Učitelé mají nový etický kodex

Chování učitele na sociálních sítích, změna sexuální identity žáka či využívání technologií ve výuce. To jsou příklady témat v novém etickém kodexu pro učitele, který má dát ředitelům a učitelům návod, jak se k současným výzvám postavit ve škole. Výsledná podoba kodexu je kompromisem připomínek více než desítky organizací, které se na jeho tvorbě podílely. 

 

Učitelé dosud neměli profesní etický kodex, který by pomohl řešit situace, s kterými se ve své práci potýkají.

Proto učitelé iniciovali vznik etického kodexu a přizvali k tvorbě i zástupce MŠMT, České školní inspekce, Asociace děkanů pedagogických fakult, ředitelských asociací, České středoškolské unie nebo Unie rodičů.

„Učitelé kodex potřebují, protože se téměř každý den setkávají se situacemi, kde se nelze řídit jen zákonem,” říká ministr školství Vladimír Balaš.

Podle ministra Balaše jde i etický kodex dohromady s připravovaným profilem absolventa studia učitelství. 

Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala může etický kodex pomoci řešit mnohým ředitelům situace, které mohou být v činnosti školy, ve vztazích mezi učiteli, žáky i rodiči komplikované, ale nejsou upraveny jinými právními předpisy.

„Kodex upravuje etický rámec práce učitele a dává najevo jeho postavení, přístup a postoje. Řediteli může pomoci v jeho práci při řešení různých školních situací, kdy se bude moci na něj odvolat,“ doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukal může etický kodex dát mnohým ředitelům návod, jak se postavit k některým sporům, které řeší i Česká školní inspekce.

„Řešíme učitele, kteří šíří dezinformace. Nebo stížnosti rodičů, že učitelé některá témata nepojímají v souladu s názorem rodiny. Ředitelé se tak nyní mohou na etický kodex odvolat,” doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Etický kodex pro učitele se utvářel složitým kompromisem.

Zástupci více jak desítky organizací připomínkovali formou vzájemné diskuze předložené body, které vznikly na základě různých hodnotových dokumentů týkající se učitelské profese. „Příspěvky jsme většinou formulovali podle převažujícího názoru,” vysvětluje Michal Kaderka z Učitelské platformy. 

V případě nejednoznačnosti se zohlednil názor těch, kteří byli v diskutovaném bodu tematicky zainteresovaní. Např. u vlivu technologií ve vzdělávání se přihlíželo postoji Bořivoje Brdičky či Ondřeje Neumajera, kteří jsou považováni v oblasti nových technologií ve výuce a práci učitele za nejvýznamnější experty. Názor Unie rodičů byl zohledněn u rodičovských témat, postoj organizace UNICEF u životního prostředí apod.

„Ještě před první verzí jsme pročetli různé etické aspekty profilů absolventů či zahraniční kodexy. Takže jsme při zapracování měli i přehled, jaké různé přístupy při tvorbě jiných kodexů vznikly,” doplňuje Michal Kaderka.

Etický kodex pro učitele bude živým dokumentem a pro jeho aktualizaci vznikne v následujícím roce obdoba panelu ze zástupců připojených organizací. Panel pak bude řešit změny a přijímání dalších významných osobností či organizací, které se budou na aktualizaci kodexu podílet.

 

 

Seznam autorek a autorů: 

Asociace děkanů pedagogických fakult Miriam Prokešová,

Pavel Moravec

Česká rada dětí a mládeže Aleš Sedláček
Česká školní inspekce ČR Dana Pražáková
Česká středoškolská unie Kieu Ngan Nguyen
Ekumenická rada církví Petr Jan Vinš
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Jan Jiterský
OSN Česká republika Michal Broža
Otevřeno Tereza Veverková
Stálá konference asociací ve vzdělávání Petra Keprtová
školský ombudsman Ladislav Hrzal
Učitel naživo Ondřej Neumajer
Učitelská platforma Eva Marková, Michal Kaderka
Unie školských asociací ČR – CZESHA Luboš Zajíc
Unie rodičů ČR Angelika Gergelová
Začni učit! Hana Kuzníková

Na etickém kodexu spolupracovali i významné osobnosti Bořivoj Brdička, David Čáp, Jan Hábl a Karel Rýdl.