Postřižinský expres 25. 5. 2019

V sobotu 25. května vyjede již tradiční Postřižinský expres tentokrát do Posázaví. Během jízdy parním vlakem a při větších zastávkách bude hrát skupina Třehusk.

Vlaková souprava bude vedena parní lokomotivou 423.009. Postřižinské pivo, limonáda, teplá jídla budou k dispozici po celý den. Celodenní jízdné: dospělí 280 ,- Kč, dětí 6-15 let 170 ,- Kč, děti do 6 let zdarma bez nároku na sedadlo. Jízdenka slouží současně jako místenka. Počet jízdenek je omezen kapacitou vlaku.

Předprodej jízdenek: Pivovar Nymburk a osobní pokladna železniční stanice Nymburk hl. n..

Lokomotiva řady 423.0

 je tendrová parní lokomotiva pro místní dráhy. Byla vyráběna v První českomoravské továrně na stroje v Praze (později ČKD) a v menších počtech i v Adamovských strojírnách a Škodových závodech pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla s přestávkami v letech 1921–1946 a celkem vzniklo 231 kusů. Po roce 1918, kdy většina místních tratí přešla pod státní dráhy, byly pod ČSD převedeny i lokomotivy, které sloužily v dopravě na lokálních tratích. Protože různorodý lokomotivní park se jevil z hlediska provozu a údržby ekonomicky nevýhodný, rozhodly se jej státní dráhy sjednotit pořízením nových lokomotiv řady 423.0, kterými by starší stroje nahradily. Jednalo se o lokomotivy nové konstrukce, vycházející ze starší řady 422.0 a dalších typů. Byly určeny k dopravní obsluze místních tratí s lehkým železničním svrškem a zajišťovaly zde jak nákladní, tak i osobní dopravu.

Pro svou nenáročnou obsluhu i spolehlivost byly lokomotivy v provozu velmi oblíbené a získaly přezdívku „Velký bejček“[1]. Na mnoha vedlejších tratích sloužily po desítky let; větší odstavování nastalo až v šedesátých letech s nástupem lokomotiv motorových a s úbytkem výkonů. Poslední lokomotivy byly vyřazeny okolo roku 1980. Několik kusů však zůstalo zachováno. Jsou vedeny jako muzejní; čtyři z nich jsou i provozuschopné a jsou používány při jízdách historických vlaků.

zdroj informací : www.wikipedia.org a vlastní zdroje