Velká cena Japonska – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Přišel čas na Velkou cenu Japonska, jednu z nejoblíbenějších událostí v kalendáři pro nadšence i fanoušky F1. Suzuka se poprvé objevila na trati mistrovství světa před téměř čtyřmi desetiletími a spolu se dvěma závody ve Fuji v polovině 70. let a znovu v letech 2007 a 2008 a se dvěma Pacific Grand Prix v devadesátých letech hrála Země vycházejícího slunce důležitou roli v historii tohoto sportu. Suzuka je výjimečná nejen díky krásné trati ve tvaru osmičky, ale také kvůli elektrizující atmosféře kolem okruhu, tribunám plným místních fanoušků, mladých i starých, kteří se rádi oblékají do závodních kombinéz a často nosí ty nejbizarnější podomácku vyrobené čepice, které vypadají jako závodní auta, když se potulují po trati a dokonce i v paddocku.

Historická trať

Kdyby 18 zatáček, které tvoří okruh Suzuka, mohlo mluvit, vyprávělo by příběh o některých z nejpamátnějších okamžiků v historii tohoto sportu. Bylo zde rozhodnuto o tolika mistrovstvích světa, mnoho z nich ve prospěch Scuderia Ferrari. V roce 2000 přišel „Red Dawn“, jak ho tifosi nazývali, když Michael Schumacher vyhrál závod a zajistil si svůj první titul v červeném dresu, čímž zopakoval svůj výkon v Japonsku v roce 2003. V roce 1990, kdy Alaina Prosta porazil Ayrton Senna, a v roce 1998, kdy Schumachera porazil Mika Häkkinen, přišly i chvíle zklamání.

Nikdy není nudná

Podle průzkumu u dětí ve věku 6 až 12 let v roce 2022 se Suzuka Circuit stal spolu s Monzou spolu s Monzou nejznámější tratí. Na první pohled se může zdát docela přímočará, ale zahrnuje téměř všechny typy výzev, skutečnou zkoušku pro auto i jezdce, a proto je považována za jednu z nejúžasnějších tratí na světě. S 18 zatáčkami a pouze jednou DRS zónou na hlavní rovince musí jezdci udržet naprostou koncentraci po celé kolo, zejména pokud jde o zajetí skvělého kvalifikačního času. Průměrná rychlost na kolo se pohybuje kolem 230 km/h a je zde velmi malý prostor pro chyby, zejména v prvním sektoru. Je to jeden z nejnáročnějších úseků trati v celém kalendáři, protože vyjet na zlomek sekundy mimo trať ikonickou sekvencí esíček může nejen stát čas, ale může také vést k tomu, že sjedete z trati do bariér, které jsou zde obecně docela blízko. Ve vlásence v 11. zatáčce jezdci často předjíždějí a vrhají se po vnitřku před vůz před sebou. Pokud to nefunguje nebo pokud dojde k protipohybu v další pravotočivé zatáčce do kopce, pak je to případ  slipstreamu druhého vozu na dlouhém sjezdu na legendární 130R před pokusem o předjetí v závěrečné šikaně před startovní čárou.

Počasí a strategie

Silný déšť není v Suzuce ničím neznámým a počasí často rozhoduje o výsledku závodu. V roce 2022 bylo velmi mokro a závod pokračoval věčně, trval přes tři hodiny a končil za soumraku. Přesun z podzimu na brzké jaro by mohl znamenat zvýšené riziko deště – aktuální předpověď hovoří o suchém dni ve čtvrtek, po kterém bude následovat déšť ve všech třech dnech dění na trati. Povrch trati zde však obvykle poskytuje vynikající přilnavost. Předjíždění v Suzuce je nejen obtížné, ale může být také docela riskantní, což je důvod, proč se v posledních letech většina jezdců rozhodla startovat na měkkých pneumatikách, aby v prvních zatáčkách co nejlépe využili jejich extra přilnavost. To je důvod, proč se obvykle jedná o závod se dvěma pit stopy, zejména proto, že degradace pneumatik je poměrně vysoká a snaha vyměnit pneumatiky jen jednou se ne vždy vyplatí, což obvykle vede k tomu, že se jezdec propadne pořadím.

