Velká cena Austrálie – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Formule 1 přijíždí do Austrálie na první letošní závod, který se bude konat jako obvykle v neděli, poté, co se první dva závody sezóny jely v sobotu v Bahrajnu a Saúdské Arábii. Australané milují svůj motoristický sport a Ferrari je zde obzvláště populární, což vytváří velmi zvláštní atmosféru. Okruh Albert Park je velkolepý a vše nasvědčuje tomu, že to bude zajímavý víkend. Očekává se, že se do vozu vrátí Carlos Sainz, který musel vynechat závod v Džiddě kvůli zánětu slepého střeva, a s týmovým kolegou Charlesem Leclercem budou s největší pravděpodobností bojovat na čele pole, stejně jako v prvních dvou závodech.

Okruh

Trať Albert Park se poprvé objevila v kalendáři Formule 1 v roce 1996. Nabízí spoustu středně rychlých až vysokorychlostních zatáček se čtyřmi zónami DRS, které poskytují spoustu vzrušení. Zatáčka 1 je rychlá šikana se stěnami na jedné straně a štěrkovým výjezdem na straně druhé, což z ní činí jednu z nejzáludnějších částí, zejména proto, že po ní následuje dlouhá rovinka, než jezdci prudce brzdí v zatáčce 3, oblíbeném místě pro předjíždění, protože přichází na konci zóny DRS, ale pozor, I zde na vás čeká štěrková úniková oblast. Zatáčky 9 a 10 rozhodně patří mezi nejrychlejší zatáčky na trati a předjíždění je zde možné, i když jezdci se také mohou rozhodnout zůstat ve slipstreamu a pak jít  do zatáčky 11, kde předjíždění znamená o něco menší riziko.

Rozvrh a počasí

Zatím jsme se nedostali příliš daleko od Evropy , takže všechny tréninky na trati se na starém kontinentu odehrávají ve velmi brzkých ranních hodinách. Dva páteční volné tréninky začínají ve 12:30 a 16:00 místního času (02:30 a 06:00 SEČ) a jsou to také časy pro třetí volný trénink a kvalifikaci v sobotu. V neděli odstartuje závod na 58 kol o celkové délce 306,124 km v 15:00 místního času (05:00 SEČ). V Austrálii je momentálně pozdní léto, takže bude teplo, ale ne příliš horko a vždy je tu možnost deště.

Strategie

Závod v Melbourne je obvykle jedním z nejatraktivnějších v roce a obvykle se jede se dvěma pit stopy, a to jak kvůli vlastnostem trati, tak kvůli skutečnosti, že je často povoláván safety car, což v Albert Parku vždy udržuje strategické experty ve střehu.

Fred Vasseur, šéf týmu

„Po rušném začátku sezóny se závody v Bahrajnu a Saúdské Arábii jsme nyní podnikli nejdelší výlet roku do Austrálie. Trať v Albert Parku je mezi jezdci oblíbená a Ferrari se zde vždy těšilo velké podpoře. Očekáváme, že budeme na této trati v popředí, což by mohlo přinést podobné pořadí jako v Džiddě. Máme v úmyslu zaujmout agresivní přístup s cílem vyvinout tlak na tým, který vyhrál první dva závody.“

Statistiky Ferrari

  • Účast v GP: 1076
  • Sezóny v F1: 75
  • Debut v Monaku :1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi v.v.)
  • Vítězství: 243 (22,58%)
  • Pole position :248 (23,05 %)
  • Nejrychlejší kola :260 (24,16 %)
  • Stupně vítězů :809 (25.06%)

Statistiky Ferrari Grad Prix Austrálie

  • Účast v GP: 37
  • Debut :1985 (S. Johansson 5.; M. Alboreto v.v.)
  • Vítězství :10 (27,03%)
  • Pole position: 7 (18,92%)
  • Nejrychlejší kola: 10 (27.03%)
  • Stupně vítězů :26 (23,42%)

 

TŘI OTÁZKY PRO…

Enrico Cardile, Technický ředitel pro podvozky

 Co bylo po prvních dvou závodech nejpříjemnějším aspektem základního výkonu SF-24?

