Vyhlídky týmu Scuderia Ferrari na Velkou cenu Saúdské Arábie

Druhý závod sezóny se jede na okruhu Jeddah Corniche Circuit, označovaném jako „nejrychlejší městský okruh na světě“. Má 27 zatáček, což je nejvyšší počet ze všech tratí v kalendáři a je dlouhá 6,1 kilometru, což z ní dělá také nejdelší městský okruh ve Formuli 1. I když se jedná o dočasné zařízení, některé části trati podél nábřeží Jeddah, jsou trvalé.

Za soumraku nebo později.

Každá trať začíná za soumraku nebo v noci. Kvalifikace i závod se tedy odehrávají za světla, kdy je teplota na trati mnohem nižší než během volných tréninků 1 a 3, které začínají se západem slunce. Trať se vyznačuje kombinací dlouhých širokých zatáček zajetých ve velmi vysokých rychlostech a úzkých klikatých úseků, což znamená, že piloti jsou velmi zaneprázdněni. Povrch dráhy poskytuje slušnou úroveň přilnavosti, ale není příliš abrazivní. Člověk se může spolehnout na to, že se podmínky na trati během víkendu změní, přičemž nejpravděpodobnější je strategie jedné zastávky.

 

DRS zóny.

Jsou zde tři zóny DRS: mezi zatáčkami 20 a 22; mezi 24 a 27 a na rovince start-cíl, což znamená, že existuje spousta příležitostí k předjíždění, což je na městském okruhu neobvyklé. Akce začíná v pátek dvěma volnými tréninky v 16:30 a 20 hodin místního času (14:30 a 18 SEČ), zatímco sobotní třetí volný trénink je v 16:30 (14:30 SEČ), po němž následuje kvalifikace ve 20 (18:00 SEČ) ve stejnou dobu, kdy se v neděli pojede závod. Piloti ujedou 50 kol, což odpovídá 308,45 km.

 

Frédéric Vasseur, šéf týmu

„Z Grand Prix v Bahrajnu jsme odjeli s prvním obrázkem silných a slabých stránek našeho vozu a užitečnými ukazateli pro dosažení pokroku. Ve srovnání kvalifikačního a závodního výkonu SF-23 je stále nějaký prostor pro zlepšení našeho nedělního výkonu. Pracujeme dobře jako tým, abychom z  balíčku vytěžili maximum jak z hlediska ovladatelnosti, tak spolehlivosti. Našli jsme příčinu problému, který zastavil Charlese v Sakhiru a použije třetí pohonnou jednotku na svém voze, což znamená, že dostaneme penalizaci na startovním roštu.Trať v Saúdské Arábii je zcela jiná než Bahrajnu, pokud jde o uspořádání a povrch trati, a nejvyšší rychlost je obzvláště důležitá. Jsem přesvědčen, že tady můžeme mít lepší víkend.“

Tři otázky na…

 MATTEO TOGNINALLI, VEDOUCÍ TRAŤOVÉHO ENGINEERINGU

 

Saúdská Arábie hostí druhé kolo sezóny na okruhu Jeddah Corniche. Závod se jede v noci na velmi rychlé trati se slepými zatáčkami a bariérami. Jaký je plán akcí na víkend, aby měli  piloti vše, co potřebují?

„Ten pocit jsem měl ve své kariéře poměrně často, ale musím přiznat, že tentokrát je to zvláštní. Cítím nadšení nejen z každého zaměstnance v Maranellu, ale také z tifosi – a trvalo mi jen pár měsíců, než jsem se touto vášní a vzrušením nakazil. Nemůžeme se dočkat, až začne sezóna.“

V tomto závodě je vysoká pravděpodobnost červených vlajek, Safety Carů a Virtual Safety Carů, takže jste připraveni na nějaké konkrétní scénáře?

