Správa železnic předala Národnímu technickému muzeu další historickou techniku

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a jeho protějšek z Národního technického muzea Karel Ksandr v tomto týdnu slavnostně podepsali smlouvu o převodu práva hospodařit s dalším historicky cenným movitým majetkem státu v oblasti železnic. Stalo se tak na základě smluvní spolupráce, kterou oba subjekty navázaly před dvěma lety v srpnu.

Národní technické muzeum spravuje a dokumentuje vývoj vědy a techniky v historických českých zemích.

Cílem vzájemné smlouvy o spolupráci se Správou železnic ze 4. srpna 2020 je přispět společným a koordinovaným postupem k zachování a popularizaci železniční infrastruktury v její současné i historické podobě. Předávané movité věci mají historickou hodnotu, která svým charakterem bude sloužit k plnění úkolů Národního technického muzea jako národní muzejní instituce.

Mezi předávanými exponáty figurují historická speciální vozidla, jako je drezína MUV 69.1-154 se zhutňovačem štěrkového lože ZŠ 72, přívěsný osobní vozík k této drezíně s označením PV 64 (původně PVO 1) nebo kolejový sněhový pluh KSP411s-137.

Sbírky Národního technického muzea dále rozšíří zařízení, která byla v nedávné době nahrazena novou technikou.

Jde například o mechanická návěstidla a pohon mechanických závor ze zrušené stanice Heřmaničky, sdělovací a staniční zabezpečovací zařízení z nedaleké Střezimíře, světelná návěstidla ze stanic Praha-Radotín, Světec, Bohosudov a Žalhostice nebo součásti přejezdového zabezpečovacího zařízení z revitalizované trati Žalhostice – Litoměřice horní nádraží – Liběšice.

 

Ilustrační foto : Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6644730