Harmonogram

 Velká cena Japonska na trati začíná v pátek 5. dubna prvním volným tréninkem v 11:30 místního času (4:30 SELČ), po kterém bude následovat druhý trénink v 15:00 (8:00 SELČ). Sobotní časy jsou stejné, závěrečný volný trénink je v 11:30 místního času (4:30 SELČ) a v 15:00 následuje kvalifikace (8:00 SELČ). Grand Prix odstartuje v neděli ve 14:00 místního času (7:00 SELČ) a pojede se na 53 kol o celkové délce 307,471 kilometru.

Fred Vasseur, šéf týmu:

„Do Japonska míříme povzbuzeni naším prvním a druhým místem v Austrálii. Tento vítězný pocit nás jen nutí pracovat ještě usilovněji, abychom se pokusili co nejdříve zažít znovu. Trať v Suzuce je pro automobily a jezdce obzvláště přísnou zkouškou, a proto je u nich tak oblíbená. Věříme, že máme konkurenceschopný balíček, ale víme, že musíme odvést perfektní práci, abychom porazili naše soupeře. Jako vždy v Japonsku a zejména letos, kdy je to poprvé, co závodíme v Suzuce na začátku jara, by počasí mohlo hrát svou roli, ale v továrně jsme se na tuto možnost připravili a jsme odhodláni být na předních příčkách.“

STATISTIKY FERRARI 

  • Účast v GP: 1077    
  • Sezóny v F1 75         
  • Debut: Monako 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Vítězství: 244 (22.65%)   
  • Pole position : 248 (23.03%)   
  • Nejrychlejší kola: 261 (24.23%)   
  • Pódiová umístění: 811 (25.10%)

 FERRARI STATISTIKY: VELKÁ CENA JAPONSKA        

  • Účast v GP: 37         
  • Debut : 1976 (C. Regazzoni 5.; N. Lauda v.v.)   
  • Vítězství: 7 (18,92%)        
  • Pole position: 10 (27,03%)     
  • Nejrychlejší kola: 7 (18,92%)        
  • Pódiová umístění: 24 (21,62%)

TŘI OTÁZKY PRO…

Caallum Frith, inženýr pro výkonnost pneumatik

Suzuka je obecně náročná trať, a to i na pneumatiky. Jaké jsou hlavní výzvy, které trať v této oblasti přináší?

Suzuka je trať s mnoha vysokorychlostními zatáčkami, což znamená, že energie pneumatik je jedna z nejvyšších v sezóně. Z tohoto důvodu Pirelli přináší nejtvrdší směsi dostupné ve své řadě (C1, C2, C3), které jsou vyžadovány pouze pro nejnáročnější tratě. Neobvyklé uspořádání osmičky navíc znamená, že všechny čtyři pneumatiky jsou vysoce namáhány a nastavení vozu a počasí mohou mít silný vliv na konečné omezení. Přidejte k tomu velmi abrazivní asfalt a skončíte se závody s vysokou degradací pneumatik, které často vyžadují více pit stopů. A konečně, nepředvídatelné počasí dělá ze Suzuky přísnou zkoušku pneumatik na všech frontách!

Z prvních tří závodů je jasné, že SF-24 je lepší v práci s pneumatikami než SF-23. Jak toho bylo dosaženo?

Myslím, že pro tým bylo jasným cílem zlepšit výkonnost během závodů, a proto byl tento problém řešen z několika úhlů. Z hlediska vývoje vozu jsme se více zaměřili na poskytování konzistentní platformy pro jezdce: to znamená, že máme předvídatelnější vůz, který jezdcům usnadňuje nepřetěžovat pneumatiky v různých závodních scénářích, jako je jízda v provozu, vypořádání se s měnícím se větrem nebo ztráta maximální přilnavosti pneumatiky později v průběhu stintu. Na trati jsme také úzce spolupracovali s jezdci na vytvoření plánu pro každý závod, který definoval, jak a kde se musíme starat o pneumatiky, abychom dojeli do cíle závodu v nejrychlejším možném čase, a to na základě strategie a specifických požadavků každého okruhu. To pak můžeme sledovat v reálném čase během závodu a v případě potřeby můžeme jezdcům poskytnout zpětnou vazbu přes rádio.

