Parní lokomotiva řady 555 zvaná „Němka“

Německo pro svoje potřeby za druhé světové války vyvinulo nový typ lokomotivy, který vycházel z německé „jednotné“ řady 50. Nové lokomotivy však musely být vyráběny rychle a úsporně. Menší počet dílů, omezení potřeby barevných kovů a složitých celků oproti předválečným lokomotivám, to bylo typické pro řadu 52. Necelých 7000 lokomotiv bylo vyrobeno ve 13 lokomotivkách okupované Evropy. Po roce 1945 převzaly ČSD celkem 185 lokomotiv a označily je řadou 555.0. V roce 1959 prodaly ČSD 22 lokomotiv do Bulharska a v roce 1960 dvě lokomotivy do jugoslávských uhelných dolů Kreka. Dalších sto lokomotiv zakoupily ČSD v letech 1962-1963 od SŽD a označily je 555.0201-300. Záhy bylo 94 nově pořízených včetně 108 původních lokomotiv přestavěno na vytápění mazutem a označeno řadou 555.3. Zbylé uhelné „němky“ byly vyřazovány z provozu v průběhu šedesátých let, poslední dosloužila v roce 1973.

Parní lokomotiva 555.0153

je jedna z dochovaných lokomotiv řady 555.0 (původně DRB řada 52) v Česku. Jejím majitelem je Klub historie kolejové dopravy (KHKD) a v současné době je provozní.

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1944 ve Floridsdorfu s výrobním číslem 16968, byla předána DRB a označena BR 52.7620. Po válce zůstala v Československu jako válečná kořist. V roce 1960 byla prodána do Jugoslávie do uhelných dolů Kreka. Lokomotiva dostala nové značení 33-502 a pracovala v uhelných dolech Kreka až do roku 1990. V roce 1991 ji (spolu s dalšími pěti lokomotivami stejné řady) zakoupil rakouský spolek 1. ÖSEK, od něj lokomotivu v roce 2001 odkoupil KHKD. Mezi říjnem 2001 a listopadem 2002 prošla lokomotiva generální opravou v dílnách ŽOS České Velenice. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala v únoru 2003.

Vzhledem k tomu, že se v té době jednalo o jedinou provozní „Němku“ v Česku, byla velmi žádaná filmaři, především pro natáčení filmů z období 2. světové války. Hrála například ve filmu Poslední vlak z roku 2006.

Lokomotivu 555.0153 (ex 52.7620 DR) prodaly ČSD společně s 555. 0103 v roce 1960 do uhelných dolů Kreka v tehdejší Jugoslávii. Tam byla označena řadou 33-502 a sloužila až do roku 1990. V roce 1991 rakouský spolek 1. ÖSEK zakoupil v Jugoslávii šest lokomotiv řady 33 včetně 33-502. V roce 2001 lokomotivu 33-502 zakoupil KHKD. V říjnu 2001 byla lokomotiva předána ŽOS České Velenice do opravy ke zprovoznění.

Oprava lokomotivy byla dokončena v listopadu 2002 a byl zahájen zkušební provoz. V únoru 2003 lokomotiva úspěšně vykonala technicko-bezpečnostní zkoušku a stala se tak další provozuschopnou lokomotivou KHKD.

Zdroj: KHKD a Wikipedie

 

Foto: JBCysnews

Parní lokomotiva 555.3008

je jedna z dochovaných parních lokomotiv řady 555.3, která vznikla v 60. letech přestavbou lokomotiv řady 555.0 (původně řada 52 DRB) na vytápění mazutem.

Lokomotiva byla vyrobena firmou Škoda v roce 1943 pod výrobním číslem 1523. Byla předána DRB a zde označena 52.7447. Do Čech se krátce vrátila po konci války jako kořistní stroj, záhy ale byla předána ÖBB. Do Čech se natrvalo vrátila až v roce 1951. Roku 1952 jí bylo přiděleno označení 555.008 a jejímu tendru 930.2020. V roce1964 byla lokomotiva i tendr přestavěny na vytápění mazutem v dílnách Ivano-Frankovsk. Rekonstruovaný stroj Československé státní dráhy převzaly 17.12.1964, číslo lokomotivy bylo změněno na 555.3008 a tendr přeznačen na 930.3020. Lokomotiva sloužila v depu Bratislava východ až do svého zrušení 16.8.1972. V roce 1983 se dostala do muzejních sbírek Muzejně dokumentačního centra Bratislava (MDC), do roku 1999 se nacházela v depozitáři MDC v Kútech, odkud byla přepravena do depa Bratislava východ. V letech 1999 až 2011 prošla náročnou opravou do provozního stavu (včetně použití některých dílů z mazutky 555.3254). 29.10.2011 vykonala technicko-bezpečnostní zkoušku a stala se tak jedinou provozní parní lokomotivou na kapalná paliva na Slovensku (je stále nazývána Mazutkou, ale z technických důvodů se v ní topí topným olejem).

Zdroj: Wikipedie