Lokomotiva 434.2 – Čtyřkolák

Řada 434.2 ČSD je čtyřspřežní nákladní lokomotiva bývalých Československých státních drah, která vznikla přestavbou sdružené lokomotivy řady 170 kkStB na dvojčitou s přehřívačem. Jednalo se o jednu z nejúspěšnějších rekonstrukcí nejen v Československu, ale i v Evropě.

 

Lokomotiva Čtyřkolák

Řada 434.2 ČSD je čtyřspřežní nákladní lokomotiva bývalých Československých státních drah, která vznikla přestavbou sdružené lokomotivy řady 170 kkStB na dvojčitou s přehřívačem.

Po první světové válce připadlo po rozpadu Rakouska-Uherska Československu i 306 lokomotiv řady 170. ČSD si pořídily ještě dalších 71 strojů této řady. Ačkoliv šlo v době jejich vzniku o vynikající lokomotivy, po více než dvaceti letech se již ve srovnání s novějšími lokomotivami na přehřátou páru jevily jako nehospodárné. ČSD se proto rozhodly pro jejich rekonstrukci.

V letech 1924 – 1925 provedla První Českomoravská rekonstrukci strojů 170.11 68, 101, 107, 91, 102, 217, 74 a 157). Od roku 1930 pak pokračovaly rekonstrukce dalších strojů, tentokrát ale již ve vlastních dílnách ČSD – především v Lounech, dále v Nymburce a v Plzni.

V roce 1938 předaly ČSD s výtopnami v obsazeném pohraničí i 80 lokomotiv této řady DR – ty je označily řadou 56.36. Za války rekonstrukce ještě pokračovaly, v letech 1939 – 1944 bylo zrekonstruováno 67 lokomotiv. Po roce 1945 následovalo posledních 12 rekonstrukcí, které skončily v listopadu 1951 předáním 434.2341. Celkem bylo rekonstruováno 345 lokomotiv.

Zdroj: Wikipedie

Parní lokomotiva řady 434.2
(dle označení ČSD)
Výrobce První Českomoravská, dílny ČSD v Lounech, Plzni a Nymburce
Rok výroby 1924-1947
Počet vyrobených kusů 345
Provozovatel ČSD
Období provozu 1924–1983
Indikovaný výkon 1 400 PS
Maximální tažná síla 116 kN
Maximální rychlost 60 km/h
Hmotnost a rozměry
Prázdná hmotnost 61,5 t
Hmotnost ve službě 69,5 t
Adhezní hmotnost 58,0 t
Celková délka přes nárazníky 17 428 mm
Výška 4 570 mm
Rozvor 6 800 mm
Pevný rozvor 2 800 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
150 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Průměr hnacích a
spřažených dvojkolí
1 308 mm
Průměr běhounů 830 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu 1´D p2
Rozvod Heusinger
Počet válců 2
Průměry válců 570 mm
Zdvih pístů 632 mm
Přetlak páry 13 bar
Výhřevná plocha *) 162,9/155,3 m²
Plocha přehřívače *) 77,3/38,3 m²
Plocha roštu 3,91 m²
Parametry tendru
Tendr ČSD řada 516.0
Hmotnost uhlí 8,0 t
Objem vody 16,0 m³
Počet náprav 3
Poznámka
*) Malotrubnatý/velkotrubnatý přehřívač
Seznam českých a slovenských lokom