
Dne 1. května 1900 byl uveden do provozu poslední stavební úsek Posázavského Pacifiku. Ten propojil Jílové u Prahy a Skochovice, a vlaky tak mohly začít jezdit na celém úseku mezi Prahou a Čerčany podél řeky Sázavy.
120. výročí Posázavského Pacifiku a 80. let parníku Vltava
České dráhy a Pražská paroplavební společnost si toto výročí připomenou jízdou parního vlaku a parníku Vltava. V letošním roce navíc uplyne 80 let od spuštění tohoto kolesového parníku na vodu.
Termín jízdy:
25. dubna 2020 přesunuto na 20. září 2020
Parní vlak i parník vyjede z Prahy, a ve městečku Davle si cestující přestoupí mezi oběma historickými dopravními prostředky. Ten, kdo přijede do Davle parníkem, pojede zpět parním vlakem, případně naopak.
Jízdní řád
parník | parní vlak | |
8:30 | Rašínovo nábřeží | x |
< | Praha-Smíchov | 12:57 |
< | Praha-Braník | 12:33 |
10:45 | Davle | 11:55 |
10087 | 102 | |
parní vlak | parník | |
x | Rašínovo nábřeží | 13:45 |
9:35 | Praha-Smíchov | < |
10:23 | Praha-Braník | < |
10:56 | Davle | 11:45 |
103 | 10088 | |
parník | parní vlak | |
14:25 | Rašínovo nábřeží | x |
< | Praha-Smíchov | 18:28 |
< | Praha-Braník | 17:59 |
16:40 | Davle | 17:35 |
10089 | 104 | |
parní vlak | parník | |
x | Rašínovo nábřeží | 19:30 |
15:35 | Praha-Smíchov | < |
15:58 | Praha-Braník | < |
16:26 | Davle | 17:30 |
- Parní vlak odjíždí, přijíždí na nádraží Praha-Smíchov.
- Loď odplouvá a připlouvá na Rašínovo nábřeží, přístup od Palackého náměstí.
Jízdné
- zahrnuje jízdenku a rezervaci k sezení do parního vlaku a přepravu parníkem Vltava
- základní cena = 590,- Kč
- snížená cena = 390,- Kč. Snížená cena platí pro děti od 3 do 11 let
Prodej jízdenek
- Prodej bude zahájen 09.03.2020 u všech pokladních přepážek ČD.
- Prodej na e-Shopu ČD nebude realizován.
Všeobecné informace
- Cestující si u pokladní přepážky ČD vybere, kterým dopravním prostředkem chce cestovat z Prahy do Davle (parní vlak nebo parník).
- V Davli se pak uskuteční mezi oběma dopravními prostředky přestup.
- Cestu zpět z Davle do Prahy absolvuje cestu v jiném dopravním prostředku, než tím, kterým přijel z Prahy.
Plakát
Akci pořádají České dráhy a Pražská paroplavební společnost.

Foto: Milan Dvořák
Kolesový parník Vltava
je jedním z posledních dvou velkých kolesových parníků (druhým je parník Vyšehrad), které jsou v Čechách v provozu. Parník Vltava provozuje Pražská paroplavební společnost, a.s. Nyní se využívá především k výletním a vyhlídkovým plavbám po Vltavě.
Parník Vltava funguje od roku 1940, kdy Pražská paroplavební společnost renovovala svoji lodní flotilu. Po druhé světové válce bylo parníků celkem 17, postupně však chátraly a byly vyřazovány z provozu. V současnosti jsou v provozu pouze dva z nich – Vyšehrad a Vltava.
Kolesový parník Vltava patří spíše k menším parníkům. Musel být kratší a užší, aby snadno a bezpečně proplouval plavebními komorami na nejvytíženější trati Praha – Štěchovice, pro kterou byl původně určen. Z důvodu četných nízkých mostů neměl ani vyhlídkovou palubu. Vyroben byl v loděnici PRAGA v Praze – Libni pod vedením hlavního konstruktéra, Ing. Benbenka. Nový parník Vltava byl nakonec po několika zdrženích spuštěn na vodu 27. 8. 1940.
Během 2. světové války, podobně jako řada jiných lodí, i parník Vltava musel plout pod německým názvem Moldau I., i nadále se však plavil po své obvyklé trase do Štěchovic. Na této trati fungoval až do roku 1990, kdy byl jako poslední provozuschopný parník po nehodě odstaven. V březnu až srpnu roku 1991 bylo plavidlo částečně opraveno a znovu uvedeno do provozu jako restaurační loď. Další, a prozatím poslední, rekonstrukce proběhla v roce 2007, kdy byl vzhledem k narůstající historické hodnotě parník kompletně restaurován, aby se co nejvíce přiblížil své původní podobě z roku 1940.
Zdroj: Wikipedie