Velká cena Las Vegas měla být velkolepá a nezklamala. Mezi zdmi na Stripu však byla Scuderia Ferrari skutečným favoritem do té míry, že z konečného výsledku může být i trochu zklamání, protože Charles Leclerc měl reálnou šanci vyhrát. Také Carlos mohl skončit výše, kdyby se v úvodním kole nedostal do chaotické situace na trati, při které se roztočil a musel se probojovat pořadím ze zadní části. Celkově to však byl pozitivní den, protože SF-23 se ukázal jako konkurenceschopný, přesně podle očekávání, což vedlo k tomu, že Ferrari získalo 16 z 20 bodů, o které zaostávalo za Mercedesem vstupujícím do tohoto víkendu v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů. Za pár dní bude v Abú Dhabí o co hrát.
Závod
Grand Prix byla adrenalinová od začátku do cíle, s nadšením hned od začátku, když Max Verstappen v 1. zatáčce vyjel s Charlesem Leclercem z trati a ujal se vedení a Carlos Sainz se ve stejné zatáčce roztočil. Ve 2. kole vyjel na trať safety car poté, co havaroval Lando Norris, a vzhledem k tomu, že oba propadli pořadím, Sergio Pérez a Carlos zajeli do boxů a přezuli ze středně tvrdých na tvrdé pneumatiky. Max Verstappen dostal penalizaci 5 sekund, ale Charles na to nečekal a se svým SF-23 na trati se znovu ujal vedení díky skvělému předjetí ve 14. zatáčce. Ve 21. kole pak zajel do boxů pro tvrdé pneumatiky a v tu chvíli byl prakticky lídrem, protože jediným jezdcem před ním byl Pérez, který s tvrdými pneumatikami ve 2. kole musel absolvovat další pistop, a Lance Stroll, který ještě nezajel do boxů. Monacký pilot měl Maxe Verstappena pod kontrolou, holandský pilot vyměnil pneumatiky o pět kol dříve. Ve 26. kole se však znovu objevil safety car, zatímco trosky byly odklizeny po kolizi mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem. Charles se po výměně pneumatik udržel na trati a dostal se do vedení, ale neutralizace znamenala, že oba jezdci Red Bullu mohli zastavit, aniž by ztratili čas. Pérez a Verstappen tak při restartu mohli tlačit na pilu, aniž by věnovali příliš pozornosti práci s pneumatikami, zatímco Leclerc jel na starších tvrdých pneumatikách. Těžil z toho i Carlos, který nasadil novou sadu tvrdých pneumatik a přešel do útoku.
Strhující finiš
Charles Leclerc začal pociťovat zrnění dříve než jeho dva soupeři a Verstappen se dokázal dostat před něj ve 36. kole, ale Charles pokračoval v boji, vyrovnal se jeho tempu, takže se rozdíl nikdy nezvětšil na více než 2,5 sekundy a také dokázal odrazit Pérezovy pokusy o předjetí. Ve 43. kole se zdálo, že o druhé místo přišel, když Charles ve 14. zatáčce přebrzdil sám sebe, když se snažil bránit před mexickým pilotem, kterému se podařilo dostat dopředu. Leclerc ale opět sáhl hluboko do kapsy a dohnal Péreze, když i on začal trápit zrnění. V závěrečných třech kolech předváděla dvojice napínavou podívanou a v posledním kole se Charles ve 14. zatáčce dostal dopředu dechberoucím manévrem ve 14. zatáčce a zajistil si velmi zasloužené druhé místo. Carlos byl také velmi agresivní v závěrečných fázích, kdy předjel Pierra Gaslyho a Russella, přičemž druhý jmenovaný dostal pětisekundovou penalizaci za kolizi s Verstappenem. Dnešní šesté místo posunulo španělského pilota zpět na čtvrté místo v šampionátu jezdců. O definitivním pořadí šampionátu se rozhodne za týden v závěrečném kole sezóny 2023.
Charles Leclerc #16
„Dnes jsem nenechal nic ležet na stole a tým zvládl závod perfektně, takže jsem s naším výkonem spokojený. Bohužel jsme zajeli do boxů jen 5 kol před safety carem a já jsem měl problém dostat použité tvrdé pneumatiky zpět na teplotu při restartu. Tam Max (Verstappen) a Checo (Pérez) získali výhodu na čerstvých pneumatikách a to nás bohužel stálo vítězství. To znamená, že to byl vzrušující závod s opravdu dobrými bitvami a spoustou adrenalinu. Jsem rád, že se víkend dobře seběhl a že úvodní Grand Prix v Las Vegas byla vzrušující pro jezdce i fanoušky. Těším se, až se příští rok vrátím!“
Carlos Sainz #55
„Pro tým to byl dobrý víkend, i když pro mě to byl těžký závod. Bojovali jsme s teplotou motoru, protože jsme závodili uprostřed balíku a bylo těžké rychle získat pozice. Strategii jsme však zvládli přechodem na dva pitstopy a druhá část závodu byla lepší, vylepšili jsme si několik míst a skončili šestí. Jednalo se o omezení škod po penalizaci a zisk velmi důležitých bodů do Poháru konstruktérů. Nemůžu se dočkat, až budu příští týden závodit v Abú Dhabí. Boj o druhé místo stále pokračuje a my uděláme vše, co je v našich silách, abychom ho získali!“
Frédéric Vasseur, šéf týmu
„Tento první závod v Las Vegas přinesl show, kterou všichni očekávali, takže to byla dobrá práce pro Formuli 1, protože to byl jeden z nejlepších závodů sezóny. Z naší strany to mělo několik pozitivních aspektů, i když to nebyl přímočarý závod se safety carem, napínavými souboji a úžasnými předjížděními. Získali jsme dobré body a nebyli daleko od Charlesova vítězství, který by si tento výsledek zasloužil. Myslím, že jsme v závodě třikrát předjeli Red Bull a náš výkon byl dobrý s oběma vozy, když vezmeme v úvahu, že Carlos předvedl skvělý návrat po náročném víkendu s tím, co se stalo v prvním tréninku, penalizací a smykem na startu. S Charlesem jsme udělali vše pro to, abychom přijeli domů, protože jsme se na začátku starali o pneumatiky a pak jsme na trati předjeli Maxe. Safety car mu nepomohl, protože se po restartu potýkal se zrněním, ale dokázal to zvládnout a v závěrečných fázích byl opět velmi konkurenceschopný, a to až do té míry, že předjel Péreze a získal druhé místo. Myslím, že Charles dnes předvedl jednu z nejlepších jízd své kariéry, zatímco Carlos měl také velmi silnou druhou část závodu. Musíme pokračovat v nastoleném tempu i v Abú Dhabí, oba jezdci odvádějí fantastickou práci a věřím, že v Abú Dhabí můžeme Mercedes dohnat. Vyhráli jsme v Singapuru, když Red Bull ztrácel tempo, ale tentokrát jsme s nimi bojovali až do poslední zatáčky.“
Zdroj: Scuderia Ferrari
Formule 1 – HEINEKEN SILVER LAS VEGAS Grand Prix 17.-19.11.2023