V pátek 5. července 2019 pojede parní vlak z Lužné u Rakovníka do Berouna (a zpět). Historickou soupravu poveze parní lokomotiva Papoušek.
Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje vydal zákaz jízd parních lokomotiv, a tak pojede tento pátek v čele vlaku k Berounce místo plánovaného Papouška 477.043 Čmelák T 669.0001.
Z parního vlaku můžete vystoupit nejen v cílové stanici, ale také na Křivoklátě a prohlédnout si hrad, v Roztokách u Křivoklátu a vykoupat se v řece Berounce nebo jen pozorovat vodácký provoz, či třeba ve Zbečně, kde lze navštívit památku lidové architektury Hamousův statek.
Jízdní řád
Stanice | Tam | Zpět |
Lužná u Rakovníka | 11:43 | 18:01 |
Rakovník | 12:20 | 17:49 |
Lašovice | 12:29 | 17:20 |
Městečko u Křivoklátu | 12:37 | 17:04 |
Křivoklát | 12:41 | 17:00 |
Roztoky u Křivoklátu | 12:49 | 16:55 |
Zbečno | 13:00 | 16:43 |
Račice nad Berounkou | 13:04 | 16:36 |
Žloukovice | 13:09 | 16:32 |
Nižbor | 13:16 | 16:26 |
Hýskov | 13:22 | 16:20 |
Beroun | 13:32 | 16:12 |
Změna parní lokomotivy je vyhrazena.
Jízdné
Zakoupit si můžete jednosměrné jízdné:
- Lužná u R. až Městečko u Křivoklátu – Beroun 140 Kč/děti 6 až 15 let 100 Kč,
- Lužná u R. – Křivoklát nebo Křivoklát – Beroun 80 Kč/děti 6 až 15 let 60 Kč,
děti do 6 let zdarma (bez nároku na místo k sezení).
Předprodej jízdenek ve všech pokladnách ČD, případný doprodej přímo ve vlaku.
VÍCE O LOKOMOTIVĚ ČMELÁK T 669.0001
Plakát pořadatele
parním vlakem z muzea k Berounce 2019
Více informací naleznete ZDE
Lokomotiva Papoušek
Lokomotiva řady 477.0 (známá také jako „papoušek“) je posledním typem parní lokomotivy, vyrobeným v ČKD pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla v letech 1951–1952 a 1955 a vývoj původně probíhal pod řadovým označením 476.1. Vzhledem k překročení nápravové hmotnosti během vývoje ale došlo k přeznačení typu na řadu 477.0. Téměř celá první série 38 kusů, dokončená v roce 1952, byla ještě dodána s tímto označením, druhá série o 22 kusech dodaná v roce 1955 již nesla nové označení. Lokomotivy druhé série měly pro zlepšení jízdních vlastností a vhodnější rozložení hmotnosti oproti první sérii zmenšený vodojem o 2 m³ a upraven byl i pojezd. První série pak získala nové značení sjednocené s druhou sérií.
Stroj je tendrovou lokomotivou určenou pro rychlou osobní dopravu na předměstských tratích a také pro dopravu rychlíků, kde nahradily zejména starší předválečné stroje řady 464.0. Postupem času přecházely vlivem postupu elektrifikace železniční sítě a výrobě nových motorových lokomotiv spíše na méně důležité tratě a výkony. Po roce 1970 začalo odstavování a rušení i této řady po necelých 20 letech provozu. Poslední lokomotivy dosluhovaly mezi lety 1978–1979. Do současnosti byly zachovány tři stroje evidenčních čísel 013, 043 a 060.
Zdroj: Wikipedie