
V sobotu 7. prosince 2019 potkáte Mikuláše a jeho družinu v mikulášském parním vlaku mezi Letohradem a Dolní Lipkou. V neděli 8. prosince 2019 pojede z Chocně do Litomyšle a zpět.
Mikulášské parní vlaky po Pardubickém kraji
Mikulášské jízdy mají v Pardubickém kraji velmi dlouhou tradici. Letos vyjede mikulášský parní vlak z Letohradu do Dolní Lipky a zpět už pojedenatřicáté.
V sobotu 7. prosince 2019 v 10:09 hod., kdy se Mikuláš s andělem a čerty vydá na cestu z Letohradu v soupravě tažené lokomotivou 423.009. Po necelé hodině jízdy dorazí vlak do Dolní Lipky (příj. 11:08 h), odkud se bude vracet v 11.50 zpět do Letohradu.
V neděli 8. prosince 2019 jsou mikulášské parní jízdy plánovány na trati Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl, kde tradičně pojedou dva páry vlaků – jeden dopolední a jeden odpolední. Malí cestující se mohou těšit na nadílku (pokud nezlobili) a všichni dohromady na příjemně strávený zimní den.
Jízdné
V mikulášských parních vlacích platí běžný tarif ČD ve spojení s doplatkem na historický vlak v ceně 40 Kč, který zaplatí každý cestující s výjimkou dětí do 6 let.
Doplatek je vydáván za jednotnou cenu pro všechny cestující bez ohledu na věk, ujetou vzdálenost a druh zakoupeného jízdného. V předprodeji lze koupit doplatek na historický vlak od 22. listopadu ve všech pokladnách ČD, doprodej u průvodčích ve vlaku.
Jízdní řád
Mikulášský vlak (sobota 7. prosince 2019) | ||||
tam | ||||
Stanice | příjezd | odjezd | ||
Letohrad | 10:09 | |||
Verměřovice | 10:20 | |||
Jablonné nad Orlicí | 10:30 | |||
Těchonín | 10:43 | |||
Mladkov | 10:53 | |||
Lichkov | 10:58 | 11:00 | ||
Dolní Lipka | 11:08 | |||
zpět | ||||
Dolní Lipka | 11:50 | |||
Lichkov | 11:58 | 12:01 | ||
Mladkov | 12:08 | |||
Těchonín | 12:17 | |||
Jablonné nad Orlicí | 12:28 | |||
Verměřovice | 12:38 | |||
Letohrad | 12:46 | |||
Mikulášský parní vlak (neděle 8. prosince 2019) | ||||
tam | ||||
příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | |
Choceň | 7:51 | 12:51 | ||
Slatina u Vysokého Mýta | 8:00 | 13:00 | ||
Vysoké Mýto | 8:06 | 8:10 | 13:06 | 13:10 |
Vysoké Mýto město | 8:14 | 8:18 | 13:14 | 13:34 |
Hrušová | 8:29 | 13:45 | ||
Cerekvice nad Loučnou | 8:33 | 13:50 | ||
Cerekvice n. L. zast. | 8:38 | 13:55 | ||
Litomyšl | 8:54 | 14:11 | ||
zpět | ||||
příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | |
Litomyšl | 10:02 | 15:00 | ||
Cerekvice n. L. zast. | 10:20 | 15:19 | ||
Cerekvice nad Loučnou | 10:26 | 15:26 | ||
Hrušová | 10:29 | 15:29 | ||
Vysoké Mýto město | 10:40 | 10:45 | 15:40 | 15:45 |
Vysoké Mýto | 10:48 | 10:51 | 15:48 | 15:53 |
Slatina u Vysokého Mýta | 10:58 | 16:00 | ||
Choceň | 11:06 | 16:08 |
Změna jízdního řádu i hnacího vozidla vyhrazena
Plakát
Mikulášský parní vlak Letohrad-Lipka plakát
Více informací naleznete ZDE
Foto: Archiv ČD
Lokomotiva řady 423.0
je tendrová parní lokomotiva pro místní dráhy. Byla vyráběna v První českomoravské továrně na stroje v Praze (později ČKD) a v menších počtech i v Adamovských strojírnách a Škodových závodech pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla s přestávkami v letech 1921–1946 a celkem vzniklo 231 kusů. Po roce 1918, kdy většina místních tratí přešla pod státní dráhy, byly pod ČSD převedeny i lokomotivy, které sloužily v dopravě na lokálních tratích. Protože různorodý lokomotivní park se jevil z hlediska provozu a údržby ekonomicky nevýhodný, rozhodly se jej státní dráhy sjednotit pořízením nových lokomotiv řady 423.0, kterými by starší stroje nahradily. Jednalo se o lokomotivy nové konstrukce, vycházející ze starší řady 422.0 a dalších typů. Byly určeny k dopravní obsluze místních tratí s lehkým železničním svrškem a zajišťovaly zde jak nákladní, tak i osobní dopravu.
Pro svou nenáročnou obsluhu i spolehlivost byly lokomotivy v provozu velmi oblíbené a získaly přezdívku „Velký bejček“. Na mnoha vedlejších tratích sloužily po desítky let; větší odstavování nastalo až v šedesátých letech s nástupem lokomotiv motorových a s úbytkem výkonů. Poslední lokomotivy byly vyřazeny okolo roku 1980. Několik kusů však zůstalo zachováno. Jsou vedeny jako muzejní; čtyři z nich jsou i provozuschopné a jsou používány při jízdách historických vlaků.
Zdroj: Wikipedie