Parním vlakem z muzea k Berounce

V sobotu 8. června 2019 pojede parní vlak z Lužné u Rakovníka do Berouna (a zpět). Historickou soupravu poveze parní lokomotiva Kremák.

Z parního vlaku můžete vystoupit nejen v cílové stanici, ale také na Křivoklátě a prohlédnout si hrad, v Roztokách u Křivoklátu a vykoupat se v řece Berounce nebo jen pozorovat vodácký provoz, či třeba ve Zbečně, kde lze navštívit památku lidové architektury Hamousův statek.

Jízdní řád

Stanice Tam Zpět
Lužná u Rakovníka 11:43 18:01
Rakovník 12:20 17:49
Lašovice 12:29 17:20
Městečko u Křivoklátu 12:37 17:04
Křivoklát 12:41 17:00
Roztoky u Křivoklátu 12:49 16:55
Zbečno 13:00 16:43
Račice nad Berounkou 13:04 16:36
Žloukovice 13:09 16:32
Nižbor 13:16 16:26
Hýskov 13:22 16:20
Beroun 13:32 16:12

Změna parní lokomotivy je vyhrazena.



Plakát pořadatele:

parním vlakem z muzea k Berounce 8.6.2019

Jízdné:

Koupit si můžete jednosměrné jízdné:

Lužná u R. až Městečko u Křivoklátu – Beroun 140 Kč/děti 6 až 15 let 100 Kč,

Lužná u R. – Křivoklát nebo Křivoklát – Beroun 80 Kč/děti 6 až 15 let 60 Kč,

děti do 6 let zdarma (bez nároku na místo k sezení).

Předprodej jízdenek ve všech pokladnách ČD, případný doprodej přímo ve vlaku.

Více informací naleznete ZDE

foto: České dráhy

Lokomotiva Kremák

Lokomotivy řady 534.0 byly pětispřežní dvojčité nákladní parní lokomotivy s vlečným tendrem ČSD. Jednalo se o první samostatnou konstrukci firmy Škoda.

Již za první světové války se Škodovy závody v Plzni zabývaly vedle zbrojní výroby i opravami lokomotiv. V této činnosti pokračovaly i po válce a celkem takto opravily asi 600 lokomotiv. V roce 1919 bylo založeno lokomotivní oddělení a o rok později továrna vyrobila prvních 20 lokomotiv řady 270. Následovalo ještě 10 strojů řady řady 170 a deset řady 629, na něž navázala v roce 1922 dodávka dvaceti vylepšených strojů dodaných  s Kryšpínovým označením 354.1. Poté se Škodovy závody dohodly s ČSD na dodávkách nových lokomotiv řady 534.0 vlastní konstrukce.

První sérii čísel 01 – 30 dodala v roce 1923 Škoda, v tomtéž roce dodala stroje 31 – 42 firma Breitfeld a Daněk. V roce 1924 vyrobila Škoda lokomotivy 43 – 52 a v letech 1924 – 25 stroje 53 – 67 opět firma Breitfeld a Daněk. Lokomotivy byly sice úspornější a výkonnější, než zastaralé 636.0, ale i tak u nich byla spotřeba paliva vysoká a topení vyžadovalo velkou fyzickou zdatnost. Tím si také vysloužily přezdívku kremák.

Na lokomotivách zkoušely ČSD i různé způsoby napájení kotle s cílem dosažení úspor paliva i vody. Na 534.050 to bylo pístové napájecí čerpadlo Knorr , na 534.051 výfukový injektor Metcalfe a na 534.052 pístové čerpadlo Worthington se směšovacím ohřívačem na výfukovou páru. Na základě srovnání se ČSD rozhodly pro výfukové injektory, avšak od firmy Friedmann – nejdříve AF (Alex Friedmann), později novější LF (Luis Friedmann). Použití těchto injektorů přineslo až 10% úsporu paliva.

Po válce bylo nutné urychleně doplnit zdecimovaný lokomotivní park. ČKD i Škoda byly zničeny bombardováním, takže na konstrukci nové lokomotivy nebyl čas ani prostor. Lokomotivy 534.0 byly tehdejšími československými odborníky hodnoceny velmi kladně, proto bylo rozhodnuto navázat na výrobu těchto osvědčených strojů.

Poválečné lokomotivy dostaly pojezd odvozený z válečné série řady 524.13 a nově zkonstruovaný kotel. Pro odlišení dostaly inventární čísla od 301 a výše. Jako první byla předvedena 22. prosince 1945 lokomotiva 534.0301. Na šoupátkových komorách má tabulky s nápisem: První lokomotiva vyrobená v osvobozené republice. Dodaná znárodněnými Škodovými závody dne 22. prosince 1945. Číslo 1626. ČSD lokomotivu převzaly 26. 1. 1946.

Zdroj: Wikipedie