
„Pamatuj, že i ta nejtěžší hodina ve tvém životě má jen 60 minut. Pro nás to bylo nejtěžších 8000 km, ale taky čas, který jsme strávili na dílně, kdy jsme z absolutního šrotu postavili “ZÁVODNÍ” speciál.
„Díky vám všem za podporu! Samík to dokázal a my s ním . Dakar 2022 je minulostí, je na čase přemýšlet nad dalším,“ zhodnotila Ollie Ročková letošní závod.
Suzuki Samurai 1.3. je historicky podruhé v cíli Rally Dakar.
Poprvé se do dakarské stopy zapsal už v roce 2002. Ivo Kaštan, průkopník české motocyklové účasti na rallye Dakar, jel s maličkým litrovým Samíkem v roce 2002, o rok později už s dlouhou verzí „long“, a motorem Renault 1,9 D. Závody absolvoval se svojí manželkou Vierou v press car jako první česká posádka novinářského vozu. Po konzultaci v přípravě dal Ivo Kaštan pilotce Ollie do šroťáka 100 litrovou nádrž, která bezpochyby pokryje etapy a vystačí i při bloudění.
Odepsaný vůz Suzuki Samurai vstal z kopřiv
Na konci loňské zimy dakarská amazonka Ollie Roučková ohlásila, že se po dvou „plonkových“ letech vrátí na start nejnáročnějšího motoristického maratonu. Po startu na čtyřkolce v roce 2018 (v cíli byla jako první žena z Česka), a hned v dalším roce v bugině v Dakaru 2019, který se jel ještě v Jižní Americe, pak po dvouleté pauze vytáhla rezavý vrak Samuraje a vrátila se do pouště v Saúdské Arábii při Rallye Dakar 2022 v závodní kategorii Classic.
Z extrémního maratónského závodu si odváží pilotka Ollie Roučková, navigátor Robert Knobloch, mechanici a prostě celý tým Czech Samurais dojezd do cíle, celkové 128. místo v kategorii Classic, a hlavně splněný sen – Z kopřiv na dakarskou rampu vítězů!

Překladatelem týmu evropský prokurátor
Před závody, ještě v Praze, byl představen na tiskové konferenci skoro celý tým Czech Samurais. Jeden, a to manažér, překladatel … se přidal až v Saudské Arábii, proto ho představujeme až nyní. Je to český zástupce v Úřadu evropského veřejného žalobce v Lucemburku Petr Klement.
- Petr Klement byl do funkce evropského žalobce jmenován za Českou republiku v červenci 2020. Do té doby působil na Nejvyšším státním zastupitelství v Brně. Zaměřoval se na hospodářskou kriminalitu i kyberzločin. Klement se tak stal českým zástupcem v takzvaném kolegiu Úřadu evropského veřejného žalobce, které tvoří základní pilíř jeho fungování.
Pane Klemente, jaký máte vztah k autům?
Moji rodiče auto neměli, tak nebudu předstírat, že jsem u nich vyrůstal. První, starou Škodu Rapid, jsem si koupil ve dvaadvaceti a hodně se v ní hrabal, z donucení. Měla čtyři světlomety navíc, vzory tygři kůže na sedačkách a moc nejela. Auta mám rád hlavně v terénu. Líbí se mi veteráni, sám jezdím na retro motorce – proto asi Dakar Classic.
Jak jste se dostal do týmu a jakou máte roli?
„Pozvání do týmu jsem dostal od Roberta Knoblocha, kterého znám z mise v Kosovu, mi dal nabídku jet a já bez váhání souhlasil. A jakou má roli? Jsem členem týmu, původně jsem měl jet jako jeho manažer, což nakonec formálně nešlo. Když je potřeba, komunikuju s organizátory, zahraničními týmy, občas řídím “doprovodku”, nebo pomůžu, kde je třeba.“
Líbí se vám závody Rally Dakar?
„Miluji poušť, výzvy na hraně, rozšiřování obzoru. Dakar všeho z toho dává hodně. Líbí se mi soudržnost Čechů na Dakaru i to, že se zastaví a normálně se s vámi lidsky baví, včetně top jezdců jako jsou Prokop, Michek, nebo nestora Dakaru, pana Kaliny. Popravdě nejvíc mi učarovala auta stájí Bahrain BRX a Toyota Gazoo. Vidět je v terénu, nebo pozorovat jejich mechaniky při práci, je zážitek. Můj obdiv budí i Audi s elektromotorem, který má zvuk jako rolující Boeing. Až přímo na Dakaru jsem si uvědomil, jak výjimečná příležitost je potkat v bivaku třeba Násira al-Attíju, Loeba, nebo vidět bivak a celou tu vášeň a úsilí zevnitř.“
Jistě sledujete politiku v České republice a co sport?
Sledování dění v ČR, včetně politiky, patří k mojí práci a k nutnému všeobecnému rozhledu. Poslední dobou bedlivě sleduji hlavně lucemburský volejbal, protože moje dcera hraje za jeden z klubů. Z motosportu nejvíc moto GP, ještě jako hodně malý kluk jsem viděl motorky na starém okruhu v Brně. Za další cool závod, samozřejmě kromě Dakaru, považuji 24 hodin Le Mans. Mám taky velkou slabost pro vojenskou techniku a každý rok se těším na Mint 400.
Sen „Z kopřiv na Dakar“ uskutečněn
Dakarská fakta Czech Samurai 2022:
V průběhu soutěže se potýkali s jednou nepříjemností za druhou. Závod ale nevzdali, dali si totiž předsevzetí, že dojedou z kopřiv až na vítěznou rampu Dakaru.
Hodnocení a pocity jednotlivých etap pilotky Ollie Roučkové z facebooku:
1. 1. Už v prologu se ukázalo, jak je nejslabší kategorie H1 rychlá jedeme na hraně auta a v rozježděném písku ne, a ne dosáhnout stanovených rychlostí .
Držte nám palce Samík šlape, jak má, ale stejně rychlostí nestačí. Zítra nás čeká dlouhý den, ve kterém máme dva měřené úseky.
- 1. Bylo to hodně těžký , tohle byla etapa hodná Dakaru .Takhle těžký začátek nikdo z nás nečekal rozježděná písečná koryta, kamenité výjezdy, pro nejslabší kategorii H1 nesmyslné rychlostní limity……
- 1. Druhá etapa ZRUŠENA
Díky dešti byla dnešní etapa zrušena. I tak jsme museli absolvovat přejezd do dalšího bivaku v délce 650 km . Večer jsme bez asistence, auto si musíme opravit sami. Naštěstí to vypadá, že kromě rutinní prohlídky budeme vyměňovat jen baterii
- 1. Etapa 4 je za námi, už pomalu začínáme chápat jak na navigační testy kromě rychlosti a písků to dnes byl brutální trial , a to nám chutnalo.
5 km před cílem nám odešla řídící jednotka. Po hodině se nám to povedlo opravit. Držte palec ať neshoříme, jedeme natvrdo. Do bivaku to máme ještě 80 km
- 1. Dnes to bylo hodně o srdíčku a o nazvedaných železech během roku . Vždyť my nemáme ani posilovač řízení.
- 1. Dnešní etapa zkrácena
Tým si krátí čas při čekání na závodníky ze zkrácené etapy , “jen počkejte, my vám to vrátíme “ .
- 1. Čeká nás 2x test pravidelnosti a x navigační . Pořadatelé nám slibují, že obě navigace budou těžké . Na trati nás čeká hodně nebezpečných trojek a ještě víc dvojek, které jsou po dešti skoro trojky .
A co znamená trojka? Tři To pro Samíka znamená, jít 100 procentně na brzdy a obezřetně projíždět nebezpečné úseky
Dnes to byl Rock and Roll ! strašný rozbíječky, navigačně náročný a hodně měkké písky
A taky jeden brod, ze kterého budeme mít hodně šťavnaté video jsme teprve v půlce DakaruJedeme dál
- 1. Dnes volný den , konečně už je teplo, tak si to užíváme. Kluci makaj na autě a my s Robertem si chystáme věci na další etapu. Jak prožíváme den volna se dozvíte v reportáži na sport.cz
- 1. Dnes startujeme v 06:57 místního času, čeká nás 540 km
Většinou rychlé pasáže, plno nebezpečných míst… . Celkem 5 testů pravidelnosti (dohromady kolem 140 km) a jeden navigační (kolem 30 km).