Pojďme si říci něco o vás: jak jste dostal k Ferrari? Kde se bere vaše vášeň pro motorsport?

Moje vášeň pro motorsport začala v mladém věku, vždy jsem sledoval F1 v televizi a jezdil na závody na místní trať Donington Park. Když jsem byl na střední škole, měl jsem to štěstí, že jsem měl příležitost získat pracovní zkušenosti v týmu Williams F1, což mě inspirovalo k přesvědčení, že kariéra ve inženýringu a v motoristickém sportu je reálnou možností. Do Ferrari jsem nastoupil přes Ferrari engineering academy F1 (program pro absolventy týmu) hned po dokončení univerzity, poté, co jsem se setkal s týmem ve Formula Student. Odtud jsem postupně sbíral zkušenosti ve skupině pro pneumatiky, sledoval jsem závody ze vzdálené garáže a poskytoval podporu při testech, než jsem postoupil do závodního týmu, kde se nacházím dnes.

Profil

Callum Frith

Státní příslušnost: britská

Narozen 29.11.1992 ve  Shropshire (Velká Británie)

 

Velká cena Japonska: Fakta a čísla

0

Počet velkých cen Japonska Formule 1, které se konaly v dubnu. Z dosavadních 37 ročníků se 31 konalo v říjnu, tři v září a tři v listopadu. V dubnu se však v zemi vycházejícího slunce konal závod mistrovství světa, když se Pacfic Grand Prix 1994 konala na odlehlé a malé trati Aida, nyní známé jako Okayama. Zvítězil Michael Schumacher s vozem Benetton.

3

Různé konfigurace okruhu Suzuka. Kromě 5,807 km dlouhého okruhu používaného pro Grand Prix je k dispozici také 3,466 km dlouhý západní okruh a 2,243 km dlouhý východní okruh. Poslední dva jmenované se běžně používají pro národní závody a závody GT.

6

Různé druhy sushi, které je všeobecně považováno za nejznámější japonské jídlo. Začněme sashimi, kde se ryba nakrájí na dlouhé obdélníkové plátky známé jako hira-zukuri a podává se syrová, s wasabi, sójovou omáčkou a nakládaným zázvorem. Pak je tu nigiri, ovál z octové rýže, na který se položí kousek ryby nebo celá malá ryba nebo mořské plody. Chirashi znamená „rozházený“, miska rýže se syrovými rybami a zeleninou a dokonce i ovocem. Slavné maki je sushi, které se obalí v mořské řase nori a poté se nakrájí na malé kousky, takže rýžová rolka má ve svém středu svou hlavní ingredienci. Nemusí to být nutně ryba: ovocné a zeleninové maki nejsou nic neobvyklého. Uramaki je docela podobné maki, až na to, že rýže je umístěna na vnější straně nori místo uvnitř. A nakonec jsou tu temaki, které jsou větší a mají tvar kužele, plněné opět rýží a rybami, doplněné zeleninou.

226

 Odrůdy třešní (Sakura), které se vyskytují v Japonsku, z nichž naprostá většina kvete v dubnu, proměňuje pásy krajiny v pohádkové moře barev. Nejběžnější odrůdou je Somei Yoshino s téměř čistě bílými květy s růžovými odlesky u stonku. Obvykle kvetou a uvadají za týden, než se objeví listy, takže stromy krátce vypadají úplně bílé odshora dolů. Je pojmenován po vesnici Somei v tokijské čtvrti Tošima. Zimní sakury, známé jako fuyuzakura, začínají kvést na podzim a poté sporadicky přes zimu. Mezi další odrůdy patří yaezakura, která má velké husté květy se sytě růžovými okvětními lístky, a shidarezakura, jejíž větve klesají jako větve smuteční vrby a vytvářejí krásné kaskády růžových květů.

197 000

Počet obyvatel Suzuky, třetího největšího města v prefektuře Mie, v regionu Kansai na ostrově Honšú. Město je převážně průmyslové. Dvě větší města z hlediska počtu obyvatel jsou Yokkaichi, hlavní obchodní centrum s 306 000 obyvateli, a Tsu, hlavní město a sídlo místních samosprávných orgánů s 279 000 obyvateli.

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – MSC Cruises Japanese Grand Prix 5.-7.4.2024