Druhý říjnový víkend (12. a 13. 10.) bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se konají jízdy parních vlaků a historických motoráčků a těšit se můžete i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu je také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.
Nepropásněte akci, která se uskuteční o víkendu 12. a 13. října v České Lípě.
Jízdy nostalgických vlaků s parní lokomotivou Zelený anton a motorového vozu Modrý šíp
Hlavní atrakcí budou jízdy nostalgických vlaků s parní lokomotivou Zelený anton (486.007) a historického motorového vozu Modrý šíp (M 274.001). Tato vozidla provozuje Spolok Výhrevne Vrútky ze Slovenska.
V sobotu 12. října se můžete svézt parním vlakem z České Lípy přes Benešov nad Ploučnicí do Děčína a zpět. Jedna jízda se koná dopoledne, druhá odpoledne. Mezi nimi proběhne ještě jízda parního vlaku oběma směry mezi Českou Lípou a Mimoní.
Jízdní řád
Parní vlak (sobota 12. 10. 2024) | ||||
tam | ||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Česká Lípa | 8:56 | 15:53 | ||
Benešov n. Ploučnicí | 9:28 | 16:28 | ||
Děčín hl. n. | 9:44 | 16:44 | ||
zpět |
||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Děčín hl. n. | 10:16 | 17:11 | ||
Benešov n. Ploučnicí | 10:31 | 17:33 | ||
Česká Lípa | 11:00 | 18:03 | ||
Parní vlak (sobota 12. 10. 2024) | ||||
tam | ||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Česká Lípa | 12:52 | |||
Mimoň | 13:14 | |||
zpět |
||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Mimoň | 13:52 | |||
Česká Lípa | 14:14 |
V neděli 13. října pojede parní vlak z České Lípy přes Nový Bor, Svor, Jedlovou a Rybniště do Rumburka a po půlhodinové přestávce pak bude pokračovat až do německého Ebersbachu. Stejnou trasou se můžete svézt i zpět.
Jízdní řád
Parní vlak (neděle 13. 10. 2024) | ||
tam | ||
stanice | příjezd | odjezd |
Česká Lípa | 10:38 | |
Nový Bor | 10:59 | |
Svor | 11:14 | |
Jedlová | 11:25 | 12:37 |
Rybniště | 12:50 | |
Rumburk | 13:05 | 13:35 |
Ebersbach | 13:48 | |
zpět |
||
stanice | příjezd | odjezd |
Ebersbach | 14:25 | |
Rumburk | 14:38 | 14:52 |
Rybniště | 15:09 | |
Jedlová | 15:20 | 16:30 |
Svor | 16:41 | 16:50 |
Nový Bor | 16:59 | |
Česká Lípa | 17:18 |
Po oba víkendové dny se konají tři jízdy oběma směry historického motorového vozu Modrý šíp po trase Česká Lípa – Srní – Jestřebí – Staré Splavy – Doksy.
Motorový vůz Modrý šíp (sobota a neděle 12. a 13. 10. 2024) | ||||||
tam | ||||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Česká Lípa | 10:06 | 12:52 | 16:06 | |||
Srní | 10:14 | 13:00 | 16:14 | |||
Jestřebí | 10:19 | 13:05 | 16:19 | |||
Staré Splavy | 10:25 | 13:11 | 16:25 | |||
Doksy | 10:28 | 13:14 | 16:28 | |||
zpět |
||||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Doksy | 10:40 | 13:52 | 16:48 | |||
Staré Splavy | 10:44 | 13:56 | 16:52 | |||
Jestřebí | 10:50 | 14:02 | 16:58 | |||
Srní | 10:55 | 14:07 | 17:03 | |||
Česká Lípa | 11:02 | 14:14 | 17:10 |
Po tzv. trianglu, který vede z českolipského hlavního nádraží přes Srní u České Lípy a Výhybnu Žizníkov zpět na stanici Česká Lípa hl. n., vás proveze v sobotu i neděli historický motorový vůz Hurvínek.
Motorový vůz Hurvínek po tzv. trianglu (sobota a neděle 12. a 13. 10. 2024) | ||||||||
tam | ||||||||
stanice | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd |
Česká Lípa | 10:06 | 11:19 | 15:19 | 16:06 | ||||
Srní u České Lípy | 10:31 | 11:43 | 15:43 | 16:31 | ||||
Česká Lípa | 10:41 | 11:53 | 15:53 | 16:41 |
Doprovodný program
- souběžné jízdy po tzv. falešné dvoukolejce,
- výstava historických vozidel v depu,
- točení vozidel na točně,
- výstava hasičských vozidel (pouze v sobotu),
- výstava obrazů s železniční tématikou (pouze v sobotu),
- modelové kolejiště,
- expozice se zabezpečovací technikou,
- ukázka historických vojenských zbraní a uniforem,
- stánky se železniční tématikou,
- občerstvení.
Jízdné
parní vlak Česká Lípa – Děčín nebo naopak: jednosměrné 300 Kč, děti 6 až 15 let 250 Kč,
- parní vlak Česká Lípa – Mimoň: zpáteční 300 Kč, děti 6 až 15 let 250 Kč,
- parní vlak Česká Lípa – Rumburk nebo naopak: jednosměrné 400 Kč, děti 6 až 15 let 300 Kč,
- parní vlak Rumburk – Ebersbach: zpáteční 300 Kč, děti 6 až 15 let 250 Kč,
- historický motorový vůz Modrý šíp z České Lípy do Doks nebo naopak: jednosměrné 150 Kč, děti 6 až 15 let 100 Kč,
- historický motorový vůz Hurvínek po tzv. českolipském trianglu: jednotné jízdné pro celý okruh 100 Kč.
Změny nasazení vozidel, jízdních řádů a programu akce vyhrazeny.
Více informací naleznete ZDE
Foto: Jan Chaloupka
Lokomotiva Zelený anton
Lokomotiva 486.0, přezdívaná též zelený anton, je československá parní rychlíková lokomotiva. Jde o nejvýkonnější předválečnou rychlíkovou lokomotivu a přímého předchůdce pozdější řady 498.0. Lokomotiva vychází z řady 387.0, jež byla úspěšně vyráběna a provozována již od poloviny dvacátých let, na těžké rychlíky na horských tratích ale nestačila. S jejím vývojem a výrobou se začalo po zkušenosti z konce druhé dekády, kdy Československé státní dráhy (ČSD) zjistily, že nedisponují dostatečným počtem rychlíkových lokomotiv. Nedostávaly se především na trať z Prahy do Přerova, z Prahy do Bratislavy a také na bývalou trať Košicko-bohumínské dráhy z Košic do Žiliny. Celkem 9 kusů řady 486.0 bylo vyrobeno s přestávkami mezi lety 1933–1938 a všechny stroje vydržely v provozu až do přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy je nahradily nové elektrické lokomotivy. Do současnosti se zachovaly dvě lokomotivy čísel 007 a 008.
Motorový vůz Modrý šíp
Motorové vozy řady M 274.0 (tovární typ Škoda 10Mo) byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběny v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Bylo vyrobeno celkem 14 vozů, které byly součástí rodiny tzv. „Modrých šípů“ (tři podobné typy motorových vozů ČSD pro rychlíkovou dopravu). Do současnosti se dochovalo jediné vozidlo této řady, které je renovovaným pojízdným historickým exponátem v majetku Železnic Slovenskej republiky.
Zdroj: Wikipedie