Díky dvěma umístěním na stupních vítězů můžeme být spokojeni s křivkou progrese SF-24 ve srovnání s loňským vozem. Od předsezónních testů a prvních dvou závodů jsme viděli pozitivní signály ve srovnání s vývojovou cestou nastíněnou pro loňský rok. Samozřejmě chceme zajet lépe než dvě třetí místa. Red Bull je stále rychlejší než my, a i když jsme překonali ostatní špičkové týmy, stále to není dost dobré a čeká nás ještě hodně práce!

Analýza a vývoj ve Formuli 1 neustále probíhá. Už jste vytipovali oblasti, kde je ještě prostor pro rozvoj?

Výkon na prvních akcích ukázal dobrou korelaci se simulačními nástroji, což je rozhodně pozitivní. Řekněme, že se nekonalo žádné překvapení. Omezení, která jsme viděli v továrně, se potvrdila na trati. K dnešnímu dni máme poměrně jasnou představu o tom, kde jsou slabá místa vozu, počínaje managementem pneumatik a vyvážením. Formule 1 je především o neustálém zlepšování a plánování. První závody potvrdily směr, kterým se budeme ubírat v oblasti rozvoje, stejně jako priority, které jsme si stanovili. Takže v továrně se soustředíme na rychlé nalezení výkonu v aerodynamickém tunelu a tvrdou práci na tom, abychom na trať přinesli aktualizace co nejdříve, a mezitím co nejlépe využili balíček, který máme.

Je pořadí po prvních dvou závodech takové, jaké jste očekával? A jak se to podle tebe mění v průběhu sezóny?

Před prvním volným tréninkem sezóny je vždy těžké mít reálnou představu o hierarchii v balíku, protože každý tým si je vědom pouze své vlastní práce. Jsme však teprve na začátku velmi dlouhé sezóny a bude důležité vylepšit vůz v dobrém tempu. Minulý rok jsme viděli, jak se hierarchie může změnit tak, že tým může jít buď nahoru, nebo dolů. Začínali jsme jako čtvrtý nejlepší tým a nakonec jsme bojovali o druhé místo v šampionátu. Naším jediným cílem je tedy v příštích několika měsících dohnat náskok před současnými lídry.

Profil

Enrico Cardile

  • Státní příslušnost: italská
  • Narozen 4. 5. 1975
  • Město: Arezzo (IT)

 

Velká cena Austrálie: Fakta a čísla

1.

Počet australských pilotů, kteří závodili ve Formuli 1 za Scuderia Ferrari, i když dva občané největší země Oceánie, Tim Schenken a Paul Hawkins, závodili za značku z Maranella ve vytrvalostních závodech. Schenken zažil velmi úspěšnou sezónu 1972, vyhrál 1000 km v Buenos Aires a 1000 km na Nürburgringu, společně s Ronnie Petersonem s vozem 312 P. Hawkins skončil šestý v roce 1967 v závodě Brands Hatch 1000 Km, o 330. místo se dělil s Angličanem Jonathanem Williamsem.

7.

 Velikost melbournského trhu královny Viktorie v hektarech. Stojí za návštěvu, protože je to největší krytý trh na jižní polokouli. Podle viktoriánského registru dědictví je to jediný dochovaný trh z 19. století v obchodní čtvrti města. Další dva, východní a západní trhy, byly uzavřeny v 60. letech 20. století.

18.

Čas na 24hodinovém formátu, který musely hospody a bary ve státě Victoria zavřít, až do roku 1996. To vedlo k takzvanému „swillingu v šest hodin“, kdy ti, kteří skončili v práci v 17 hodin, spěchali, aby stihli poslední rundu piva před zavírací dobou. Až donedávna většina restaurací zavírala mnohem dříve než v Evropě.

1 700

Počet tramvajových zastávek v okolí města Melbourne. Síť se může pochlubit 24 trasami a je největší fungující městskou tramvajovou sítí na světě a zároveň jednou z nejvytíženějších s více než 500 tramvajemi jezdícími na 250 kilometrech (160 mil) dvoukolejných tratích. Tramvaje jsou po metru druhou nejoblíbenější formou veřejné dopravy v Melbourne.

16 153

Kilometry, které oddělují Melbourne od Maranella, z něj činí jednoznačně nejdelší cestu roku pro Scuderii.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

Formule 1 – Rolex Australian Grand Prix 22.-24.3. 2024