Pneumatiky Pirelli: Jak zvládat horko pod světly v Singapuru

Po závodech na pobřeží Kaspického moře se Formule 1 opět vydá na městský okruh, tentokrát v městském státě Singapur, pouhých 140 kilometrů severně od rovníku, pomyslné čáry, která odděluje severní a jižní polokouli. 

Velká cena Singapuru

Posun daleko na jih od Baku znamená velkou změnu ve dvou složkách počasí, a to vlhkosti a teplotě. První z nich je obvykle nad 70 %, zatímco teplota, která zůstává v zimě i v létě víceméně stejná, kolísá mezi 24 a 31 °C.  Díky tomu je singapurský víkend jedním z fyzicky nejnáročnějších pro jezdce, kteří mohou během závodu ztratit až tři kilogramy hmotnosti, což je ještě zhoršeno klikatou povahou trati, která nabízí jen málo oddechu za volantem.

Pirelli Podium Cap

Velká cena Singapuru byla vůbec první, která se od svého založení v roce 2008 jela výhradně v noci, přičemž závod začínal ve 20 hodin místního času. To znamená, že všichni zúčastnění mohou efektivně zůstat na evropském čase, čímž se alespoň eliminuje problém s jetlagem.

I v tomto závodě je k dispozici speciální edice Pirelli Podium Cap, kterou vyrobila společnost Pirelli Design s kreativním přispěním designéra Denise Dekovice. Má purpurovou barvu, která zachycuje intenzitu a vitalitu, kterou je toto plemeno v Asii proslulé. Kšiltovka Podium Cap je již k dispozici ke koupi na specializované platformě elektronického obchodu (https://store.pirelli.com/).

Směsi

Pirelli od loňského roku neprovedlo žádné změny pro směsi do suchého počasí na okruhu Marina Bay, přičemž C3 je tvrdá, C4 střední a C5 měkká. Ačkoli existuje ještě měkčí pneumatika C6, když byly směsi pro druhou část sezóny oznámeny během víkendu Velké ceny Maďarska, hodnocení provedená před letní přestávkou vyloučila nejměkčí pneumatiku v řadě 2025, protože síly působící na pneumatiky a vysoké teploty na této soutěži mohly způsobit problémy s přehříváním. Ve skutečnosti je v tomto závodě tepelné namáhání hlavní příčinou zhoršení výkonu pneumatik.

Střední a tvrdé budou jasně volbou pro závod, ale měkká by mohla vstoupit do hry pro každého jezdce, který chce co nejlépe využít její extra přilnavost na startu, nebo pokud je ke konci závodu safety car. Úpravy rozvržení trati provedené před několika lety znamenají, že předjíždění je o něco snazší, i když je zřejmé, že předjet jiné auto je stále poměrně komplikované. Proto by mohla být možnost využít velký výkonnostní rozdíl mezi relativně novými měkkými a středními nebo tvrdými pneumatikami, které mají za sebou mnoho kol, což by mohlo být faktorem, který je třeba mít na paměti.

 

Rok 2024

Nejoblíbenější volbou pro start byla střední směs, když 14 jezdců zvolilo C4, zatímco čtyři zvolili tvrdou a dva měkkou. Flexibilita střední pneumatiky znamenala, že existovalo několik možností, kdy provést jedinou výměnu pneumatik, protože strategie jedné zastávky byla jako obvykle jednoznačně nejrychlejší volbou. Provoz a správa pneumatik umožnila jezdcům prodloužit úvodní stint, v nejextrémnějším případě na 49 kol. Loňský závod byl jedním z mála na této trati, kde se nemusel dostavit safety car.

Trať

Marina Bay je jedním z nejklikatějších okruhů v kalendáři, jeho 4 940 kilometrů s 19 zatáčkami od úprav provedených v roce 2023, které snížily jejich počet z 23. Toho bylo dosaženo vložením 400 metrů dlouhé rovinky do sekce za 16. zatáčkou. Povrch trati má stejné vlastnosti jako sousední městské ulice, s velmi nízkou drsností, zatímco množství dopravního značení může představovat další nebezpečí v dešti. Není zde mnoho výjezdových ploch a překážky jsou velmi blízko, i když v některých částech je dráha ve skutečnosti docela široká.

K dispozici jsou čtyři DRS zóny, ale jak již bylo zmíněno, předjíždění je obecně vzácností. Zvýšení rychlostního limitu v boxové uličce z 60 na 80 km/h by mělo mít významný vliv na strategii, přičemž jedna zastávka je téměř povinná.

Mezi proměnné, které je obtížné předvídat, patří neutralizace a počasí, které je na rovníku velmi proměnlivé. Bouřky nejsou zdaleka neobvyklé a déšť může smýt položenou gumu, což resetuje podmínky na trati, a tím ovlivňuje výkon pneumatik.

 

Klíčové slovo: tma

Velká cena Singapuru byla prvním nočním závodem Formule 1, který byl později napodoben několika dalšími akcemi, přičemž nejnovějším přírůstkem do kalendáře bylo Las Vegas. Okruh Marina Bay proto musel být průkopníkem významné technologie potřebné k osvětlení trati a zajištění nejlepší možné viditelnosti pro jezdce na trati. Zvláštní výzvou je vypořádat se se světlem odrážejícím se od povrchu dráhy a na průzory, což ztěžuje přesné určení brzdných bodů. U nočních závodů je obvykle teplota během samotného závodu nižší než při jiných závodech, které se konají dříve během dne. V Singapuru to však téměř neplatí, protože zdejší zeměpisná šířka znamená, že rozdíl v teplotách mezi dnem a nocí je téměř zanedbatelný. Zatímco při jiných nočních závodech, například v pouštích Abú Dhabí a Džiddy, je rozdíl mnohem výraznější.

Statistický koutek

K dnešnímu dni se Velká cena Singapuru jela 15 ročníků a v deseti z nich, tedy ve dvou třetinách, startoval vítěz z pole position. Ukazuje to, jak důležitá je kvalifikace, zejména pokud se provede srovnání s Monakem, kde bylo 46,48 % závodů vyhráno z pole position. Teprve v prvním ročníku v roce 2008 se vítěz stal vítězem z nižší než páté pozice. Fernando Alonso startoval z 15. místa, ale tento závod se vyznačoval zcela chaotickým sledem událostí.

Nejúspěšnějším jezdcem v Singapuru je Sebastian Vettel s pěti vítězstvími, následovaný Lewisem Hamiltonem se čtyřmi. Sedm jezdců se zde podělilo o všechna vítězství a čtyři z nich budou tento víkend na trati. Max Verstappen mezi ně neobvykle nepatří, protože v Marina Bay ještě nezlomil svou kachnu. Nejenže nikdy nevyhrál, ale nikdy nezískal pole position, i když se třikrát dostal na stupně vítězů. Z týmů vedou Mercedes, Ferrari a Red Bull se čtyřmi vítězstvími. Pokud jde o pole position, Vettel a Hamilton vedou tabulku se čtyřmi body, přičemž Ferrari je jasným lídrem mezi týmy se sedmi. Německý jezdec má také nejvíce umístění na stupních vítězů s osmi, před Hamiltonem se sedmi a Alonsem s pěti. Red Bull vede týmy s 15 body před Ferrari s 11, zatímco Mercedes a McLaren jsou třetí se sedmi týmy.

 

Zdroj: Pirelli Media

Formula 1 – Singapore Airlines GRAND PRIX 3.- 5.10.2025