Nový jízdní řád 2022 v Moravskoslezském kraji: Z Ostravy do Beskyd novými soupravami push-pull

V neděli 12. prosince 2021 začne platit nový železniční jízdní řád. Hlavní novinkou v Moravskoslezském kraji bude nasazení pěti zcela nových souprav typu push-pull na lince S6 z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí a dále do Frenštátu pod Radhoštěm. Na několika regionálních tratích nasadí České dráhy modernizované motorové vozy řady 811. Celkový rozsah regionální dopravy Českých drah v rámci objednávky Moravskoslezského kraje nepatrně poklesne. Bude to ale v souvislosti se změnou jízdních řádů a přípojových vazeb mezi linkami S1 a S6 a na celkovou nabídku spojení nebude mít tato úprava zásadní vliv. Nový jízdní řád bude platit až do 10. prosince 2022.

České dráhy budou v jízdním řádu 2022 provozovat regionální železniční dopravu v Moravskoslezském kraji na celkem 569 kilometrech železničních tratí s výkonem přibližně 7,127 mil. vlakokilometrů. V regionu pojede denně v průměru 766 osobních a 62 spěšných vlaků.

„Mírný pokles rozsahu dopravy oproti současnému jízdnímu řádu souvisí zejména s úpravou přípojů mezi linkami S1 a S6 v Ostravě-Kunčicích. Na území krajského města nově nebudou jezdit některé vložené vlaky ze Svinova přes Vítkovice do Kunčic a zpět, které zajišťovaly návoz lidí k vlakům z Ostravy hl.n. přes Stodolní a Kunčice směrem do Frýdlantu nad Ostravicí,“ říká Kateřina Divišová, obchodní manažerka Oblastního centra obchodu Východ Českých drah, a dodává: „Počet vlakokilometrů sice nepatrně klesne, ale počet spojení ze Svinova a Vítkovic do Frýdlantu nad Ostravicí zůstane prakticky stejný.“

Spíše než v nabídce spojení pocítí cestující kvalitativní změnu v nasazovaných soupravách. „Od 12. prosince začneme postupně nasazovat na trati 323 úplně nové třívozové patrové soupravy typu push-pull. S výjimkou několika spojů v okrajových částech dne postupně zajistí všechny spoje linky S6 z ostravského hlavního nádraží přes Frýdek-Místek do Frýdlantu nad Ostravicí, přičemž o víkendech budou zajíždět až do Frenštátu pod Radhoštěm. Soupravy nabídnou moderní klimatizovaný interiér a handicapovaní cestující u těchto vlaků ocení bezbariérový nástup a sociální zařízení. Vlaky budou vozit modernizované dieselové lokomotivy řady 750.7 ‚Brejlovec‘. Po elektrifikaci tratě ale počítáme s výměnou lokomotiv za elektrické,“ popisuje Kateřina Divišová.

V koordinaci s Moravskoslezským krajem zvýší České dráhy cestovní komfort také na řadě dalších regionálních tratí. Na ně národní dopravce nasadí modernizované klimatizované vozy řady 811 s přípojnými vozy BDtax. „Jezdit budou ze Suchdola nad Odrou do Budišova nad Budišovkou, dále ze Studénky do Veřovic a také z Opavy přes Krnov a Bruntál do Rýmařova. Cestující se jimi svezou, byť ne přímo garantovaně, také na osobních vlacích z Krnova do Jindřichova ve Slezsku a ze Suchdola nad Odrou do Fulneku.“

Díky nasazení úplně nových i modernizovaných vozidel dochází v regionální dopravě v kraji k rozšíření poskytování bezdrátového internetového připojení Wi-Fi. To bude cestujícím k dispozici v netrakčních soupravách push-pull, motorových vozech 842 a v modernizovaných motorových vozech 811 a k nim nasazovaných přívěsných vozech. Dále je Wi-Fi připojení postupně dosazováno do všech elektrických jednotek CityElefant a motorových souprav Regionova.

Přehled změn v regionální dopravě ČD v Moravskoslezském kraji

Na základě požadavku Moravskoslezského kraje, resp. koordinátora KODIS dojde od 12. prosince 2021 k následujícím změnám v regionální dopravě Českých drah:

  • Posun základního taktu na trati 323 Ostrava – Frýdlant n. O. – Frenštát p. R. / Ostravice

Na trati 323 Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm dojde k posunutí základního taktu osobních vlaků linky S6. Základní takt bude posunut o 30 minut, čímž dojde především k navázání okamžitých přípojů ve stanici Ostrava-Kunčice s osobními vlaky linky S1 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín. V souvislosti s tím dojde k časovému posunu o 30 minut i u základního taktu osobních vlaků linky S5 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice. Změny časových poloh jsou i u některých vybraných osobních vlaků v úseku Frenštát pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí.

  • Posun základního taktu vlaků na trati 322 Frýdek-Místek – Český Těšín (– Cieszyn)

V souvislosti s časovým posunem vlaků na trati 323 Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm bude o 30 minut posunutý základní takt osobních vlaků na lince S7 Frýdek-Místek – Český Těšín (– Cieszyn). Ve špičkách pracovních dnů zůstanou zachovány dnešní časové polohy osobních vlaků včetně přípojů v Českém Těšíně a Frýdku-Místku.

Z provozních a protiepidemických důvodů budou i po zahájení platnosti nového jízdního řádu do odvolání odřeknuté osobní vlaky této linky v úseku Český Těšín – Cieszyn. Dočasně nepojedou po 12. prosinci 2021 ani regionální vlaky v úseku Bohumín – Chałupki. Termín obnovení provozu v těchto dvou úsecích bude předmětem dalších jednání s polským partnerským dopravcem a objednateli dopravy na české i polské straně.

  • Nové víkendové spěšné vlaky Ostrava – Ostravice

O sobotách a nedělích budou na trati 323 zajištěné tři páry nových spěšných vlaků „Lysohor“, které pojedou po trase Ostrava hl.n. – Ostrava-Svinov – Ostrava-Vítkovice – Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice. Ranní spoje budou zajišťovat návoz cestujících do Ostravice, odpolední vlaky pak jejich odvoz zpět do Ostravy.

  • Změny na trati 325 Studénka – Veřovice

Na trati 325 Studénka – Veřovice dojde zejména v dopoledních hodinách k úpravám, které budou spočívat ve zpravidelnění taktu osobních vlaků linky S8 a také v odstranění přestupů nebo dlouhých pobytů ve stanici Štramberk. Díky posunu základního taktu na trati 323 vzniknou pravidelné návaznosti ve stanici Veřovice.

U spěšných vlaků Štramberk – Ostrava dojde k úpravám jízdních řádů v sobotu ráno, resp. v neděli večer.

  • Navázání přípojů v pracovní dny ve stanici Opava východ mezi osobními vlaky linek S10 a S13 a spěšnými vlaky linky R61

V pracovní dny bude ve stanici Opava východ navázán přípoj mezi osobními vlaky linky S10 Rýmařov – Bruntál – Krnov – Opava (trať 310), S13 Hradec nad Moravicí – Opava (trať 315) a spěšnými vlaky linky R61 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín (trať 321). V opačném směru je přípoj mezi těmito linkami navázán již v současném jízdním řádu.

  • Změny na trati 321 Ostrava-Svinov – Ostrava-Kunčice – Havířov – omezení vložených vlaků

V souvislosti s pravidelným navázáním přípojů mezi osobními vlaky linky S1 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín a linky S6 Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm ve stanici Ostrava-Kunčice dojde k omezení vložených vlaků Ostrava-Svinov – Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Kunčice v pracovní dny, které nově pojedou jen ve frekvenčních špičkách. Víkendové vložené vlaky Ostrava-Svinov – Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Kunčice – Havířov nepojedou vůbec.

Další úpravy regionálních jízdních řádů

  • Na trati 310 Opava – Krnov – Bruntál – Olomouc bude osobní vlak Os 3507, který jezdí v pátky z Moravského Berouna (odj. ve 21:34) do Bruntálu (příj. ve 22:05), nově prodloužen až do Krnova (příj. ve 22:34). V Moravském Berouně má tento vlak přípoj od osobního vlaku z Olomouce. V tomto vlaku je zaveden samoobslužný způsob odbavení cestujících.
  • Na trati 321 v úseku Opava východ – Ostrava-Svinov pojede osobní vlak Os 3441 na základě požadavku objednavatele o cca 30 minut dříve (tj. ze stanice Opava východ již v 03:35, příjezd do Ostravy-Svinova bude v 04:10). Ve stanici Ostrava-Svinov tak bude obnoven přípoj na vlak IC 518 Ostravan do Prahy.

Novinky v tarifní oblasti a odbavení

V celém Moravskoslezském kraji je zaveden integrovaný dopravní systém ODIS, který propojuje železniční, autobusovou i městskou dopravu.

Cestující, kteří využívají tarif ODIS, si nově budou moci zakupovat jednotlivé jízdné REGION přímo ve vybraných vlacích prostřednictvím samoobslužných prodejních terminálů (validátorů). Těmi budou vybavené nově nasazované netrakční soupravy push-pull, motorové vozy ř. 811 a modernizované přívěsné vozy ř. BDtax. Odpadne tak nutnost zakupování jízdních dokladů u pokladní přepážky.

Ve vybraných osobních vlacích mezi Opavou a Krnovem, které jedou v pozdních večerních a brzkých ranních hodinách a jsou zajištěné samostatným motorovým vozem řady 811, bude zaveden samoobslužný způsob odbavení cestujících. Týkat se to bude vlaků s odjezdy z Krnova v 03:48 a 22:09 (Os 3461 a 3475) a ze stanice Opava východ ve 21:26 a 22:46 (Os 3474 a 3476).

 

Jízdní řád na železnici – platný od 12. 12. 2021 do 10. 12. 2022