Párou kolem České Lípy

Druhý říjnový víkend (12. a 13. 10.) bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se konají jízdy parních vlaků a historických motoráčků a těšit se můžete i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu je také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.

Nepropásněte akci, která se uskuteční o víkendu 12. a 13. října v České Lípě.

Jízdy nostalgických vlaků s parní lokomotivou Zelený anton a motorového vozu Modrý šíp

Hlavní atrakcí budou jízdy nostalgických vlaků s parní lokomotivou Zelený anton (486.007) a historického motorového vozu Modrý šíp (M 274.001). Tato vozidla provozuje Spolok Výhrevne Vrútky ze Slovenska.

V sobotu 12. října se můžete svézt parním vlakem z České Lípy přes Benešov nad Ploučnicí do Děčína a zpět. Jedna jízda se koná dopoledne, druhá odpoledne. Mezi nimi proběhne ještě jízda parního vlaku oběma směry mezi Českou Lípou a Mimoní.

Foto: Cysnews

Jízdní řád

Parní vlak (sobota 12. 10. 2024)
tam
stanice příjezd odjezd příjezd odjezd
Česká Lípa 8:56 15:53
Benešov n. Ploučnicí 9:28 16:28
Děčín hl. n. 9:44 16:44

zpět

stanice příjezd odjezd příjezd odjezd
Děčín hl. n. 10:16 17:11
Benešov n. Ploučnicí 10:31 17:33
Česká Lípa 11:00 18:03
Parní vlak (sobota 12. 10. 2024)
tam
stanice příjezd odjezd příjezd odjezd
Česká Lípa 12:52
Mimoň 13:14

zpět

stanice příjezd odjezd příjezd odjezd
Mimoň 13:52
Česká Lípa 14:14

 

V neděli 13. října pojede parní vlak z České Lípy přes Nový Bor, Svor, Jedlovou a Rybniště do Rumburka a po půlhodinové přestávce pak bude pokračovat až do německého Ebersbachu. Stejnou trasou se můžete svézt i zpět.

Jízdní řád

Parní vlak (neděle 13. 10. 2024)
tam
stanice příjezd odjezd
Česká Lípa 10:38
Nový Bor 10:59
Svor 11:14
Jedlová 11:25 12:37
Rybniště 12:50
Rumburk 13:05 13:35
Ebersbach 13:48

zpět

stanice příjezd odjezd
Ebersbach 14:25
Rumburk 14:38 14:52
Rybniště 15:09
Jedlová 15:20 16:30
Svor 16:41 16:50
Nový Bor 16:59
Česká Lípa 17:18

 

Po oba víkendové dny se konají tři jízdy oběma směry historického motorového vozu Modrý šíp po trase Česká Lípa – Srní – Jestřebí – Staré Splavy – Doksy.

Motorový vůz Modrý šíp (sobota a neděle 12. a 13. 10. 2024)
tam
stanice příjezd odjezd příjezd odjezd příjezd odjezd
Česká Lípa 10:06 12:52 16:06
Srní 10:14 13:00 16:14
Jestřebí 10:19 13:05 16:19
Staré Splavy 10:25 13:11 16:25
Doksy 10:28 13:14 16:28

zpět

stanice příjezd odjezd příjezd odjezd příjezd odjezd
Doksy 10:40 13:52 16:48
Staré Splavy 10:44 13:56 16:52
Jestřebí 10:50 14:02 16:58
Srní 10:55 14:07 17:03
Česká Lípa 11:02 14:14 17:10

Po tzv. trianglu, který vede z českolipského hlavního nádraží přes Srní u České Lípy a Výhybnu Žizníkov zpět na stanici Česká Lípa hl. n., vás proveze v sobotu i neděli historický motorový vůz Hurvínek.

Motorový vůz Hurvínek po tzv. trianglu (sobota a neděle 12. a 13. 10. 2024)
tam
stanice příjezd odjezd příjezd odjezd příjezd odjezd příjezd odjezd 
Česká Lípa 10:06 11:19 15:19 16:06
Srní u České Lípy 10:31 11:43 15:43 16:31
Česká Lípa 10:41 11:53 15:53 16:41

Doprovodný program

  • souběžné jízdy po tzv. falešné dvoukolejce,
  • výstava historických vozidel v depu,
  • točení vozidel na točně,
  • výstava hasičských vozidel (pouze v sobotu),
  • výstava obrazů s železniční tématikou (pouze v sobotu),
  • modelové kolejiště,
  • expozice se zabezpečovací technikou,
  • ukázka historických vojenských zbraní a uniforem,
  • stánky se železniční tématikou,
  • občerstvení.
Modrý šíp

Jízdné

 parní vlak Česká Lípa – Děčín nebo naopak: jednosměrné 300 Kč, děti 6 až 15 let 250 Kč,

  • parní vlak Česká Lípa – Mimoň: zpáteční 300 Kč, děti 6 až 15 let 250 Kč,
  • parní vlak Česká Lípa – Rumburk nebo naopak: jednosměrné 400 Kč, děti 6 až 15 let 300 Kč,
  • parní vlak Rumburk – Ebersbach: zpáteční 300 Kč, děti 6 až 15 let 250 Kč,
  • historický motorový vůz Modrý šíp z České Lípy do Doks nebo naopak: jednosměrné 150 Kč, děti 6 až 15 let 100 Kč,
  • historický motorový vůz Hurvínek po tzv. českolipském trianglu: jednotné jízdné pro celý okruh 100 Kč.

Změny nasazení vozidel, jízdních řádů a programu akce vyhrazeny.

Více informací naleznete ZDE

Foto: Jan Chaloupka

 

Lokomotiva Zelený anton

Lokomotiva 486.0, přezdívaná též zelený anton, je československá parní rychlíková lokomotiva. Jde o nejvýkonnější předválečnou rychlíkovou lokomotivu a přímého předchůdce pozdější řady 498.0. Lokomotiva vychází z řady 387.0, jež byla úspěšně vyráběna a provozována již od poloviny dvacátých let, na těžké rychlíky na horských tratích ale nestačila. S jejím vývojem a výrobou se začalo po zkušenosti z konce druhé dekády, kdy Československé státní dráhy (ČSD) zjistily, že nedisponují dostatečným počtem rychlíkových lokomotiv. Nedostávaly se především na trať z Prahy do Přerova, z Prahy do Bratislavy a také na bývalou trať Košicko-bohumínské dráhy z Košic do Žiliny. Celkem 9 kusů řady 486.0 bylo vyrobeno s přestávkami mezi lety 1933–1938 a všechny stroje vydržely v provozu až do přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy je nahradily nové elektrické lokomotivy. Do současnosti se zachovaly dvě lokomotivy čísel 007 a 008.

Motorový vůz Modrý šíp

Motorové vozy řady M 274.0 (tovární typ Škoda 10Mo) byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběny v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Bylo vyrobeno celkem 14 vozů, které byly součástí rodiny tzv. „Modrých šípů“ (tři podobné typy motorových vozů ČSD pro rychlíkovou dopravu). Do současnosti se dochovalo jediné vozidlo této řady, které je renovovaným pojízdným historickým exponátem v majetku Železnic Slovenskej republiky.

Zdroj: Wikipedie

 

Kalendář parních vlaků 2024