„Testování bylo dobré a tři dny minulý týden ukázaly, že vůz splňuje naše očekávání a nyní musíme pokračovat v dolaďování, abychom z něj vytěžili maximum. Jedna věc je jasná: toto bude šampionát s největším počtem závodů všech dob, takže bez ohledu na výsledek, titul v Bahrajnu nevyhrajeme ani neztratíme.“

Piloti často odpovídají, jaký typ tratě preferují, ale jaký druh mají inženýři nejraději?

„Trať známe docela dobře, ale měnící se teploty vzduchu a na trati, stejně jako měnící se podmínky větru a nové pneumatiky Pirelli velmi zkomplikují správné nastavení vozu, ale Carlos i Charles získali během tří testovacích dnů bylo hodně dat, takže bychom měli být dobře připraveni na dobrý víkend.“

 

Matteo Togninalli

Národnost: Italská

Narozen 27.9.1977

v Berbenno (Itálie)

 

Statistiky Ferrari

  • účast v GP: 1053
  • Sezóny v F1: 74
  • Debut v Monaku 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi ret.)
  • Výhry :242 (22,98 %)
  • Pole position: 242 (22,98 %)
  • Nejrychlejší kola: 259 (24,60 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů: 798 (25,26 %)

 

 Ferrari Statistiky Grand Prix Saúdské Arábie

  • účast v GP: 2
  • Debut 2021: (C. Leclerc 7.; C. Sainz 8.)
  • Vítězství: 0
  • Pole position: 0
  • Nejrychlejší kola: 1 (50 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů :2 (33,33 %)

 

 Velká cena Saúdské Arábie: fakta a čísla

0″549.

Rozdíl mezi Maxem Verstappenem a Charlesem Leclercem v loňské Velké ceně Saúdské Arábie. Mezi oběma muži se odehrál napínavý souboj o vedení na celý závod, který se protáhl až do posledního kola, o kterém rozhodl tento nepatrný rozdíl, nejmenší z celé sezóny.

5.

Počet různých lídrů ve dvou ročnících Velké ceny Saúdské Arábie. Jediným pilotem, který vedl obě, je Max Verstappen. V roce 2021 vedl kromě něj Lewis Hamilton 18 kol a Esteban Ocon jedno. Loni vedl kromě nizozemského pilota Charles Leclerc 30 a Sergio Perez šest.

6.

Počet památek UNESCO v Saúdské Arábii. Jsou to archeologické naleziště Al-Hikr, největší dochované místo nabatejské civilizace; čtvrť Al-Turayf, první hlavní město saúdské dynastie, nacházející se v srdci Arabského poloostrova severozápadně od Rijádu; historické centrum Džiddy; skalní umění v oblasti Ha’il; oáza Al-Hasa a kulturní oblast Bir Hima, na suchém a hornatém jihozápadě země na jedné ze starých karavanních cest Arabského poloostrova. Zde se také nachází významná sbírka obrazů skalního umění, zobrazující lov, faunu a flóru a životní styl, který existuje nepřetržitě již sedm tisíc let.

60.

Počet předjížděcích manévrů během prvních dvou ročníků Velké ceny Saúdské Arábie, rozdělených 27 v roce 2021 a 33 v roce 2022. Pilotem, který měl nejvíce předjetí, byl Lewis Hamilton s devíti (2 v roce 2021, 7 v roce 2022), následovaný Lando Norrisem se  šesti (2 v roce 2021 a 4 v roce 2022) a Valtteri Bottasem s pěti (3 v roce 2021 a 2 v roce 2022). Carlos má na svém kontě čtyři, všechny v roce 2021 a Charles tři (2 v roce 2021 a 1 v roce 2022).

375.

Rychlost v km/h, kterou voda vytéká z fontány Re Fahd v Jeddah na Corniche. Je vytvořena podle vzoru Jet d’Eau v Ženevě a byla slavnostně spuštěna v roce 1985. Fontána využívá vodu z Rudého moře a dosahuje výšky 312 metrů při rychlosti přesahující současné nejvyšší rychlosti vozů Formule 1. V noci nasvícena je v saúdské metropoli vidět odevšad.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – STC SAUDI ARABIAN GRAND PRIX 17. – 19.3.2023