Kluci včera v noci svařovali rám, vypadá to, že byl načatý z tahání na laně, kdy nám organizátorka chtěla pomoct a namísto toho dala full gas a vyrvala nám celý předek
My s Robertem jsme ze včerejší etapy lehce obouchaný, ale nic, co by nás zastavilo , jedeme společně Z kopřiv na Dakar
- 1. Prasklá páska hadice vody a tím pro nás dnešní den končí . Držte nám palečky ať motor zvládneme opravit a naskočit zpátky do závodu teď nás čeká minimálně 7 hodin na laně do bivaku
Jsme vcelku, a to je to nejdůležitější to je prostě Dakar Rally
- 1. ve 2:50 hod. Až teď jsme se dostali do depa unavení na dřeň. Ale to k závodění patří, vylezeme z auta, odpřáhneme lano a jdeme pracovat . Horší je, že máme doprovodné vozidlo někde na přejezdu . Kluci měli bohužel taky závadu
Držte nám palce ať tohle drámo zvládnem
Nechci to zakřiknout, motor ŽIJE
Velké poděkování patří MKR Technology za pomoc a poskytnutý azyl je vidět, že je Dakar Rally jedna velká rodina , která si pomáhá . Kluci po své noční šichtě na kamionech, ráno nastoupili na Samíka RESPEKT
12.1. Etapa 10: Dnes nás čeká několik rychlostních zkoušek z toho jedna navigační, a to nám sedí . Startujeme v 7.45 místního času a čeká nás 450 km.
Budeme muset jet zlehka, aby si vše sedlo, ale jedeme dál naší společnou cestu Z kopřiv na Dakar
Desátá etapa nás bavila, měkké duny pod plným plynem. Dobře odsýpající navigace 100 % soustředěnost . To je to co nám chutná .
Po namlsání z pěkné jízdy, nás 25 km dlouhý úsek rozježděných dun zastavil 30 stupňů, rozpálený měkký písek, plný plyn na dvojku . Tohle standardní okruh nemohl uchladit, bohužel, nám vznikla závada na přídavném chladiči. Než motor zchladl, abychom na něm mohli pracovat, trvalo to věčnost. Jedeme dál
- 1. Písek, písek, písek ….
Dnes startujeme v 8.54 a už teď je nám jasný, že se budeme péct ve vlastní šťávě Zůstaňte s námi na té Dakarské cestě Z kopřiv
- 1. Poslední etapa je tu držte nám palce . Jsem nervózní, jak to celé dneska dopadne .
Život je stejný jako horská dráha. Někdy Vás vynese na vrchol a někdy srazí dolů, i když bojujete, co to jde. Tato tvrdá realita mi, ale nikdy nevezme sílu znovu obětovat vše a jít naplno do dalších výzev, které život přinese, i když ve vzduchu visí možnost “zklamání”.
Ta tam totiž bude vždy, v jakékoliv lidské činnosti, proto dělejme nejlíp, jak umíme, aniž by nás strach zastavil dřív, než začneme konat…. Celý rok jsme s týmem pracovali, jednou byli nahoře a jindy zase dole, tréninky šly stranou a já šla do montérek při stavbě Samuraie “Z kopřiv na Dakar”, ale je to tam a my jsme s naším malinkým Suzuki Samurai 1.3. dobili Dakar.
Navigátor Robert Knobloch k Dakaru napsal:
„Rád bych poděkoval celé naší partě za odvedenou práci. Poděkování patří i dalším českým týmům, které nám nesčetněkrát na Dakaru pomohly. Na prvním místě však patří poděkování Ollie, která byla motorem celého projektu a celou tu nálož kilometrů naprosto v pohodě odřídila. Když nám technika fungovala, tak na ni chlapi ve výkonnostně podobných autech neměli vůbec šanci.
Tahle navigátorská zkušenost pro mě znamená velikou školu a obrovský skok k mému dalšímu snu – odjet Dakar na motorce bez asistence.“
A závěrečná slova Ollie Roučkové: „Díky patří všem, kteří nás na této cestě podpořili- rodinám, sponzorům a fanouškům. Bylo hodně momentů během 8000 kilometrů, které opravdu bolely. Ale my jsme náš sen Z kopřiv na Dakar nevzdali.“
Fotokredit: CZech Samurais/ Petr Šedivý