Stanovisko TSK a. s. o nebezpečnosti Strahovského tunelu

Technická správa komunikací jako správce Strahovského tunelu se důrazně ohrazuje proti informacím Seznam.tv o nebezpečnosti Strahovského tunelu.

Tvrzení uvedená v pořadu Reportéři Seznamu dne 6. 8. 2018 v televizním vysílání a dne 11. 8. 2018 na internetu mohou bez uvedení do souvislostí vyvolávat paniku a vyvolávají dojem, že jsou účelově zavádějící a matoucí. V úvodu pořadu je doslovně uvedeno: „Reportér Seznamu Radek Nohl zjistil, že letitý Strahovský tunel nesplňuje ani ty minimální bezpečnostní požadavky dané českou legislativou.“ Takto podaná informace bez uvedení do souvislostí může vyvolávat ve veřejnosti dojem, že je Strahovský tunel nebezpečný, a že TSK a. s. jako správce této stavby nedbá na bezpečnost obyvatel. Proto považujeme za nezbytné na takto účelově vyznívající reportáž reagovat.

Provoz Strahovského tunelu (dále SAT) je zcela bezpečný pro všechny uživatele. Je v technickém stavu odpovídajícím době jeho vzniku, provozu a zatížení, a je řádně a pravidelně kontrolován a udržován. Současně je pod neustálým dohledem dispečinku TSK a. s.  a Policie ČR. V případě, že by jeho uživatelům hrozilo jakékoliv nebezpečí byl by neprodleně uzavřen.



Strahovský tunel

Strahovský tunel byl otevřen v roce 1997 a jeho projekt vznikal v 80.letech minulého století, kdy současné evropské směrnice neexistovaly. V roce 2002, tedy 5 let po svém po otevření, byl v rámci hodnocení FIA (Mezinárodní automobilová federace) hodnocen jako 9. nejbezpečnější tunel v Evropě ze 30 testovaných. Současná norma ČSN 737507 platí od roku 2013 a v současné době je připravována další novelizace.

TSK a. s. jako správce této stavby si je současného jejího stavu plně vědom, a proto dlouhodobě platí zvýšená provozně-bezpečnostní opatření, která omezují rizika následků mimořádných událostí. Tato jsou a budou platná do doby dokončení probíhající modernizace. Tunel je omezen na vjezdu pro nákladní vozidla nad 12 m a proti nebezpečnému nákladu, a rovněž proti vjezdu MHD. To vše významně snižuje případné riziko vzniku mimořádných událostí. Tunel je pravidelně prověřován složkami IZS v rámci taktických a prověřovacích cvičení a je prováděn zvýšený dohled ze strany dispečinku a provozovatele.

Nejzásadnější nedostatek, kterým byla nízká účinnost požární ventilace, již byl odstraněn v rámci 1. etapy modernizace tunelu, která skončila v loňském roce. V současné době je v běhu 2. etapa, během níž bude vyměněno osvětlení tunelu. Celková rekonstrukce, po níž bude SAT v souladu s platnou ČSN 737507, probíhá postupně tak, aby nedošlo k celkovému uzavření tunelu. To by způsobilo zásadní dopravní komplikace nejen v hlavním městě, ale s přesahem do republikové dopravy. Městský okruh, na kterém tunel leží, je nejzatíženější komunikací v Praze s denními intenzitami v tomto profilu přes 80 000 vozidel.

Tunel je v tuto chvíli plně provozuschopný a veškeré kroky na jeho technickém a bezpečnostním stavu jsou průběžně konzultovány se zástupci záchranných složek. To, že nesplňuje některé aktuální moderní požadavky na minimální bezpečnostní vybavení ještě neznamená, že je nebezpečný a je nutné jej v zájmu bezpečnosti obyvatel uzavřít nebo jakkoliv v něm dále dopravu omezovat.

Šíření informací o tom, že Strahovský tunel nesplňuje ani ty minimální bezpečnostní požadavky dané českou legislativou uvedené v účinnost několik let po jeho zprovoznění bez uvedení do souvislostí, považujeme za účelové a vyvolávající mezi obyvateli strach a paniku. Zároveň ubezpečujeme veřejnost, že učiníme veškeré právní kroky k zajištění toho, aby nedocházelo k šíření jakýchkoliv zavádějících či veřejnost zastrašujících informací.