Odpolední vyjížďka parním vlakem v Nýřanech 2021

V sobotu 2. října 2021 jsme se vydali do Nýřan na odpolední vyjížďku vlakem taženým parní lokomotivou. Navigace nás dovedla do ulice Šůlova, ale chvilku nám trvalo, než jsme našli zastávku Šůlova, která byla uvedena na jízdním řádu. Představovali jsme si klasickou nádražní budovu a proto jsme byli nadšeni, když jsme viděli malou dřevěnou budku na náspu a krátké betonové nástupiště. Ten pohled nás přenesl do  filmů, jejichž děj se odehrával v minulém století.  Když jsme si toto úžasně zajímavé místo prohlédli,  začínali sem přicházet lidé, rodiče s dětmi a za chvíli už jsme slyšeli píšťalu a odfukování parní lokomotivy.

Odpolední vyjížďka parním vlakem v Nýřanech

Po příjezdu parní lokomotivy 313.902 lidé nastoupili do historického vagonu a lokomotiva se rozjela po trase své jízdy po Uhelné dráze do stanice Dioss. Vydali jsme se po cestě pod náspem trati a po chvíli chůze nás čekalo další překvapení: před sebou jsme viděli historický přejezd se závorami na kliku a mechanickými návěstidly. Opět jsme zde strávili chvíli času a měli jsme příležitost vitět  zblízka spouštění závor klikou za zvuku klasického cinkání zvonku. Ještě chvilka čekání a už se v zatáčce objevila parní lokomotiva, která se vracela do zastávky Šůlova.

 

Plakát pořadatele

 

Odpolední vyjížďka parním vlakem v Nýřanech

 

Parní vlak v zastávce Šůlova

 

 

Muzeální dráha DIOSS Nýřany

Původní vlečka z uhelného dolu Humboldt, později i Ziegler, na nádraží Nýřany byla roku 2015 obnovena pro účely občasného vypravení historického vlaku v rámci projektu Muzeální dráhy DIOSS Nýřany. Součástí obnovené vlečky je historický přejezd a nástupiště Nýřany-zastávka Šůlova.

Uhelná dráha Nýřany

„Na jižním okraji města Nýřany od domažlického zhlaví se stáčí hlavní železniční trať k jihu na Zbůch a Chotěšov. Souběžně s hlavní tratí číslo 180 vede od kilometru 0,00 ke kilometru 0,6 železniční vlečka Dioss Nýřany a.s. Od kilometru 0,6 se trať vlečky stáčí táhlým pravým obloukem od hlavní trati do polí k bývalému Dolu Humboldt. Trať byla vystavěna v roce 1862. Železniční trať tehdy vedla ze stanice Nýřany k šachtě Humboldt. V té době na celém nýřansku zahajovalo těžbu mnoho hlubinných černouhelných šachet a desítky podpovrchových šachtiček. Všechny tyto provozy patřily Pražské železářské společnosti a byly propojeny takzvanou Uhelnou dráhou.

V roce 1865 byla vlečka prodloužena západním směrem k tehdy novému Dolu Ziegler (Dioss a.s.). Jak už bylo uvedeno, všechny provozy šachet v Nýřanech, Pankráci, Kamenném Újezdu, Blatnici, Rochlově, Kbelanech a Heřmanově Huti (Vlkýši) propojovala Uhelná dráha s ocelárnami a válcovnami železa v Heřmanově Huti a Nýřanech. Železniční vlečka Dioss Nýřany a.s. má v současné době celkovou délku 3 km. Seřaďovací kolejiště v podniku však již neexistuje. Z celého „ranžíru“ zbyla jen odbočka před podnikem o délce 100 metrů. Na trati je celkem 5 železničních přejezdů, z čehož je jeden chráněný. Ostatní čtyři jsou nechráněné. Na trati jsou rovněž dva železniční mosty. Jeden přes Šůlovu ulici v kilometru 0,8 a druhý přes Luční potok v kilometru 2,6.

Zajímavostí je osobní provoz na této vlečce. Od roku 1920 do roku 1994 fungovala na trati vlečky osobní doprava zaměstnanců okolních podniků. Pro tyto účely jsou zbudovány tři zastávky. První v Nýřanech v Šůlově ulici u podniku FEXIM (Nýřany- zastávka), druhá „Na Humboldtce“ u šachty Humboldt (zastávka Důl Humboldt) a třetí u podniku Dioss a.s. Z vlečky Dioss a.s. jsou další tři odbočky. První a druhá je do bývalé strojírny FEXIM. Odbočky do „Feximky“ jsou v kilometru 0,4 úvratí a 0,42 po směru. Třetí odbočka je v kilometru 1,1 hned za nechráněným železničním přejezdem. Tato vlečka vede na překladiště dřeva a do kovošrotu v místní části Nýřany – Humboldka.

V roce 2015 byla celá trať vlečky revitalizována. V září 2015 oslavily uhelné dráhy v okolí Nýřan 150 let svého trvání.“

Zdroj: Iron Monument Club Plzeň

 

 

 

Foto: JB Cysnews