř dvou desetiletích saské úzkorozchodné železnice byly na K.Sächs Sts. E.B. v provozu téměř výhradně dvounápravové vozy. Jednalo se o 233 osobních a více než 2 200 nákladních vagonů. Než byly k dispozici silnější stroje, zajišťovaly na jednotlivých úsecích přepravu těcht vagonů  třínápravové stroje se saským znakem typu I K. Před rokem 1898 jezdilo na vybraných úsecích jen málo dosud existujících čtyřnápravových vozů. Do dnešní doby se zachovalo jen několik služebních nebo zavazadlových vagonů Čtyřnápravové vagony jezdící za lokomotivou IK nebyly dlouhou dobu ve středu zájmu železničních společností a spolků.  Ale došlo k proměně IK č 54………..

Několik majitelů mohlo s velkým úsilím a láskyplným zaujetím přispět k uvedení do provozu. Od 5. srpna 2016 je vlak opět v provozu pro zvláštní jízdy. Za lokomotivou jsou řazeny následující vagony:

  • zavazadlový vagon 1495 K–  rokem výroby 1899 představuje „nejmodernější“ vagon v IK vlacích. Dnes je majetkem Shcwarzbachbahn e.V. Na střeše tohoto dvounápravového vagonu se nachází nástavec se světlíky. Vagon je vybaven Heberleinovou brzdou.
  • Nákladní vagon Gw 1531 – tento vagon, který je dnes v soukromém vlastnictví, vznikl v roce 1884 jako jeden z prvních dvounápravových vozů tohoto typu. Pod označením K 131 jezdil na jedné neregistrované úzkokolejce. Takže jako první tratě, jsou u tohoto vagonu uváděny do Radenburgu a Königsbrucku a rovněž Döbeln-Mügeln a Zittau-Reichenau-Markersdorf. Protože v prvních letech nebyl na saské úzkokolejce používán zavazadlový vagon, plnil tak funkci prodejního místa jízdenek, prostoru k umístění topení, a umožňoval vlakvedoucímu během jízdy procházet do dalších vagonů.
  • Nákladní vagon Ow 4333 K „vagon s lavicemi“ překvapením ve vlaku IK je otevřený nákladní vagon 4333 IG Preßnitztalbahn e.V. z Jöhstadtu. Zařazení takového vagonu mezi osobní vozy je historicky správné. Když byl počet cestujících příliš velký, zařazovali železničáři na trati Zittau-Oybin-Jonsdorf tyto vagony vybavené lavicemi a užitečnou střechou.
  • Osobní vagon 107 K – tento osobní vagon K. Sächs Sts. E.B. byl něčím zcela vyjímečným. Jednalo se o první vagon 2. třídy o rozchodu 750 mm vybavený sedadly . Byl vyroben v roce 1888 hlavními dílnami K. Sächs v Chemnitz.
  • Osobní vagon 235 K – podobně jako všechny vagony se sedadly s datem výroby před rokem 1907, byl i vagon 235 K postaven ve vlastních dílnách státní železnice v Chemnitz nebo v Lipsku. Patřil mezi dvounápravové vagony 3. třídy, do provozu byl uveden v roce 1894. V dubnu 1914 státní železnice přeřadila vagon do 4. třídy.
  • Osobní dvojvagon 25 K/8K. Tento dvojvagon je složen ze dvou dvounápravových vagonů, které nemohou být samostatně použity. Přesto je veden jako dva vozy. 8K je nejstarším dochovaným vagonem sasské úzkokolejky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *