Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

 MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je  Aleš Klíma, který pracuje v Lesní třídě Mateřské školy da Vinci.

Aleš Klíma se k práci učitele v lesní třídě běžné mateřské školy dostal více méně náhodou, práce jej nyní naplňuje a těší. Myslí si také, že muži by měli být mezi učiteli malých dětí zastoupeni častěji.

 

 

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

U mě to byla spíše souhra okolností než jasná vize. Přistoupil jsem na nabídku záskoku a zároveň zkoušky práce v lesní třídě MŠ da Vinci, práce mne zaujala a zůstal jsem zde.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mně koncept vzdělávání v přírodním prostředí. Ctím názor, že pobyt venku je pro předškolní děti extrémně důležitý. Baví mne chodit s dětmi venku a objevovat s nimi znovu přírodu a přírodní zákonitosti. Baví mne, že se můžu realizovat při práci se dřevem, ať v rámci zázemí – domečku lesní třídy, dřevěných prvků na zahradě nebo projektů s dětmi. Baví mne spolupráce v našem školkovém týmu, ale i napříč školou. Práce v MŠ je náročná na psychiku, učitel/průvodce by měl být odolný, empatický, trpělivý, bdělý a v plné pozornosti dlouhé časové úseky v kuse.

Aleše na jeho práci baví koncept vzdělávání v přírodě, s dětmi objevují její zákonitosti a krásu.

 

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Podle mne málo lákavé finanční hodnocení ve státních školách a obecně i status učitele.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Nemyslím si, leckoho by možná napadlo „přirozená autorita muže“ u menších dětí, ale záleží podle mne na konkrétních případech a osobnosti. Rozdíl v mém přístupu od přístupu kolegyň bych asi popsal jako rozdíl přístupů k výchově dětí otce a matky, o něco méně pečující a více osamostatňující, ve smyslu „Ukážu ti, jak to zvládneš“.

 

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Ano, myslím že mužské i ženské vzory, spolupráce a příkladná komunikace ženy a muže by mohly být dětem více na očích při jejich vývoji. Pomoci by mohla osvěta, debaty na školách o důležitosti genderové rovnováhy ve vzdělávání. Finanční ohodnocení, benefity, které by zaujaly. Cílit na muže při nabídce práce v ZŠ a MŠ.

  • Foto: Archiv Školy da Vinci
  • Zdroj : MŠMT
Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021—2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost